Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 18:40 Der er 20 kommentarer

KØB af IBM T61P

Hej herinde..

jeg står og skal bruge en ny pc, og er faldet for denne IBM:

http://www5.pc.ibm.com/dk/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_NH36XDK?OpenDocument

Er der nogle der har et par kommentarer til den eller lign?

Jeg har overvejet at købe den her:

http://www.laptops.dk/product_info.php?products_id=1638

Men det fremgår af deres side, at der max kan være 3 GB ram, mens der på lenovo's side står max 4 GB? Nogle der kan forklare dette?

Jeg ville endvidere høre, om man ikke kan få en større HD en 100 GB? Det skal dog være en 7200 RPM.

Håber der er nogen der kan hjælpe!

Lasse Juhl
makalay.dk
Avatar billede ibka Novice
19. august 2007 - 18:49 #1
Det må være den samme som denne her, blot et noget billigere
http://www.itmagasinet.dk/product_card.php?prod_nr=NH36XDK

Den er til ialt 4 GB Ram

Du kan sætte en ekstra hdd i ultrabay, som nu fås på 250 GB
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 18:58 #2
Grafik kortet er til 3D modellering og highend billede behandling, ikke spil. Har lige selv fået en T60 af arbejde, med næsten samme specs, dog et andet gfx kort og den er bare skøn
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 19:03 #3
Hmm jeg forstår ikke helt det med Ultrabay? Hvordan fungerer det?

Kan man ikkke få en 200 GB 7200 RPM?

Jeg skal hellere ikke spille på den - udelukkende CAD og Photoshop
Avatar billede ibka Novice
19. august 2007 - 19:32 #4
Du kan tage CD/DVD ud og sætte en hdd i istedet. Disken sættes i en adapter så den har samme format som CD/DVD drevet.
Den skal ikke slukkes eller genstartes. Det er meget simpelt.

Fås pt. kun med 5400 rpm.
Avatar billede johnstigers Seniormester
19. august 2007 - 20:07 #5
ultrabay:
Et slot til enten HDD eller ekstra batteri.
Fungerer via USB princippet - dvs. man stopper enheden der sidder i bay og udskifter med ny enhed.
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 20:58 #6
CAD mm er kortet perfekt til
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 21:03 #7
Det lyder som en rigtig god PC for mig - jeg er bare meget ærgelig over, at man ike kan få en større harddisk til den!!!
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 21:17 #8
ultrabay fungerer jo rigtigt godt og eksterne diske koster ikke mange jyske dollars idag :)

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386018 200gb 7200rpm, så kan du jo skifte disk og bruge den der sidder i som ekstern
Avatar billede Slettet bruger
19. august 2007 - 21:41 #9
Det lyder som en rigtig god ide med 200 GB.

Den du sendte et link på er den støjsvag? Hader distraherende lyde hehe!!
Avatar billede drgonzo Praktikant
19. august 2007 - 21:52 #10
den er vel rimelig støjsvag, som andre 2.5 tommer 7200rpm diske
Avatar billede t61plover Nybegynder
23. august 2007 - 16:14 #11
Jeg har også studset over de 3GB / 4GB der står alt efter hvilket sted man kigger. I T61p hardware maintenance manual, http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/MIGR-67980.html, vises kun muligheden for at skifte én ram-blok. For at kunne få 4GB i vil det altså kræve at maskinen kommer med en 2GB ram-blok. Kommer den med 2 x 1GB, så kan man kun få 3GB i.
Er der nogen der kan be- eller afkræfte om det er rigtigt forstået?
PS: Alle maskiner jeg har kunnet se til salg i Danmark, kommer med 2 x 1GB :-(
Avatar billede drgonzo Praktikant
23. august 2007 - 17:06 #12
det er måske fordi den ene ram blok sidder under tastaturet og de dermed ikke mener man selv kan skifte Husk skal du have 4gb skal du have 64 bit os
Avatar billede dmz17 Nybegynder
27. august 2007 - 12:28 #13
Jeg har fået min (T61p) i sidste uge. Fik shrink'et partitionen og lagt Ubuntu Gutsy på med dual boot. Jeg antager, at den Vista Ultimate, som medfølger, er en 32bit udgave, for den er sindssygt langsom. Ubuntu (64bit) er lynhurtig.
Men maskinen er en drøm, hurtig, støjsvag, godt tastatur. Den indbyggede keyboard belysning må IBM/Lenovo have taget patent på, jeg har ikke set den andre steder, men den er utrolig praktisk.
Regn med, at op til 20GB af dine købte 100GB spildes i en skjult partition, som indeholder hele Windows Vista Ultimate images (6 DVD'er). Ring til IBM support og få dem til at sende til DVD'erne, så kan du trygt inddrage den spildte partition til eget brug, du har trods alt betalt for den! Vil du have skifte Vista ud med XP (anbefalelsesværdigt), sæt BIOS til compatibility mode for disken, da XP ikke forstår ATA drev.
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. august 2007 - 16:52 #14
min T60 er sku lidt en skuffelse hastighedsmæssigt, hmmm SQL server, Biztalk server 2006, virtuel PC mm, så er det søreme min 4gb ram der skal til, øv. Synes også kvali er lidt ringere end de oprindelige IBM, nok bare mig der er en flueknepper.. ;)

