Avatar billede sorenriis Nybegynder
22. september 2007 - 16:59 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Deling af internetforbindelse på kollegie

Vi er 2, som gerne vil dele en 20MBIT-forbindelse på kollegiet.

Hvordan gør vi det bedst?

I princippet er det jo bare at bestille en forbindelse og så trække et kabel, men den løsning er vores pedel nok ikke begejstret for. Der er ca. 30 meter og en hel del vægge mellem vores værelser.

Til spørgsmålene:
1) I forvejen har vi vores intranet. Kan det bruges til formålet på den ene eller den anden måde?

2) En anden tanke er LAN over strømnettet. Men hvad skal der til før at det kan lade sig gøre på et kollegie?

3) Endnu en mulighed er at oprette et trådløst netværk. Men kan det lade sig gøre over den afstand, når man tager betonvægene i betragtning? Det kan nævnes at jeg har en Linksys WRT54G og den kan ikke levere et signal der er kraftigt nok (den når ca. 20 meter).

På forhånd tak,
Søren
Avatar billede sorenriis Nybegynder
22. september 2007 - 17:02 #1
..glemte at nævne at vi ud over internet-forbindelsen på 20MBIT også gerne vil kunne dele filer osv (hvis muligt).
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 17:07 #2
Jeg tror ikke I får lov at benytte jeres intranet, men I kan jo undersøge sagen.

Hvis I skal køre LAN over strømnettet, kræver det, at I er på samme sikringsgruppe, hvilket ikke er sikkert. I skal ihvertfald undersøge det først.

Jeg ville også foreslå trådløst, men det har som du skriver sine begrænsninger - især ved betonbyggeri.

Derfor vil jeg foreslå jer, om ikke en af jer har mulighed for at bytte værelse med den andens nabo, så I kan komme fysisk tættere på hinanden?

Det er da set før på et kollegium :)
Avatar billede skrewkrew Nybegynder
22. september 2007 - 17:09 #3
Slå jer sammen med en tredje person som bor i imellem jer. Så kan i opsætte et accesspoint på denne persons værelse og gå på den vej igennem. Ellers kan i måske få lov til at sætte et accesspoint op hos en imellem jer, uden personen er med. Så skulle i kunne være på begge to.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
22. september 2007 - 17:14 #4
Vi gider ikke flytte for en hurtigere internetforbindelse, så den er udelukket :)

1) Hvis vi skal bruge intranettet til at dele internetforbindelse.
Hvad skal vi så helt præcist undersøge?

2) Kan jeg få en kraftigere router til max. 1000 kroner (skal bruge b/g-protokollerne)?
Linksys'en kan jo næsten klare sagen, så måske det var det første der skulle prøves.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 17:19 #5
Det er ikke så meget routeren, der er problemet, men antennerne.

Køb en router, hvor antennerne kan udskiftes.

Men ved ikke om det er nok ved betonbyggeri.

Skal I bruge intranet, så skal I nok forhøre jer hos kollegiets sysadm.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
22. september 2007 - 17:30 #6
thesheriff:
Jeg er f.eks. faldet over den her: http://www.netgear.com/Products/RoutersandGateways/RangeMaxWirelessRoutersandGateways/WPN824.aspx

Den lover meget længere rækkevidde.
Mht. antennerne, så kan de jo skiftes på en Linksys WRT45G. Kan du anbefale nogle nye antenner?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
22. september 2007 - 17:50 #7
Du kan bruge disse antenner:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=136690

Men om det er nok, kan jeg ikke svare på.

Og jeg har desværre ingen erfaring med Netgear :(
Avatar billede dmcn Praktikant
22. september 2007 - 18:19 #8
Køb en N-draft-router, som f.eks. den Netgear du har fundet. Jeg har ingen erfaring med Netgear, så personligt ville jeg købe en Linksys.

For at udnytte hastigheden på N-draft, skal I købe nye netkort til alle maskinerne, men routeren er bagudkompatibel, så en G-netkort kan godt koble sig på, dog med lavere hastighed og rækkevidde end N-draft-kort.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
22. september 2007 - 23:44 #9
Det kan ikke lade sig gøre ved at benytte b/g-protokollerne (og så f.eks. den router jeg linker til)?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. september 2007 - 09:03 #10
Jo, men skal I have en fordel af længere rækkevidde, så bør I køre på N-draft.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
23. september 2007 - 11:37 #11
Det skal bare kunne række de 30 meter med rimelig hastighed - resten er for så vidt ligegyldigt :)

Lige for at vende tilbage til tanken med LAN over lysnettet.
Vi betaler et fast beløb pr. måned for strøm, så nogen decideret elmåler (som de skriver alle steder er en "showstopper" for LAN over lysnetttet) har vi ikke.
Vi har dog en HFI-relæ placeret i et skab i hvert værelse. Hvad er sandsynligheden for at det vil fungere?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
23. september 2007 - 11:46 #12
Lille.

LAN over lysnettet er som sagt designet til at fungere på den samme sikringsgruppe i den samme bolig.

I teorien ville det kunne fungere for jer, hvis I ramte den samme fase, men jeg tror ikke på det i praksis, da det formentlig vil drukne i støj.

Den optimale løsning vil selvfølgelig være et cat5e mellem jeres værelser.

Sikker på, at I ikke kan trække et og skjule det nogenlunde?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
25. september 2007 - 23:44 #13
Et kabel kan ikke komme på tale.
Det er ikke rigtigt muligt at skjule det og der er heller ikke noget at gøre det fast til.

Hvad er sandsynligheden for at en b/g-kompatibel router vil kunne fås til at køre stabilt (f.eks. noget ala det jeg har linket til)?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. september 2007 - 08:15 #14
Med større antenne eller ved at bruge N-draft - måske.

En router med kun b/g - lille.

Beton er og bliver en signaldræber.
Avatar billede sorenriis Nybegynder
26. september 2007 - 14:03 #15
Findes der nogle billigere (og lige så gode) alternativer til den linksys antenne du linker til?
Avatar billede thesheriff Nybegynder
26. september 2007 - 14:37 #16
Måske, men kender dem ikke.
Avatar billede neoman Novice
26. september 2007 - 14:44 #17
I skulle vel ikke bo på samme side af bygningen, og evt. have en lille ventilationsrist I kunne stikke en antenne ud af , så antennerne kunne se hinanden direkte ?
Avatar billede sorenriis Nybegynder
01. december 2007 - 16:26 #18
Projektet opgivet for nu.
Jeg lukker tråden - de som gerne vil have del i points, afgiv venligst et svar.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
01. december 2007 - 16:35 #19
Værsgo :)