Avatar billede vejsgaard Nybegynder
20. november 2007 - 22:53 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til firewall

Hej

Jeg har en trådløs Linksys router model WRT54GL. Jeg vil gerne vide om routerens hardware firewall kører fra fabriksindstilling eller den kræver at jeg aktiverer den?

Desuden vil jeg gerne vide om jeg har brug for en software firewall når jeg har hardware firewallen og XP firewall(har hørt at den ikke er verdens bedste...)

Håber at der er nogen der kan hjælpe.

På forhånd tak.
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
20. november 2007 - 23:07 #1
De fleste routere har firewallen aktiveret som standard. Ellers burde du kunne se det, når du logger ind i den. Iøvrigt, så skift dens password, ellers er den intet værd http://www.appscout.com/2007/02/change_your_router_password_no_1.php

Jeg mener ikke, at Windows firewall er så ringe som folk siger. Den er bare forenklet, uden udgående beskyttelse. Når du har en router med firewall, er Windows firewall ligegyldig.

Hvis du vil have en software firewall, skal det være en med udgående beskyttelse, ellers er det lige meget. Jeg bruger det ikke selv. Andre vil mene, at det vil være en god ide.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 23:15 #2
Den burde køre fra fabrikken, men hvis du ikke har en manual, kan du finde den her:

http://www-dk.linksys.com/servlet/Satellite?blobcol=urldata&blobheadername1=Content-Type&blobheadername2=Content-Disposition&blobheadervalue1=application%2Fpdf&blobheadervalue2=inline%3B+filename%3Dwrt54gl-eu_laug.pdf&blobkey=id&blobtable=MungoBlobs&blobwhere=1130845441149&ssbinary=true&lid=6298194959B03

Læs evt. side 47. Hvad winXP firewall angår vil jeg bare lade den køre, selvom det ikke er den bedste er den der jo da med det den nu kan præstere.
Avatar billede justrace Novice
20. november 2007 - 23:18 #3
Glemte lige at linksys firewall vist nok ikke er ret avanceret, hvad indstillingsmuligheder angår.
Avatar billede langbein Nybegynder
21. november 2007 - 01:48 #4
Det finnes ikke noe fasit svar på disse spørsmålene.

Hvis det er snakk om XP firewall så har vel denne først of fremst sin misjon der man er inne på et lan eller et wlan der det er andre PC'er som ikke er til å stole på. Da er XP sin firewall en nødvendighet. XP sin firewall har ellers svært få negative "bivirkninger".

En standard firewall router har bra beskyttelse fra internett og inn. Det samme gjelder XP sin firewall. En standard firewall router gir ingen beskyttelse i trafikkretning ut. Det samme gjelder XP sin.

Hvis man vil ha beskyttelse i trafikkretning ut da er Comodo et godt alternativ. (Slik at man forhindrer trojanere og slikt å sende data uautorisert på nett.)

Selv så har jeg periodevis forsøkt å kjøre slike ting som virus programmer og software firewall fordi alle andre gjør det. Det ender alltid med at jeg avinstallerer det hele for å få max performace.

Min erfaring er at man kan være tilkoplet internet i årevis uten hverken virusprogram eller software firewall, uten et problem, hvis man bare passer litt på.

Bruker i stedet Process Explorer fra sysinternals på XP klienten slik at jeg kan følge med hva som skjer pluss at jeg også bruker en Linux firewall gateway der det finnes en trafikkmonitor "iptraf" pluss en packet sniffer (ethereal). Stort sett så skjer det ingen ting, hvis man bare bruker internett med litt forsiktighet, vett og forstand. (Og hvis man tar seg brydderiet med å sette seg inn i hvordan virus og trojanere og slikt fungerer.)

En trådløs router i default konfigurering er ofte/vanligvis en "dødsfelle" med hensyn til den trådløse sikkehet. Her må man legge inn en WPA kode (WEP duger ikke, den kan man knekke i løpet av noen minutter.)

