Avatar billede dail Nybegynder
28. september 2007 - 15:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Tyven har slettet mine mapper

Hejsa

Jeg har været så uheldig at have indbrud i huset, hvor det meste elektronisk udstyr er stjålet. I dag har jeg dog været så heldig at politiet har fundet min computer, så den har jeg hentet igen. Computeren blev stjålet i onsdags og har altså kun været væk i to dage.

Jeg kan se når jeg åbner computeren at tyven har haft gang i noget diskoprydning og har slettet mine mapper. Der var en hulens masser billeder, som jeg selvfølgelig gerne vil have frem igen.

Jeg har søgt lidt rundt herinde og set at der findes forskellige programmer der kan bruges til at genskabe noget der er slettet. Men synes det ser ud som man skal til at pille sine harddisk ud og sætte den til en anden computer. Kan det lade sig gøre at søge efter disse mapper uden at skulle til at skille computeren ad?

Håber der er nogen der har et par gode forslag/løsninger...
28. september 2007 - 16:48 #1
... under alle omstændigheder bør (=SKAL) du ikke på nogen måde arbejde aktivt med Harddisken nu ... bør (=skal) så side som SLAVE i en anden PC og DERFRA bruge dverse gendanneværktøjer...
Som jeg vil lade andre om at svare på ..
Avatar billede mtj111 Novice
28. september 2007 - 16:49 #2
Ja,

Download og brænd den gratis UBCD4Win på en CD. http://www.ubcd4win.com/index.htm
UBCD4Win er en speciel version af Windows XP der kan køre direkte fra en CD.

Du skal boote fra CD'en (og ikke fra den normale Windows harddisk).

På CD'en er der flere værktøjer til at redde slettede data (ca. 8 forskellige programmer faktisk)

Disse data skal du enten smide på en USB-harddisk eller (hvis du har 2 cd-drev i computeren) brænde dem på en CD/DVD (brænderprogrammer ligger også på UBCD4Win)

Håber det virker :-)
Avatar billede mtj111 Novice
28. september 2007 - 16:51 #3
Vent... Det sidste afsnit glemmer du bare (det med USB-harddisken og brænderen)... harddisken er jo ikke i stykker... :P
28. september 2007 - 17:15 #4
mtj111's forslag bør (=SKAL) gøres på en anden PC - ellers OVERSKRIVER du dine "slette" data ...
Avatar billede mtj111 Novice
28. september 2007 - 17:22 #5
damn, ja... du har delvist ret... :-)

UBCD4win vil fungere ligesom en "anden PC". UBCD4win vil slet ikke bruge harddisken (før den selvfølgelig bliver bedt om det).

Men ja, min kommentar nummer 2 trækker jeg tilbage. Du skal selvfølgelig gendanne dine billeder til RAM-disken (B:\) og derefter brænde dem til CD fra ramdisken ELLER gemme dem direkte på en USB-harddisk.
Avatar billede dail Nybegynder
28. september 2007 - 17:36 #6
For lige at få det på plads. Det er altså ikke nødvendigt for mig at tage harddisken ud og sætte den i anden computer, hvis jeg downloader ovennævnte program? Skal lige sige at jeg ikke har nogen brænder, men jeg har en ekstern harddisk. Skal den bruges til det?
Avatar billede mtj111 Novice
28. september 2007 - 17:45 #7
Ja, du behøves ikke at tage harddisken ud, hvis du bruger UBCD4Win.

Du skal bruge en brænder samt en Windows XP (home/pro) installations CD med minimum SP1 (SP2 er anbefalet). En Windows server 2003 instalations CD kan også bruges.

Derefter downloader du exe-filen, kører den, og følger guiden på http://www.ubcd4win.com/howto.htm

Når du så har lavet CD'en, så skal du boote fra den. Herefter vil en kendt XP-lignende skærm komme frem.
http://img.photobucket.com/albums/v230/LittlBUGer/WinUBCD/Screens/3_0/File.jpg

Husk at gendanne dine filer til din eksterne harddisk!!!

Det burde virke :-)
28. september 2007 - 19:07 #8
Igen:
... hvis man downloader nævnte UBCD4Win pakke på netop den Harddisk hvor det slettede ligger så vil man netop let overskrive det man ønsker gendannet...
Det er det jeg mener med at "mtj111's forslag bør (=SKAL) gøres på en anden PC - ellers OVERSKRIVER du dine "slette" data ...

Så SLUK den Harddisk som der er tale OM NU !!!

Og få først kontakt til den via nævnte UBCD4Win CD som Bootable ...
Avatar billede mtj111 Novice
28. september 2007 - 20:56 #9
Nårh, det var det du mente! Det har du fuldstændig ret i
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2007 - 21:00 #10
hvis du bruger den computer som du skal gendanne slettede data på,,, til at downloade UBCD4win, så begynder du at overskrive plads, hvor der kan ligge filer som skal gendannes.

Fremgangs måde.

1,  find en alternativ computer (ikke den der har været stjålet) og download UBCD4win.

2, Brænd jrf. mtj111  UBCD4win på en CD (stadig på en anden computer)

3, sæt UBCD4win i din (tidligere stjålne) computer of boot fra CD-drev

4, følg mtj111 ´s  vejledning om gendannelse af data,  DOG skal du gemme de gendannede data på enten en CD eller en anden computer.

* Forsøger du at gemme dem på den stjålne computer kan du derved midste vigtig data....
Avatar billede dail Nybegynder
29. september 2007 - 11:04 #11
Jeg takker. Jeg går igang med at prøve...