Avatar billede sir-kargo Nybegynder
25. november 2007 - 19:14 Der er 4 kommentarer

problemer med router indstilling og sikkerhed

Prøver lige pt at installere et trådløst neværk så jeg kan bruge ny bærbar i stuen.

Mit netkort på den stationære er et
VIA Rhine II Fast Ethernet Adapter

så har jeg købt router:
Linksys wrt54gs ver. 2.0.

softwaren der følger med der giver 5 muligheder for at kryptere :
wap personal
wap
wap2
wap 2 personal

inde på min lan forbindelse kan jeg kun aktivere en ieee 802.1x godkendelse for dette netvæk - hvad dette så end btyder! :-)

og på den bærbare vælger jeg så samme sikkerhedskryptering som på routeren - men så krydser den netværksforbindelsen væk - og skriver at der ikke er samme indstilling som på net-centret eller lign.!

kun når jeg vælger 802.1x dér - kan jeg forsøge at komme på forbindelsen. men så står den som "ikke sikret"!.

og som det sidst nye kan jeg slet heller ikke få forbindelse til internettet på den bærbare når jeg forsøger via den usikrede forbindelse!

HJÆLP - kan nogen hjælpe - jeg er forvirret!
Avatar billede janch Nybegynder
25. november 2007 - 22:06 #1
Noget usikker hvilke og hvor mange problemer du har ? Beskriv lidt tydeligere
hvad du gør/hvad der sker !

Stationær:
Virker det, når du sætter et kabel mellem router og stationær ?
Kan du få fat i Routeren (ved at taste den ip-adresse, der er opgivet i manualen (fx 192.168.1.1 eller 192.168.2.1) ?
Har du forbindelse til internettet ?
(Har du sat korrekt WAN-settings på routeren (står i din udbyders vejledning) - samme, som du oprindeligt havde på den stationære, inden du satte en router ind.

Forventer du wireless til din stationære ?

Router
Følger der ikke installationsguide (manual eller endnu bedre program på CD) til ruoteren - hvor du kan checké af hvad du vil have ? Kør dette fra din stationære (eller bærbar med Ethernet-kabel til routeren)
ieee 802.1x - betyder, at den skal køre wireless - ikke at den skal kryptere.
Du skal sætte Security på routerens wireless til WPA2 personal !
Hvis du fra den bærbare kan finde din router via wireless og får svaret "ikke sikret",
har du IKKE sat sikkerhedssettings på routeren korrekt !
Husk at skrive en adgangskode du kan huske (skriv den ned).

Bærbar
Virker internet, når du har sat kabel mellem PC og router ?
Der plejer at følge et "netværksadministrationsprogram" med routeren - Er det installeret eller bruger du window´s eget ?
Kan du finde din router i listen over trådløse netværk ?
  (Det kan du sikkert, når du skriver "Den står som "ikke sikret"")
Når du får sat routeren med sikkerhedsindstilling, bliver du bedt om samme sikerhedskode, som du tastede ind på routeren !
Avatar billede sir-kargo Nybegynder
26. november 2007 - 11:12 #2
det hele virker når jeg på min bærbare vælger ingen sikkerhed - åben forbindelse. men med det samme jeg vil vælge sikkerhed - f.eks. wap2 personel - som jeg installerede routeren med - så falder forbindelsen væk!

den meddeler derefter at computeren (bærbare) ikke har samme indstillinger som router!?
Avatar billede janch Nybegynder
26. november 2007 - 23:28 #3
Har router og bærbar:
- samme sikkerhedsindstilling(security mode: Wep/wpa/...)?
- Samme indstilling for kryptering (TKIP/AES/...)
- Samme kode-ord/-sætning ?

Ha du installeret SW fra router-CD på bærar ?

Prøv alle kombinationer - start med dårligst sikkerhed (WEP)
- Konfigurer router fra din stationære (med kabel)
- Hav bærbar på wifi - check for hver ændring af router, om du
  - kan se netværket (det navn du har givet din router)
    i oversigten over tilgængelige netværk
  - Høreklik og konfigurer bærbar til samme indstilling som på router
Avatar billede janch Nybegynder
26. november 2007 - 23:35 #4
Forøvrigt - Du skriver ikke noget om, hvor gammel din bærbare er - Det er ikke sikkert, den supporterer WPA2 ! (og jeg ser, at du ikke kan vælge WEP - Godt det samme)