Hvis man har en standard router i default konfigurering, men med WPA kode lagt inn for kryptering av det trådløse nettverket, pluss at man også har lagt inn Comodo på klientene, da er man sikret for rimelig røff bruk.

(Det hele skrevet med referanse til XP. Har lite sans for Vista og vet faktisk ikke om Comodo har blitt compatibel med Vista.)

Pleier ellers selv å skanne litt regelmessig med denne:
http://housecall.trendmicro.com/
Avatar billede langbein Nybegynder
21. november 2007 - 01:53 #5
Sjekket litt, jo den er kompatibel med Vista:
http://www.personalfirewall.comodo.com/

Da blir det som er nevnt over riktig for Vista også, bortsett fra den forskjell at Vista selv, rett nok er litt mer sikker enn XP ved at den har en del innebygget prosesskontroll, etc
Avatar billede langbein Nybegynder
21. november 2007 - 01:56 #6
Fraråder ellers å gjøre som meg å kjøre uten virus program og uten personal firewall, med mindre man bruker litt tid og innsats på "manuell kontroll".

Comodo er et godt tillegg hvis man øsnker en rimelig høy grad av "automatisk sikkerhet".
Avatar billede justrace Novice
21. november 2007 - 10:02 #7
Avatar billede langbein Nybegynder
21. november 2007 - 10:50 #8
justrace -> Interessant link. Synes du bør legge et "svar"
Avatar billede justrace Novice
21. november 2007 - 11:08 #9
Øh, nu er det jo kun en kommentar til din anbefaling vedr. comodo, og ikke et svar på vejsgaards spørgsmål.
Avatar billede justrace Novice
21. november 2007 - 11:26 #10
hovsa, jeg mente trendmicro onlinescanneren, og ikke at forveksle med comodo. Jeg bruger selv den side jeg anbefalede, da jeg er i pc-øjemed, lige så "tåbelig" som langbein :-) at jeg ikke bruger antivirus og deslige, men henholder mig til min egen erfaring omkring sikkerhed. Har haft pc siden '84, og aldrig haft problemer.

Er det nu jeg skal sige "syv - ni - tretten" og banke under bordet?
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
21. november 2007 - 19:22 #11
Hej med jer og tak for input. Forevernewbie, læg et svar for jeg vil gerne dele point mellem dig og langbein..

Forevernewbie får point fordi jeg ikke vidste at jeg kunne logge ind i min router via browseren (password er nu ændret ;O) ) Firewall var aktiveret..

Langbein får point for rådgivning angående Comodo (som jeg vil prøve og evaluere). Desuden for rådgivning angående WEP vs. WPA. Jeg kører WEP og vil ændre til WPA.

Endnu engang tak. Jeg kvitterer med point når forevernewbie lægger et svar.

NB. Under firewall indstillinger er der ét punkt der ikke er flueben ved: Filter Internet NAT Redirection. Hvad betyder det?
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
21. november 2007 - 20:01 #12
http://www.dslreports.com/forum/remark,10449610 Håber det giver mening, men det er et spørgsmål om loopback. Du har formentlig ikke behov for den filtrering
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
21. november 2007 - 22:16 #13
Dele point.Hmm, det kunne jeg så ikke finde ud af. Kan du lægge et nyt svar forevernewbie? Eller er jeg nødt til at oprette et nyt spørgsmål til dig
Avatar billede forevernewbie Nybegynder
21. november 2007 - 22:27 #14
Jeg kan ikke lægge flere svar her, når du har accepteret
Avatar billede langbein Nybegynder
22. november 2007 - 11:35 #15
Legger et nytt spørsmål med overføring av points :-)
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. november 2007 - 14:51 #16
Avatar billede vejsgaard Nybegynder
22. november 2007 - 19:09 #17
Super, så er den i vinkel ;O) Tak for hjælpen!