Avatar billede jacoberen Nybegynder
02. september 2007 - 21:03 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvor meget spænding og strøm til at åbne transistor?

Hej

Hvordan kan jeg ud fra dette: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/boca/2N6543.pdf

datasheet se hvor mange volt og hvor meget strøm der skal til at åbne transistoren?

Transistoren skal bruges til at styre en motor via en Atmel microcontroller.

Mvh Jacob
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. september 2007 - 22:28 #1
Som 'tommelfingerregel' regner man med at en NPN silicium transistor åbner når basisspænding er 0,6-0,7 volt over emitterspænding og at basisstrømmen er ca. collektorstrømmen divideret med transistorens forstærkningsfaktor, - og bemærk der er 2 af slagsen, den statiske hFE og den dynamiske fT, og der kan - som du kan se af databladet - være ret stor spredning.
Desuden kan du af databladet se at 2N6543 kan drives i mætning med en basisstrøm på 0,6 A ,basis-emitter spænding 1,4 v - og der vil så gå collektorstrøm på 3 A.
(der er strømforstærkningen altså nede på 5 ).
Nu skal du så til at kigge nærmere på, hvor stor strøm din microcontr. kan yde uden at overbelastes, og hvor stor strøm du skal bruge til din motor.
Avatar billede richardjensen Seniormester
02. september 2007 - 22:30 #2
Jeg gætter på,at du skal have en drivertrans imellem.
Avatar billede jacoberen Nybegynder
03. september 2007 - 06:27 #3
Atmel microcontrolleren levere kun 20 mA, så jeg bliver vel nåd til at sætte bruge en slags "for-transistor".
Avatar billede richardjensen Seniormester
03. september 2007 - 09:04 #4
SKAL der bruges en 2N6543 ? -
ellers kan du nok med fordel bruge en POWER-MOSFET, -
kræver meget mindre styreenergi
Avatar billede thov Forsker
03. september 2007 - 15:40 #5
Ja, og MosFet's har langt mindre gennemgangsmodstand (bliver ikke så varme).
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. september 2007 - 13:08 #6
Jeg har fundet denne MOSFET: http://www.ortodoxism.ro/datasheets/SGSThomsonMicroelectronics/mXtwqrx.pdf

Er der nogen der kan forklare mig hvordan jeg kan læse hvor meget strøm den bruger ved 5v?
Avatar billede richardjensen Seniormester
04. september 2007 - 14:27 #7
Det er mig noget uklart, hvad du mener med dens strømforbrug,- mener du Gate-strøm ?
Det er jo en FET, hvilket betyder minimal Gatestrøm ( størrelsesorden nA, uA )
Den er beregnet til højst 200 v drain-source, og max 9 A.
Gate-source spænding max +/- 20 v
Tærskel-spænding -(gate-source) angives til 2-4 v., typisk ca. 3 v
Avatar billede jacoberen Nybegynder
04. september 2007 - 14:36 #8
Okay, så den passer helt fint, direkte på udgangen fra microcontrolleren?
Avatar billede jacoberen Nybegynder
08. september 2007 - 22:55 #9
Tak for hjælpen!

Richard -> Smid et svar!
Avatar billede richardjensen Seniormester
09. september 2007 - 09:17 #10
Ok - tak.
Er du 'kørende' ?
Avatar billede jacoberen Nybegynder
09. september 2007 - 09:36 #11
Jeps, tak for hjælpen!