Avatar billede fotobob Nybegynder
23. oktober 2007 - 17:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Komnprimere PFD

Hej

jeg har lavet en A4 plakat i illustrator v.10.

Men den fylder desværre for meget - 7,7 mb.

Kan jeg på nogen måde komprimere hele filen?

den skal gerne ned på 1-2 mb.
Avatar billede louisek Mester
23. oktober 2007 - 17:33 #1
Når du laver .pdf'en kan du gå ind og vælge at nedkomprimere dine billeder. du kan nedskalere så den gemmer i en opløsning der er på 300 dpi, hvilket er rigeligt for at give et rigtigt flot resultat

... nu sidder jeg godt nok med CS3, men forskellen i lige netop det her tror jeg ikke er stor. Når du gemmer som .pdf skal du ind under punkt nr. 2 i den liste der er til venstre i dialogboksen - "compression" for hver type billede (color, grayscale og monocrome)går du ind og vælger "Bicubic downsampling to" og sætter alle tal til 300 i første omgang. Hvis det ikke er nok kan du sætte værdierne yderligere ned, du bør dog ikke gå under en værdi på 150 dpi

Venlig hilsen
Louise
Avatar billede fotobob Nybegynder
24. oktober 2007 - 10:34 #2
Hej Louisek

Hvis jeg nu sender dig min pfd. Vil du så sørge at komprimere den.

Jeg har ikke helt de samme muligheder med version 10. desværre.
Avatar billede fotobob Nybegynder
24. oktober 2007 - 10:35 #3
sørge = forsøge.
Avatar billede louisek Mester
24. oktober 2007 - 11:57 #4
nej tak :o)
Avatar billede fotobob Nybegynder
25. oktober 2007 - 08:25 #5
jeg kan ikke tilbyde dig 425 ex moms.

Men de kan vel gå ind under de 200 point du fik for at sende mig et sølle link.

?
Avatar billede louisek Mester
25. oktober 2007 - 10:13 #6
jeg er fuldstændig overbevist om at funktionen også findes i PS10 ... dialogboksen hvor du finder "compression" fanen kommer frem når du har trykket "gem" og valgt ".pdf"
Avatar billede fotobob Nybegynder
25. oktober 2007 - 10:56 #7
Det gør den også Men selvom jeg indtaster nogen meget lave værdier, rykker det ikke nok. jeg slipper måske af med 1 mb. Det er ikke så meget når den fylder 7,7 mb.

du kan se mine indstilliger her:
www.rasmusthrane.com/compress.gif
Avatar billede louisek Mester
25. oktober 2007 - 11:10 #8
du kan prøve at åbne din fil i PhotoShop og lave din pdf derfra ... når den importerer filen, skal du sige ja hvis den spørger om du vil "flatten" du skal importere i 300dpi

Når du har dit billede i photoshop tjek så lige om color mode er CMYK det skal det være hvis det er til tryk
Avatar billede fotobob Nybegynder
25. oktober 2007 - 11:49 #9
ok, nu har jeg prøvet at gemme den i photoshop. Men teksten bliver en smule udtværet (mat) og utydelig

hvad kan det skyldes?
Avatar billede louisek Mester
25. oktober 2007 - 11:56 #10
at din opløsning ikke er høj nok .... er den 300 dpi? ... prøv at zoome ind på billedet ... i photoshop kan det nogle gange godt se lidt nusset ud på skærmen selvom det ikk er det
Avatar billede louisek Mester
25. oktober 2007 - 11:58 #11
... men hvorfor vil du egentligt ha din .pdf til at fylde mindre?
Avatar billede levil Nybegynder
30. oktober 2007 - 10:20 #12
Jeg vil gerne prøve at kigge på din Illustrator-fil og se om jeg kan mindske størrelsen på den. Medmindre du altså har løst problemet?
Avatar billede fotobob Nybegynder
30. november 2007 - 09:48 #13
Sender dem ud som den er.
Lukker