Avatar billede muffegris Nybegynder
24. oktober 2007 - 10:27 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

For stor afstand mellem ord, ved lige margin. Hjælp ønskes

Hejsa

Sidder og skriver et projekt og har stødt på et lille problem!
Word gør ikke helt som jeg vil ha det til, og min tekst kommer til at se sådan her ud:

Lille Grethe var på vej i skole, da hun
pludselige      mødte    den    store
stygge ulv. Den var et stort og farligt
dyr.

Dette er et stort irriationsmoment og hjælp ønskes hurtigts muligt!
Avatar billede peter.erikse Nybegynder
24. oktober 2007 - 10:30 #1
Når du skriver med lige margener, bør du til sidst bruge orddeling: Funktioner, Sprog, Orddeling, Manuelt
Avatar billede muffegris Nybegynder
24. oktober 2007 - 16:41 #2
det virker ikke, der er stadig passager hvor der er tre ord kun.
I stedet for at stå sådan her:

"Han gik en lang tur, men da han var færdig, var
han helt forpustet."

Så ser det sådan her ud:

"Han gik en lang tur, men da han var færdig, var
han              helt                forpustet."
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2007 - 16:44 #3
<ole>

Ja, naturligvis  :)

Når du vælger lige marginer, vælger du jo, at ordene skal fordeles hen over hele linjens bredde. Er der kun tre, ja så har du jo selv bestemt dig for, at de skal fylde hele linjen  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2007 - 17:03 #4
Hjertet i Word er stortset det samme som i en Explorer-browser - og i virkeligheden komplet ubrugelig til at behandle tekst med!

Enhver font er f.eks. udstyret med op mod flere hundrede såkaldte knibepar - bogstavskombinationer, der skal enten spredes eller samles lidt i forhold til andre. Dette ser Word stort på, hvorfor udskrevne Word-dokumenter som oftest ligner noget, der er trukket ud af den grimme ende af kolikramt gnu.

Hvis du har bare en smule typografisk sans eller 'grafisk øje', vil ordet 'ALTSÅ', skrevet i Word med en fontstørrelse på f.eks. 100pt, få dig til at kaste op i keyboardet (ikke mindst afstanden mellem L og T grænser til det hysterisk komiske!). Se det samme ord skrevet/printet i et rigtigt layout-program (Adobe InDesign eller QuarkXPress) - og du får det godt igen  :)

Det samme gælder lige marginer. Word smider mere eller mindre tilfældigt ordene ud på én linje ligesom en browser. Rigtige tekstprogrammer fordeler derimod ord over mange linjer. QuarXPress går således seks linjer tilbage og fordeler ordene - InDesign går seks tilbage og seks frem.

Selv med så minutiøs en fremgangsmåde, bliver resultatet ikke særlig attraktivt. Prøv at kik i dagens avis og find de spalter, der er brugt lige marginer på. I de søjler kan du tydeligt se det, man indenfor typografien kalder 'floder' ... hvide områder, der slynger sig ned gennem teksten.

At begynde at justere manuelt på orddelingen er kun at sætte vand over til problemer!
Når du endelig er færdig og finder ud af, at teksten skal være et halvt punkt større, kan du begynde forfra. Først med at rette alt tilbage, hvad du har rettet - og derefter rette forfra, så det kommer til at se ordentligt ud.

Word skriver generelt grimt ... lige marginer gør resultatet katastrofalt!
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2007 - 17:07 #5
Læg mærke til, hvor sjældent professionelle (uddannede) typografer bruger lige marginer ... og de har endda rigtig gode programmer til rådighed  ;o)
Avatar billede be_nice Juniormester
24. oktober 2007 - 17:26 #6
Lige en indskudt bemærkning.

Word behøver ikke lave lige margin på "Sidste" eller "Halve" linier!

Er du sikker på at du har korrekt linieskift efter ." ?

Be_Nice
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2007 - 17:31 #7
be_nice >> det er korrekt, at hvilket HTML-tag, Word internt anvender, afhænger af, om man bruger 'Shift' ved linjeskift eller ej - men det ændrer ikke ved Words elendigheder  :)
Avatar billede be_nice Juniormester
24. oktober 2007 - 17:39 #8
olebole > > Vi er slet ikke uenige - men sådan er Microsoft jo ofte :o)

Be_Nice
Avatar billede olebole Juniormester
24. oktober 2007 - 17:53 #9
be_nice >> tænkte jeg nok. Kommentaren var nok også mere retorisk vendt til dig, da det nu var dig, der smed kommentaren  =)
Avatar billede word-hajen Nybegynder
24. oktober 2007 - 20:37 #10
-> muffegris - som be_nice skriver, skal du sikre dig, at du har et helt almindeligt linjeskift efter din tekst i den sidste linje. Så får du ikke den "udstrækning" af teksten, som du har nu.

I øvrigt kan du sagtens køre med automatisk orddeling, når du bruger lige margener. Men kig lidt på, hvor stor en afstand du vil tillade at Word deler indenfor (jeg kører altid med 0,25, da jeg synes, at standardindstillingen - vist nok 0,63 - er for stor).
Avatar billede muffegris Nybegynder
25. oktober 2007 - 09:23 #11
Takker for svarene, men desværre var det ikke til nogen hjælp. Den eneste måde, ser ud til at trykke "enter" forand den udstrakte sætning, og så rykke den underliggende teskt op ved et tryk på "delete"...
Avatar billede be_nice Juniormester
25. oktober 2007 - 10:09 #12
Det er jo netop det vi også skriver som en løsning = almindeligt linieskift.

Be_Nice
Avatar billede olebole Juniormester
25. oktober 2007 - 10:38 #13
Ja, løsningen burde ikke være svær at læse sig til her i tråden  ;o)
Avatar billede be_nice Juniormester
25. oktober 2007 - 17:37 #14
Tja, godt at muffegris fandt ud af det - så skidt med at vi ikke fik point :o)

Be_Nice
Avatar billede word-hajen Nybegynder
25. oktober 2007 - 20:10 #15
Mon dog ikke at muffegris uddeler pointene - via oprettelse af anden tråd - til be_nice, som kom med løsningen, som muffegris faktisk også har brugt.