Avatar billede danilo86 Nybegynder
18. november 2007 - 15:03 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Komprimeret luft?

Hej

Jeg er ved at skrive en engelsk opgave, og har lige et par spørgsmål som jeg håber i kan svare på.

Hvorfor bliver komprimeret luft varm?

og

Hvorfor opstår der kondens når man køler det ned igen?
Avatar billede martin_moth Mester
18. november 2007 - 17:58 #1
For ædelgasser gælder
p * V = n * R * T

p=tryk
V= volumen
n=vistnok antal mol(?)
R=konstant
T=temperatur

Denne ligning kan med god tilnærmelse anvendes for atmosfærisk luft

Dvs. øger du trykket p, skal T nødvendigvis også stige, hvis alle andre forhold er uændrede.
Avatar billede danilo86 Nybegynder
18. november 2007 - 18:20 #2
Ja, det er meget godt, men jeg spurgte hvorfor den bliver varm. Din formel viser at sådan er det bare, det har jeg lidt svært ved bare at acceptere.
Avatar billede Beach Mester
19. november 2007 - 00:36 #3
Varm luft-->
??? Jammen det er jo de fysiske love der skal overholdes:-)
Lidt svært at forklare hvorfor, men sådan opfører stoffer sig i dennne del af verdenen...

Kondens-->
Kondens er noget der opstår, når en ting (f.eks. en væske eller en metalblok) er koldere end lufttemperaturen omkring den. Kondens er noget vi mest ser på siden af en kold sodavand til dagligdag. Der dannes der vand der løber ned ad siden. Det er fugtigheden i luften der sætter sig på den kolde genstand. Også derfor ser man kondens ved en langt højere temperatur når der er høj luftfugtighed. Hvis der f.eks. er 10 grader i et rum og en luftfugtighed på 30% vil kondens først forekomme ved -6.4 grader. Er der derimod en luftfugtighed i rummet på 80% vil kondensen opstå allerede ved 6.7 grader.

//Beach
Avatar billede dytti Novice
19. november 2007 - 09:56 #4
Varm luft - Mener at jeg en gang har hørt denne forklaring: Luftmolekyler er i konstant bevægelse. Når de gnider mod hinanden, opstår der friktion, som udvikler varme. Komprimeret luft, er sammenpresset luft, så friktionen er kraftigerer.
Avatar billede danilo86 Nybegynder
19. november 2007 - 18:56 #5
Mange tak for svarene ind til nu, de er meget brugbare.
Avatar billede danilo86 Nybegynder
19. november 2007 - 19:05 #6
Hvis en af jer ligger et svar så kan jeg få lukket indlæget :)
Avatar billede Beach Mester
19. november 2007 - 20:00 #7
Ping
Avatar billede dytti Novice
20. november 2007 - 11:34 #8
ikke et svar :-)