Avatar billede thenckel Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tælle hvis 2 betingelser opfyldt

Kære med-brugere

Jeg vil tælle antal poster, hvor 2 betingelser er opfyldt, eksempelvis tælle antal poster, hvor leverandøren er x og hvor postnummeret er Y.

Jeg har prøvet med Tæl.hvis, men det kan kun virke med 1 betingelse, eksempelvis hvor leverandøren er X, men ikke også postnummeret.

Jeg håber nogle har gode forslag.
Avatar billede mugs Novice
28. oktober 2007 - 20:26 #1
=TÆL.HVIS(A:A;"x")+TÆL.HVIS(A:A;"y")
Avatar billede thenckel Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:30 #2
Nej, det er ikke rigtigt, for så lægger den summen sammen.
Hvis eksempelvis der er 100 poster med leverandør X og 90 med postnr Y, men kun 10 er med leverandør X og postnr Y, så giver din formel 190, men det skal være 10
Avatar billede finnish Nybegynder
28. oktober 2007 - 20:39 #3
Din leverandør står i række 1 i området A1:K1

Dine postnumre står i række 2 i området A2:K2

Antallet af tilfælde hvor både en bestemt leverandør og et bestemt postnr. er opfyldt gives ved formlen

=TÆL.HVISER(A1:K1;"leverandørnavn";A2:K2;"postnr")
Avatar billede kabbak Professor
28. oktober 2007 - 20:47 #4
=SUMPRODUKT((A2:A30="x")*(B2:B30="y"))
Avatar billede thenckel Nybegynder
29. oktober 2007 - 09:14 #5
Ingen af indlggene fra finnish og kabbak virker, eller også gør jeg det forkert.

Findes formlen tæl.hviser?

Kan jeg maile mit regneark til jer?
Avatar billede finnish Nybegynder
29. oktober 2007 - 11:18 #6
TÆL.HVISER er ny i excel 2007... den findes ikke i ældre versioner.

Hvis du mailer mig arket kigger jeg på det i løbet af i dag. Send det til kenny snabela svanedammen punktum dk.
Avatar billede finnish Nybegynder
29. oktober 2007 - 11:23 #7
Alternativt kan du i en række eller kolonne for sig lave en OG-formel som undersøger hvorvidt din ønskede leverandør og postnr. er opfyldt

=OG(D3="leverandør";D4=postnr)

og derefter lave en TÆL.HVIS som tæller antal sande returneringer af din OG-formel.

Den virker i hvert fald, men hvis du vil have en "smukkere" løsning skal jeg nok se dit ark - det kommer an på hvordan du har opstillet dine data.

Som sagt - mail mig arket hvis jeg skal kigge på det.
Avatar billede finnish Nybegynder
29. oktober 2007 - 13:36 #8
Jeg har udstyret regnearket med en søgefunktion og sendt det til dig
Avatar billede finnish Nybegynder
02. november 2007 - 22:10 #9
Virker det jeg har lavet til dig, eller?
Avatar billede thenckel Nybegynder
02. november 2007 - 22:18 #10
Ja, det virker.

For at gøre det mere enkelt vil jeg prøve at opdatere til Excel 2007.

Tusinde tak for hjælpen.
Avatar billede finnish Nybegynder
03. november 2007 - 01:42 #11
Jeg ville bare lige høre :)

Det var så lidt, tak for point og god weekend...