Avatar billede larsrr Nybegynder
24. august 2007 - 09:13 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Scanning af materialer.

Findes der en scanner der kan scanne forskellige materialer. Her tænker jeg på noget ultralyd eller andet der kan skelne mellem materialer. Hvis man evt. har 50 ens kugler i en kasse. Der er 49 af plast og en af sten. De er helt ens og vejer det samme, selvom de nok ikke gør. Kan man scanne disse 50 kugler og se hvilken der er lavet af sten? Kom gerne med links til evt. produkter eller steder man bruger sådan noget...
Avatar billede bufferzone Praktikant
24. august 2007 - 09:28 #1
Der vil ikke findes en scanner der kan dette, da det vil afhænge af materialernes beskaffenhed. I dit tilfælde vil et simpelt røngten billed kunne afsløre sten kuglen, men taler vi f.eks. om komposit materialer bliver det straks svære. Hvis jeg skal svare nærmere, så er du nødt til at snvære feltet af materialer der skal skelnes mere ind samt sige noget om konditionerne "scanningerne" skal foregå under.

Skal der f.eks. scannes gennem andet materiale, ligger emnerne i lag osv osv
Avatar billede larsrr Nybegynder
24. august 2007 - 09:31 #2
Okay.... Hvis man har et transportbånd med forskelligt korn. Kan man så scanne alt på båndet for at se om der er en/eller flere sten mellem de forskellige korn sorter.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
24. august 2007 - 09:50 #3
Du kan taste på emnerne med en kapacitiv føler.

Er det den korrekte type og er den korrekt indstillet, vil den kunne se forskel på korn og sten.
Avatar billede japping Nybegynder
24. august 2007 - 09:50 #4
Det kan man godt.

Jeg kan løse en sådan opgave for dig, hvis du er interesseret i et samarbejde ?
Avatar billede haverslev Novice
24. august 2007 - 11:02 #5
japping > kan du ikke skrive løsningen, så vi andre dødelige også kan se den / få fornøjelse af den ?
Det siger jo ikke så meget med teksten "Det kan man godt"
Avatar billede japping Nybegynder
24. august 2007 - 11:39 #6
larsr --> En ting er at scanne kornet, men er det ikke mere interessant at få "urenhederne" fjernet ?
Avatar billede thov Forsker
24. august 2007 - 12:53 #7
Dun og fjer kvalitetssorteres ved at blæse dem hen over en række lodrette skillevægge.
De letteste (og dyreste) flyver længst, og ender i det sidste rum - de dårligste (tungeste) ender i det første rum.

Små sten kan vel sorteres fra korn efter samme princip. Kornet blæses ud af et skråtstillet rør, de små sten vil dratte ned kort efter at de har forladt mundingen, det meget lettere korn vil svæve videre, og ende bag en skillevæg.
Avatar billede larsrr Nybegynder
29. maj 2008 - 20:50 #8
japping -> Tak for svaret. Skal desværre ikke bruge det til noget lige pt. Jeg vender tilbage, hvis jeg skal! Tak.