Avatar billede oasen Nybegynder
11. juni 2001 - 23:05 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Studentereksamen!

Nogen der kender reglerne m.h.t. karakterer ved studentereksamen?
Må man få ubegrænset antal 03-taller til eksamen, sålænge eksamensgennemsnittet er min. 6,0? Og hvad med 00?
Avatar billede htx98i17 Professor
11. juni 2001 - 23:09 #1
eksamengennemsnittet skal være min 6 , ligeledes skal din årskarakter... sådan er det på min skole (htx)
Avatar billede prof2 Nybegynder
11. juni 2001 - 23:09 #2
Klarer du det ikke godt, oasen? :)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juni 2001 - 23:11 #3
I dag? Det ved jeg ikke, men i de gode, gamle dage, skulle
summen af de to laveste karakterer + gennemsnittet af
resten give mindst 13. Det udelukkede i praksis mere end et
par 03-ere. Jeg ved faktisk ikke hvordan det er i dag.
Avatar billede oasen Nybegynder
11. juni 2001 - 23:12 #4
Det sgade jeg ikke noget om, men man kan jo altid være uheldig!

Jeg er godt klar over snittet skal være min. 6 ved både årskarakter og eksamen, men det var ikke spørgsmålet...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. juni 2001 - 23:12 #5
Avatar billede top Nybegynder
11. juni 2001 - 23:12 #6
Her er et link til lovgivningen på Undervisningsministeriet, har dog ikke selv læst den (er ovre de problemer :-)

http://www.undervisningsministeriet.dk/lov/lbk/2000/0000754.htm
Avatar billede top Nybegynder
11. juni 2001 - 23:13 #7
Mit link er lidt længere end Eriks - ca 5 sekunder *G*
Avatar billede htx98i17 Professor
11. juni 2001 - 23:14 #8
self kan du ikke du ikke få ubegrænset antal 03 hvis gennemsnittet skal være over 6...

men de karakter hvis fag som du ikke skal op i bliver overført fra 2. år til sidst i regnestykket...

spørg din vejleder det kan hun forklare meget bedre:o))
Avatar billede oasen Nybegynder
11. juni 2001 - 23:22 #9
Kan ikke lige se noget om netop denne regel i nogle af links´ne... Men hvis én tilfældigvis lige vidste det, ville det være lækkert!
Avatar billede gchris5 Praktikant
12. juni 2001 - 00:59 #10
Da jeg blev student i \'94, skulle gennemsnittet give 6,0 eller derover. Har man været eller skal man til eksamen i faget, så er det eksamenskarakteren der tæller. Har man ikke været til eksamen i faget er det årskarakteren i faget der tæller. Der var dengang også et par \"bløde\" fag som kun blev vægtet med ½ i hele dette regnestykke, MEN det kan der selvfølgelig være lavet om på siden. Men hvis der derimod er nogen der vil vide noget om krav til karakter på datamatikkerstudiet på Århus Købmandsskole, så kan I bare spørge.......Det har jeg styr på!!!!!!
Avatar billede gchris5 Praktikant
12. juni 2001 - 01:03 #11
OG som svar på spørgsmålet......
Jeg mener ikke der er et krav om at der ikke må være karaktere i den mere kedelige ende af skalaen!!
Avatar billede dbmdata Nybegynder
12. juni 2001 - 01:03 #12
i dag er det sådan at hvis man ikke kommer til eksamen i et fag, bliver din årskarakter skrevet ind som eksamenskarakter i dette fag.
hvis du f.eks. har biologi i 1.g og så igen på mellemniveau i 3.g er det dine karakterer i 3.g der bliver skrevet ind på eksamensbeviset.
Avatar billede 7th Praktikant
12. juni 2001 - 02:04 #13
Både din årskarakter og din eksameskarakter skal min. have et gennemsnit på 6.0 - altså hver for sig - for at man kan blive student. Men det skulle vel ikke være noget større problem ;)
Avatar billede oasen Nybegynder
12. juni 2001 - 05:08 #14
Ja, der var jo tilsyneladende ingen, der var 100% sikre på det, men jeg strøer lige lidt point ud alligevel og håber alle bliver tilfredse.
Avatar billede gchris5 Praktikant
12. juni 2001 - 10:57 #15
Nu har jeg jo fået lidt point, så jeg synes lige jeg ville gøre lidt for dem også!!!! JEg har fået følgende:
*En studentereksamen er bestået, hvis gennemsnitskravet er opfyldt af elevens årskarakterer og prøvekarakterer hver for sig. Hvis årskarakterer i særlige tilfælde ikke foreligger, gælder gennemsnitskravet kun for prøvekaraktererne.
*Årskaraktererne fra det klassetrin, hvor et fag afsluttes, indgår i studentereksamen. Årskaraktererne på et underliggende niveau bortfalder, hvis et fag tages på et højere niveau.
*Når årskaraktererne i idræt, musik og billedkunst som obligatoriske fag indgår i studentereksamen, indgår de i udregningen hver med vægten 0,5.

Jeg har ikke kunne findet et eneste ord om 00 og 03 karakterne..... Og kan altså stadigvæk ikke fortælle dig om de er tilladte!!! MEN hvis de er vil jeg mene at du må få alle dem du har lyst til så længe de overholder ovenstående!
Avatar billede oasen Nybegynder
13. juni 2001 - 02:14 #16
Ja, jeg fandt ud af, at det var en gammel regel, som Erik Jacobsen var inde på. Den blev afskaffet i 1995, da gennemsnitskravet blev hævet fra 5,5 til 6,0.

Så det er jo godt, selvom jeg fik 10 i dag...
Avatar billede bufferzone Praktikant
13. juni 2001 - 23:49 #17
Da jeg var der, og det er nogle år siden, fandes 13 reglen. De to laveste karaktere + gennemsnittet skulle give mindst 13, d.v.s 2 stk. 03 og et snit på 6 betød dumbet. Jeg tror stadig denne regl er i drift

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk