Avatar billede mozie Nybegynder
12. november 2007 - 12:49 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Adskil navne i Excel

Hej Eksperter..

Er der en formel der kan adskille navne fra en celle til flere celler. Eks
        A                  B            C                D
--------------------------------------------------------------
1 Per Arne Hansen          Per              Arne          Hansen
2 Joakim Jensen          Joakim            Jensen
3 Christina Soerensen  Christina        Soerensen
etc

Jeg har lidt problemer med at jeg ikke kan faa Excel til at soege i navne der enten er meget korte eller meget lange eller hvis der er mere end to navne.

Har forsoegt mig med Left, right, mid, search osv, men bruger dem nok forkert

Pft!
Avatar billede rosco Novice
12. november 2007 - 13:09 #1
12. november 2007 - 13:09 #2
Der er en indbygget funktion i Excek til formålet:
Data->tekst til kolonner
Følg guiden.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
12. november 2007 - 13:38 #3
Har lige været i gang med en lignende problemstilling, så hvis du skulle løse det med left, right osv., kunne det f.eks. se således ud ved op til tre navne:
Fornavn:
=LEFT(A5;FIND(" ";A5)-1)
Mellemnavn:
=IF(ISNUMBER(FIND(" ";A5;FIND(" ";A5)+1));MID(A5;FIND(" ";A5)+1;LEN(A5)-FIND(" ";A5;FIND(" ";A5)+1));RIGHT(A5;LEN(A5)-FIND(" ";A5)))
Efternavn:
=IF(ISNUMBER(FIND(" ";A5;FIND(" ";A5)+1));RIGHT(A5;LEN(A5)-FIND(" ";A5;FIND(" ";A5)+1));"")

Men som du ser bliver formlerne lidt lange, og endnu længere om du skal have op til fire navne....

Blot til inspiration.

Hilsen Luffe