Avatar billede dannin Nybegynder
23. august 2007 - 22:52 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Hvilke grafiske brugerflader er der til Linux?

Jeg har lige smidt debian (kernel 2.6) på min maskine, men kan ikke rigtigt huske navnene på nogle af de grafiske brugerflader man kan få dertil.

den har selv smidt Gnome ind, men det ser ikke så blæret ud som jeg gerne vil have det ;-)

Jeg søger forslag til andre brugerflader, og gerne en smule at vide om hvad forskellen er på de forskellige - evt fordele og ulemper.

Eller evt sider hvor man kan læse om de forskellige der findes :-)

Og gerne noget der kan hentes med apt... Jeg er ikke nogen hardcore linux-geek endnu, så det skal helst være så simpelt at installere så muligt ;-)
Avatar billede strych9 Praktikant
23. august 2007 - 23:30 #1
De to mest gængse er jo K Desktop Environment (KDE) og så Gnome. Disse er egentlige "Desktop environments".
Der findes ud over det et hav af letvægts brugerflader. Feks FluxBox og BlackBox (og en masse andre *Box). XFCE er også ganske populær http://www.xfce.org/about/screenshots

Men fordelen ved de sidste her er altså at de "bare" er brugerflader hvor man kan åbne et vindue. Den indlæser altså ikke nogen applet for at vise tid, eller en masse andet lir som man ganske ofte ikke bruger. De der letvægts brugerflader har jeg dog en fornemmelse af er mest populære blandt hardcore brugere (eller bare folk med virkelig low-end hardware, som ikke kan køre KDE eller Gnome).
Avatar billede pimanx Nybegynder
24. august 2007 - 07:59 #2
Hvis du vil have noget, der ser blæret ud til din Linux computer, så skal du kigge på Compiz Fusion, som jeg også selv kører på Ubuntu (Gnome). Her er en demo: http://youtube.com/watch?v=E4Fbk52Mk1w

I øvrigt kan du jo få Gnome til at se ud som du vil have det, og der findes et hav af tema'er, som du let kan installere. Tag fx et kig på gnome-look.org (og kde-look.org hvis du vil køre KDE).
Avatar billede dmz17 Nybegynder
27. august 2007 - 20:20 #3
Da ubuntu Gutso alpha pt er den eneste distro, som nogenlunde ubesværet kører på me
in helt nye T61p (var før SuSE bruger), har jeg accepteret default Gnome med Compiz. Det er faktisk ret blæret, men din hw skal være til det. En kollega har en Mac powerbook, den er også blæret, begge platforme giver IMHO windows Vista baghjul.
Faktisk er min nye laptop med NVIDIA så hurtig, at alt det spændende Compiz ikke virker forstyrrende/langsomt. Efter min mening kommer du længst med KDE eller Gnome. Alle de andre er blot i 'also ran' kategorien.

Malte
Avatar billede dannin Nybegynder
31. august 2007 - 13:06 #4
Tak for de fine svar, jeg lader lige tråden køre lidt længere før jeg giver points - det kunne jo være der var nogle der kendte til nogle flere :-)