Avatar billede jksvend Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:20 Der er 7 kommentarer

Oprrelse af sikkerhedsaktivering

Har fået problemer med krypteringen på mit trådløse netværk efter jeg har skiftet til Windows Vista. Problemet er ikke et sætte krypteringen på, men bagefter virker det trådløse netværk ikke. Først troede jeg det var routeren - som er rimelig gammel. Så jeg skiftede routeren til en ny og det virker så stadig ikke. Har prøvet forskellige muligheder - At slå firewallen fra for at se om den muligvis blokerede, når krypteringen kom på. Dette virkede heller ikke. Er der nogle som har nogle gode idé. Jeg er blank !

På forhånd tak.
Avatar billede tonygk Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:37 #1
Der er mange muligheder. de vigtigste som du skal være opmærksom på er:
1- du skal have det samme SSID på routeren og maskinen.
2- samme krypteringstype fx. WPA2-PSK eller WPA-PSK
3- password er "case sensetive", det betyder at der er forskel mellem stor og små bogstaver og du må IKKE bruge danske vokaler (ÆØÅ) til password.
Hvis du bruger wan port (den port som sidder alene) skal du ikke gøre noget, men hvis du tilslutter kablen til lan port(en af de 4 porte) skal du sætte DHCP til disable på din router.
Avatar billede jksvend Nybegynder
20. oktober 2007 - 20:56 #2
Gode bud! Det er ikke nummer 3, da pw er et tal. Bruger ikke en af de 4 porte som sidder på routerne, men istedet den seperate, der i dette tilfælde hedder "connection to modem".

Løsning 1 & 2, hvordan tester jeg dem mere specifikt??+
Avatar billede tonygk Nybegynder
20. oktober 2007 - 21:11 #3
På både din router og trådløsnetkort er der en felt der hedder SSID. Her skal du taste et navn fx. min_wireless, og husk mellemrum er ikke tilladt. Regel 1, ignen ssid=ingen forbindelse
På din router under sikkerhed og kryptering skal du vlæge WPA-PSK og AES.
Det gælder også din trådløs netkort. Regel 2. begge ender SKAL køre med samme type kryptering. hvis du kører med xp kan du ikke køre med højre kryptering som WPA2, med mindre du installere en parch fra microsoft. http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=662bb74d-e7c1-48d6-95ee-1459234f4483&DisplayLang=da
Avatar billede jksvend Nybegynder
20. oktober 2007 - 22:40 #4
Så lykkedes det! Tak for hjælpen. Gik direkte ind på routeren ved at skrive: http://192.168.2.1/ og valgte den nævnte kryptering og kode. Derefter skulle jeg blot skrive kode første gang ved første opkobling til netværket. De andre gange har jeg valgt kryptering og kode under egenskaber på forbindelsen. Dette er vel rigelig med sikkerhed eller skal man også lave noget Mac adresse halløj??
Avatar billede tonygk Nybegynder
21. oktober 2007 - 19:00 #5
Det var så lidt. jeg tror ikke du har brug for mac-filtrering. men det er en god ide at disable SSID broadkast, sådan usynliggør dit trådløs fra omverden.

Nu kan måske smide et par points her  ;--))
Avatar billede jksvend Nybegynder
21. oktober 2007 - 20:49 #6
Har smidt pointene - går udfra du har fået dem. Hvordan disabler jeg SSID broadkast?
Avatar billede tonygk Nybegynder
21. oktober 2007 - 20:55 #7
et eller andet sted ved siden af der hvor du skriver SSID står disable eller lign.