Avatar billede highspirit Nybegynder
18. november 2007 - 18:54 Der er 11 kommentarer

fra word til pdf , og A4 til A5 - hvordan

har tidligere fået nogle virkelig kvalificeret respons på detaljerede web-spørgsmål  - så, nu prøver jeg også lige med noget tekstbehandlings-stuff :-)

- jeg har et dokument, faktisk en bog, der er lige ved at være færdig til forlaget :-) -
- dokumentet er lavet i word, ca. 70 sider, A4-størrelse inkl. fotos og billeder - og skal afleveres i pdf-format, A5-størrelse

- pt. har jeg word2003 og distiller 5.0 - men kan ikke finde ud at få reduceret pdf-dokumentet til A5-størrelse, uanset hvordan jeg prøver at lave om i properties for destinations-pdf´en.
- forsøger at slippe for at anskaffe mig en ny total acrobat-pakke, pga. prisen …

- så, alternativt, så tager jeg mit word-dokument med til nogen der har en lidt nyere distiller - men, kan ikke finde ud af hvordan jeg sikrer mig at samtlige fonte kommer med i dokumentet

- mener at det tidligere har været muligt at gemme word-doks i eps-format, men jeg kan simpelthen ikke finde det i word2003
- har også set en anbefaling af CutePdf i anden tråd under denne gruppe - nogen der ved om den kan reducere format fra A4 til A5, og kan håndtere tabeller, tekstbokse med grafik mv. fra word

- så, hvordan dælen gør man ...

- og, jeg vil enormt gerne nå at få bogen afleveret til forlaget, så den kan komme med i julehandlen ;-)

hilsner
dann s.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
18. november 2007 - 19:00 #1
Lav sideopsætningen om i dit Word-dokument til A5-størrelse. PDF derefter dokumentet.

Jeg har lagt mærke til, at du skriver om dine tabeller, tekstbokse osv., og det kan naturligvis være derfor, at du ikke har lavet dit dokument om til A5-format. Men hvis du laver en A4-side om til A5-format på anden måde (hvilket vel er en form for nedkopiering/skalering), går det så ikke ud over dine fonte og tabeller/grafik?
Avatar billede highspirit Nybegynder
18. november 2007 - 22:19 #2
til word-hajen

- tak for respons - ... det løser imidlertid blot ikke problemet at ændre sideformatet i word til A5, netop fordi det ikke automatisk medfører en skalering af tekst+fotos
- medmindre jeg går igang med pr. håndkraft at justere fotos og tekst på 70 sider (hvilken ikke er en realistisk option ...)

- og, i de nyere udgaver af distiller mener jeg at man kan skalere sine destinations-pdf efter eget valg, oder hur ... ?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
18. november 2007 - 22:41 #3
Jeg har ingen idé om mulighederne for at skalere i de forskellige udgaver af pdf-writere.

Hvad med at spørge forlaget, om de evt. kan hjælpe/har programmet, der kan "fikse" det?
Avatar billede highspirit Nybegynder
18. november 2007 - 23:17 #4
ja, det er normalt en mulighed, fordi ´normale´ forlag har programmer der kan ´fixe´ alt muligt

- imidlertid, så har jeg til denne opgave valgt bod.dk, som er et digitalt forlag - hvilket betyder at der er en høj grad af automatik, og gør-det-selv muligheder
- og, samtidig også nogle ret stramme krav til grad af færdigørelsen af oplæg til trykning, bla. at oplæg afleveres i færdigt format, dvs. A5
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2007 - 09:48 #5
Har du rodet lidt med Words indbyggede tilpasning?

Når du skriver ud, har du jo i dialogboksen muligheden for at vælge "Zoom" skalering - f.eks. til A5 (Nede i højre hjørne af udskrifts dialog boksen).

Jeg synes ikke helt den virker hos mig, som den burde - men jeg kører også med en freeware PDF-creator...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2007 - 09:49 #6
Jo, sørme...

Hvis jeg i dialogboksen "Skaler til papir" vælger A5, og samtidig går i egenskaber på min PDF-Creator printer, og vælger A5 papir - så fortæller Acrobat Reader også at det er A5 papir i det endelige PDF dokument... - så det skulle kunne lade sig gøre...
Avatar billede highspirit Nybegynder
19. november 2007 - 11:24 #7
ok - det giver jo mening, og giver en forklaring - et stykke af vejen

- fordi, der findes nemlig ikke en A5-indstilling i skalering for Distiller v. 5.0, og, det er ej heller muligt at customisere til selvvalgt dokument-størrelse

- så, det ser ud til at jeg skal finde en ny pdf-generator ...

- til dig Ole - har du prøvet at anvende din pdf-creator med tabeller, fotos, tekstbokse, fotos i tekstbokse, og fotos i tabeller ?

- fordi, det er som regel her at de billige pdf-generatorer ikke kan være med
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2007 - 13:11 #8
Jeg tror ikke jeg har prøvet det hele i samme dokument - men lidt hen ad vejen har jeg nok...

Jeg mindes ikke nogensinde at have haft problemer med PDF-Creator - tvært imod har den klaret dokumenter, som Destiller v6 gav op over for... (Størrelsesmæssigt).

Men det kan jo ikke skade at prøve den: http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=57796&package_id=53473&release_id=442172

Du skal bruge " PDFCreator-0_9_3_GPLGhostscript.exe  Mirror " ( http://downloads.sourceforge.net/pdfcreator/PDFCreator-0_9_3_GPLGhostscript.exe?modtime=1156491273&big_mirror=0)
Avatar billede highspirit Nybegynder
19. november 2007 - 21:46 #9
ok - fino - jeg er igang med at hente og afprøve den - og, har også google´t den og ser at den får gode anmeldelser - foreløbig thanx - vender tilbage med resultatet
Avatar billede highspirit Nybegynder
19. november 2007 - 22:44 #10
... jeg kan blot sige - det virker ! - og, at PDF-creator ser ud til på små detaljer faktisk at fungere bedre, og mere fleksibelt ...

så, StoOorT Thanx ! -

- bogen bliver udgivet på bod.dk - og, er klar til udgivelse primo december, og kan også bestilles på saxo.com
- en gratis udgave af bogen kan downloades fra : www.et-udbytterigt-liv.dk
- her står der også mere info om bogen
- titel : ´27 Gode Råd - Inspiration til et udbytterigt liv´

- hvis du efter at have været forbi websiden oplever at det også ville være af værdi at have den som trykt udgave - så har du fortjent et eksemplar af den :-) - giv blot en tilbagemelding

hilsner
dann s.

ps: hvordan er det at jeg tildeler dig points for det udbytterige svar ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
19. november 2007 - 23:15 #11
Jammen det lyder godt - rart at kunne hjælpe.

Nu lægger jeg et svar, i stedet for en kommentar. Så skulle det give sig selv, hvordan du lukker spørgsmålet og tildeler points...

Og tak for tippet - jeg har hentet en kopi til senere gennemlæsning...