Avatar billede cyfer Nybegynder
24. august 2007 - 22:32 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

iMac til grafikerbrug

Hey alle eksperter derude.

Jeg er kommet ud hvor jeg ikke helt kan bunde. Jeg har altid kun arbejdet på PC og kun i mere eller mindre småtteri hvad angår grafisk arbejde (web-relateret arbejde) i photoshop.

Min søster fremstiller fotokunst og sidder ofte med mange og store billeder åbne samtidigt. Dette har aldrig rigtigt været en så god cocktail i forhold til den pc hun sidder på (amd athlon64 3200+ med 1gb ram).

Jeg er mere eller mindre kommet frem til - af flere årsager (nemheden på mac, mac skulle efter sigende være bedre til grafisk arbejde etc.), at hun burde købe sig en mac computer i stedet.

Nu til mine spørgsmål.

Vil det overhovedet lette hendes arbejde ved at skifte til mac?
Vil det til hendes forbrug være nok at investere i den nye iMac (den billigste og så evt. smide 1GB ekstra ram i)?

På forhånd tak. I er velkomne til at komme med yderligere input i mener er vedrørende til mit spørgsmål.
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2007 - 22:42 #1
Her er vi meget ude i religion. En professionel grafiker vil ingen tvivl have, han har formentlig altid arbejdet på mac og kan ikke forestille sig nogen sinde at kulle sede ved en inferiør PC.

Det der for mig vil være afgørende er om hun arbejder professionelt, med trykning eller professionel fremkaldelse. Her har MAC sin styrke når vi taler om grafik. En PC er ikke "farveægte" på samme måde som en MAC og en professionel grafiker vil ikke stole på en PC styret skærm, heller ikke selvom der er kalibreret. Hvis din søster ikke kalibrere sin skærm, så har hun ikke brug for MAC

Mht anvendelsen vil det ikke være det store problem Photoshop til Mac ligner meget det hun ser på windows. Mht til penge, så er MAC lidt dyre end en PC, til gengæld holder den længere.

Mide endelige råd vil lyde.

Skal hun arbejde med professionel trykning og fremkaldelse, så MAC, ellers windows
Avatar billede cyfer Nybegynder
24. august 2007 - 22:56 #2
Yeah. Jeg er godt inde i at det et eller andet sted er et spørgsmål om religion. På det seneste har hun arbejdet meget og har haft travlt med at fremstille billeder, hvilket har resulteret i at PC'n er gået helt ned et par gange og jeg har været nød til at formatere. Hun er efterhånden ved at være træt af at computeren ikke er til at stole på når hun sidder og har nogle deadlines hun skal nå.

Af den årsag at jeg netop har kunnet læse mig til at mac i virkeligheden er ligeså ustabil som pc har jeg heller ikke rådet hende til at købe mac. Men der må vel alligevel være en grund til at alle grafikere bruger mac :? Det er vel ikke kun pga. designet skulle man tro...

Hun arbejder med professionel trykning og fremkaldelse, og hun kalibrerer selv skærmen. Og som du selv siger kan man ikke kalibrere den perfekt. Så de kriterier er i hvertfald opfyldt for at hun skal købe mac i følge dig.

Men hvad med at købe iMac'n? Er den god nok til grafikerbro eller er man nød til at investere i en pro som jo er dobbelt så dyr minimum. Og hvis iMac vil det så være nok at opgradere til 2GB ram?
Avatar billede kado Nybegynder
24. august 2007 - 23:20 #3
Cyfer!

buffezone HAR allerede givet dig et korrekt svar.
Du nævner, at du har læst, at en MAC er ligeså ustabil som en PC – hvor f....... har du læst det.
En MAC er IKKE ustabil, men det er en PC, fordi Bill vil bestemme over alt.
/kado
Avatar billede cyfer Nybegynder
24. august 2007 - 23:31 #4
kado -> nogen skriver bare at mac ikke er en snus bedre end pc når det kommer til hvor tit de to fryser, går ned etc.

Det svar jeg egentlig var ude efter var sådan set om en iMac (den billigste) er nok til hendes krav eller om man er nød til at investere i en pro maskine som jo koster det dobbelte..
Avatar billede bufferzone Praktikant
25. august 2007 - 00:07 #5
Når ret skal være ret, så har MAC oplevet en vis form for ustabilitet efter de er gået over til en intel platform som jo er den samme platform som PC køre på og jeg har en fornemmelse af at de to forskellige religioner vil nærme sig hinanden hvad angår stabilitet og kvalitet.

Problemerne med IMAC skyldes at Appel havde så stor succes at de ikke kunne følge med i deres normale kvalitetskontrol (igen er det min udlægning af tingene).

Jeg vil stadig fastholde at køre man professionelt, så er det MAC. Det handler også om at blive taget alvorligt og om at hyle medde ulve man er i blandt. Det er min forventning at forskellen vil udjævnes mere og mere hen over årene
Avatar billede egonspock Seniormester
25. august 2007 - 00:17 #6
Nu hedder det stadig Mac og ikke MAC, som er et akronym der betyder Media Access Control, men ellers er jeg helt enig i at arbejder man med grafik, så er Apple's maskiner et nummer bedre, herunder også til at håndtere flere store billeder i Photoshop samtidig, noget der ikke altid holder på en windowsmaskine. Jeg er ikke helt klar over hvad bufferzone mener med at Mac skulle være specielt mere ustabil med Intel end med PowerPC-processorer, for det er ikke det jeg oplever. (det er jo også et stykke tid siden, så det kan være at du hentyder til nogle børnesygdomme, der var i starten)
Men skal man arbejde med farver, så er en Mac uomgængelig. (og husk at købe nok RAM, det er meget vigtigt for performance)
Avatar billede cyfer Nybegynder
25. august 2007 - 10:09 #7
Okay gutter. Det lader til at i er enige i bund og grund om at det skal være Mac.

Kan jeg få nogle lidt mere specifikke råd på banen?
Er den billige iMac god nok, og hvor mange ram skal den evt. opgraderes med? Jeg tænker at 1GB ekstra er nok, men jeg er ikke sikker...
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
27. august 2007 - 12:19 #8
Imac er en rigtig fed Computer, købte en for godt 2 måneder siden.

Man skal dog vænne sig til MAC OS Tiger hvis man har været vant til Windows XXp.

Men ellers kan den varmt anbefales (dog er den pebret i prisen som alt fra apple er).
Avatar billede cyfer Nybegynder
27. august 2007 - 12:42 #9
Lukker hvis der ikke er flere der vil have point.

Tak for rådene.
Avatar billede frewald Nybegynder
27. august 2007 - 12:48 #10
Et lille råd med på vejen. Du (din søster) skal bruge MINDST 2gb ram - gerne mere. Grafik til tryk og fremkaldelse har det med at bruge MEGET ram - smid gerne 4GB i.
Avatar billede cyfer Nybegynder
27. august 2007 - 12:53 #11
Yep har også tænkt mig at købe nogle kingston ram til hende og smide i bagefter. Det er sku for dyrt at købe hos apple.