Avatar billede mirro Nybegynder
25. oktober 2007 - 23:52 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Hvordan sorterer man efter dato samt skjule linjer

Hvordan får man Excel til at sortere efter datoer der ser således ud:

10.11, 01.10, 15.10 - Her skal rækkefølgen være: 01.10,15.10,10.11

Er med på data og sorter, men kan kun få den til at se sådan her ud:

01.10,11.10,15.10 :(

Desuden vil jeg gerne skjule linjer hvor der i en kolone står "Leveret" - er det noget med et filterfelt??
Avatar billede supertekst Ekspert
25. oktober 2007 - 23:56 #1
Fordi værdierne ikke opfattes som datoer - men som tekst.

Prøv med datoformatet 10-11-07 o.s.v.
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
26. oktober 2007 - 00:01 #2
M.h.t. filter:
- highlight dine data
- vælg menu - data - filter - autofilter
- click på pilen i kolonnen hvor leveret forekommer og vælg custom
- vælg does not contain - "leveret"
Hilsen Luffe
Avatar billede mirro Nybegynder
26. oktober 2007 - 08:22 #3
Filteret virker perfekt :)

Men dato'en virker stadig ikke - er løsningen blot at vende formatet om (mm:dd)? Men det vil være bedre at få dd:mm til at virke (mere dansk!)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
26. oktober 2007 - 10:11 #4
Hvis du vil vedholde at have din dato som en tekst 01.10, etc., kunne du vælge at vende dine dato om ved en formel, f.eks.:
=RIGHT(A1;2)&"."&LEFT(A1;2)
lave denne kolonne til værdier - sortere - og vende dem tilbage med den samme formel til dit oprindelige format.

Det som supertekst indikerer er at dine datoer ikke bliver læst af xl som en dato. Skriver du f.eks. 01-10-2007 i en celle bliver dette opfattet som en dato xl kan regne på med værdien 39356. Lægger du 1 til vil du få 39357, eller hvis det er datoformateret 02-10-2007. Et sådan xl læsbar dato kan du formattere lige hvordan du vil - se under menu - format - cells - number og under date. Og den anden store fordel er at du kan regne på datoen og altså også sortere i den rækkefølge som du ønsker.

/ Luffe
Avatar billede mirro Nybegynder
26. oktober 2007 - 10:37 #5
Jeg kan også sagtens bruge formatet 01-10-07, men det kan jeg heller ikke sortere på uden problemer...
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
26. oktober 2007 - 11:04 #6
Så må det være fordi dit 01-10-07 også er en tekst. Du kan teste om du har en xl læsbar dato ved at lægge en til, så burde næste dags dato fremkomme.

Prøv at skrive 01-10-2007 i en tom celle, det burde give en xl læsbar dato.

/ Luffe
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
26. oktober 2007 - 11:06 #7
Når først du har en xl læsbar dato kan du formattere den som du vil - også til 01.10
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
05. november 2007 - 09:47 #8
Fik du det fikset?
/ Luffe
Avatar billede mirro Nybegynder
05. november 2007 - 10:07 #9
Ja,

Jeg tror faktisk det lykkedes for mig i går aftes... så send et svar, så du kan få point :)
Avatar billede luffeladefoged Praktikant
05. november 2007 - 10:16 #10
Herligt - sig til hvis det ikke lykkedes (helt) alligevel.
// Luffe