Avatar billede eksplayer Nybegynder
26. oktober 2007 - 13:41 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Jura - fraskrivelse af ansvar?

Hvis man skriver en artikel og sælger den på nettet (altså tager penge for den), kan man så fraskrive sig ansvaret for artiklens indhold? - og evt. følger af vejledninger i teksten?
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. oktober 2007 - 14:01 #1
Ja, hvis du skriver at brug af artiklen er på eget ansvar.

Lidt ligesom her på eksperten:
"Eksperten.dk påtager sig intet ansvar for materiale udvekslet via Eksperten.dk. Eksperten.dk påtager sig heller intet ansvar eller erstatningspligt for eventuelle krænkelser, fejltagelser, fornærmelser eller forsømmelser, som måtte fremkomme på Eksperten.dk.

Eksperten.dk påtager sig intet ansvar for rigtighed af materiale udvekslet via Eksperten.dk, og IDG Danmark kan derfor ikke drages til ansvar derfor, ej heller for underliggende og linkede sider.

Eksperten.dk og Eksperten.dk’s samarbejdspartnere er på ingen måde ansvarlig for nogen skade, der må være opstået ved at følge anvisninger fra Eksperten.dk’s brugere."
Avatar billede trav4u2 Novice
26. oktober 2007 - 14:49 #2
Det mener jeg ikke du kan.

Problemet er at du tager penge for artiklen, og det bringer dig ind under et professionsansvar. For at leve op til det ansvar er du, efter min opfattelse nødt til, løbende i artiklen, præcist at gøre opmærksom på de risici det aktuelle råd indebærer.

Hvis du ”underskriver” dig med en bestemt profession vil du desuden, uanset betaling eller ej, formentlig risikere at skulle stå til ansvar for de professionelle råd du giver i artiklen.

Du kan læse lidt om den type ansvar her:
http://www.oem.dk/publikationer/html/raadgiver/defa0024.htm

Her kan du se et forsøg på ansvarsfraskrivelse for gratis ”rådgivning” :-)
http://www.retssal.dk/ansvarsfraskrivelse.php3
Avatar billede eksplayer Nybegynder
26. oktober 2007 - 21:20 #3
Kan det passe at det kommer meget an på hvordan man formulerer sig? Hvis man på forhånd gør det klart at der ikke er tale om rådgivning med blot om generel information til oplysning - så er det vel nemmere at fraskrive sig ansvar, som jeg kan se det ud af disse links.

Jeg tvivler på at det holder i retten at man nøjes med at skrive at man fraskriver sig alt ansvar. Man kan selvfølgelig godt skrive det men tror ikke det gælder
Avatar billede johnstigers Seniormester
26. oktober 2007 - 22:33 #4
Tror jeg er dforkert på den - ignorer venligst 1. kommentar :)

Lidt ligesom skiltet:
"Ingen henstilling af cykler
Fjernes ud ansvar"

At fjerne en cykel der ikke er ens egen er faktisk tyveri ;)

Man har altid et vist ansvar.
Vil gå så vist som at sige at du kan ikke fraskrive dig et ansvar for om din artikel er formuleret så perfekt at den ikke misforståes!
Avatar billede trav4u2 Novice
27. oktober 2007 - 14:43 #5
En vurdering af din artikel vil altid tage fat i det reelle; så det hjælper ikke stort at kalde en fugl for en fisk :-)

Hvis der er tale om rådgivning - så er det sådan artiklen bliver vurderet

Det bedste du kan gøre, er at være omhyggelig og leve op til ansvaret, dvs. beskrive muligheder, usikkerheder og risici så tydeligt at uanset hvem der læser artiklen, er vedkommende fuldt orienteret om evt. faremomenter.

I det sidste link, er jeg eks. ikke i tvivl om at man har et professionsansvar, hvis man kommer med et præcist, konkret svar på et spørgsmål. Derfor … Det er helt fint at ”forsøge”. Det er bare ikke altid det lykkes :-)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
28. oktober 2007 - 23:39 #6
Kan kun sige en ting til dette TAG KONTAKT TIL EN ADVOKAT lad ham gennemlæse materialet og der efter kan du lade dig vejlede og få at vide om evt. konsekvenser.

M.V.H.
TLV
Avatar billede eksplayer Nybegynder
04. november 2007 - 21:32 #7
Takker for alle svar og kommentarer, jeg er helt sikkert blevet lidt klogere - takker