Avatar billede dael Nybegynder
13. november 2007 - 08:37 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Er jeg Domain administrator??

Hvordan kan jeg med sikkerhed finde ud af om jeg er logget på som domain administrator. Jeg mener at jeg er logget på som domain administrator, da jeg kan ændre, slette, tilføje i AD & GPO. Men mit problem ligge i jeg kan slette en bruger i AD, men jeg kan ikke slette brugerens mappe, jeg får et ”Access is denied.” Den eneste måde at jeg kan slette mappen på er at ”Take ownership”.
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2007 - 09:19 #1
Du er skam admin.
Nogle mapper får automatisk sat nogle meget restriktive rettigheder så kun brugerne selv har adgang til dem.
Det er let at fjerne rettigheder for en Admin.
Administratoren har dog det privilegie at han kan overtage ownership. Så netop fordi du kan dét, må du være Administrator.
Avatar billede tonygk Nybegynder
13. november 2007 - 09:33 #2
venturer har fuldstændig ret. Grunden at du skal tage ejerskabet er den er brugerens personlige (privat) mappe, og på samme grund skulle man ikke bare kunne fjerne den.
Avatar billede dael Nybegynder
13. november 2007 - 10:12 #3
Ok... jeg skal slette ca. 150 bruger. er der ikke en næm måde?

"venturer" husk dine points!

og tak for hjælpen!
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2007 - 11:54 #4
Hvis alle brugernes mapper ligger i den samme top-mappe er det ganske let.
Selv om du allerede har ejerskab på top mappen, vælger du bare at overtage det igen. Du skal blot huske at vinge fluebenet af hvor den også resetter ownership på alle "child objects".
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2007 - 11:55 #5
Hvis det er roaming profiles du er ved at slette (det er de eneste mapper jeg kan komme i tanke om hvor admin ikke har adgang pr. default), så er det dog vigtig at du kun overtager ownership på de af dem du vil slette. Hvis ikke brugeren selv af owner på en roaming profile (uanset rettighederne) så vil de ikke virke.
Avatar billede dael Nybegynder
13. november 2007 - 12:10 #6
ja det er roaming profiles..

Hvordan kan jeg så ved oprettelse af nye bruger give mig selv Access. Så jeg ikke stå i samme problem næste gang de skal slettes ?
Avatar billede venturer Nybegynder
13. november 2007 - 13:09 #7
For kommer ud over problemet for alle NYE roaming profiles (altså kun dem der bliver oprettet fra nu af) skal du lave en Group Policy på domænet hvor du skal enable "Add the Administrators security group to roaming user profiles".
Du finder denne indstilling under "Computer Configuration" -> "Administrative Templates" -> "System" -> "User Profiles".