dmz17 - om det er 32 eller 64 bit vista har ikke det store at sige mht dit OS hastighed. Nok alle de medfølgende ting der er installeret der sænker dens hastighed, men vi er enige, Vista er noget BÆ.. XP forstår ganske glimrende p-ata drev, s-ata kræver som regel en s-ata driver under install, nok den du mangler ;)
Avatar billede dmz17 Nybegynder
27. august 2007 - 17:08 #15
drgonzo - Om et operativsystem (eller programmerne derpå) skal thunke eller ej er nok ikke uvæsentligt for performance.
Jeg har installeret Oracle 10G og Mysql på min T61p (du nævner i din kommentar en T60, måske er der forskel?). De kører præcis, som de skal under Linux.

Windows er udmærket til min MS Flight Simulator X. Det er alt, hvad jeg benytter den til. Selv Altovas XMLSSpy starter hurtigere under Linux (med wine), end under den 'native' OS (Windows).

Jeg havde en Zepto før denne T61p, og forskellen er til at føle på, T61p'eren føles langt bedre, keyboard, skærm, lyd. Zeptoen kostede det samme (sidste år), som T61p i år. hmmm.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. august 2007 - 23:29 #16
thunke?? Den må du lige forklare. Et 64 bit OS er ligegyldigt med mindre alle progz også er skrevet til 64 bit.. Linux har ikke så mange ting kørende i baggrunden som windows har, det frigør både cpu kraft og ram. MySQL er ikke synderligt krævende og Altova er slet ikke krævende, kender ikke oracle 10G så ved ikke hvad den sluger af ram mm

Der hvor min IBM skuffer lidt er omkring xpress card porten, der virker "kabinettet" lidt tyndt og det samme lige omkring mit touchpad, og batt tiden er forfærdelig, men det er self en lækker maskine og kørte jeg standard win install uden alle arbejds progz ville den jo være et lyn
Avatar billede t61plover Nybegynder
30. august 2007 - 20:16 #17
dmz17 - Mht. udskiftning af RAM'en, kan du så se på maskinen om man kan udskifte begge RAM-blokke, eller kun den under tastaturet?
Avatar billede dmz17 Nybegynder
30. august 2007 - 21:08 #18
Må vente til jeg logger af. Lige nu er jeg ved at scanne internettet for at finde ud af hvad der er op og ned på Lenovos og Novells udtalelser om, at T61p er 'certificeret til Linux', herunder SuSE, Redhat, PCLinuxOS. Ingen kendte Linux distributioner lader til at kunne installeres og fungere uden ekstra tiltag. De første udgaver af T61p lader til at have været bestykket med andre komponenter end de, som er indeholdt i dag. På den måde er 'certificerings' stempler ikke særligt anvendelige :-(
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. august 2007 - 23:12 #19
dmz17
Selvfølgelig kan du installere linux på t61p, kender flere der kører med det. Linux er ikke for standard brugere og der skal ofte xtra tiltag til det vil køre. Synes du kommer med meget irrelevante indlæg omkring dine egne problemer med linux, hvilket er fint nok, men har ingen relevans her. Thunke har du endnu ikke forklaret, din manglende forståelse for installation af sata drivere er ikke for god, de fleste IBM har ikke skjulte partitioner men derimod backup partitioner som kan være meget praktiske (dog måske ikke i dit tilfælde) og din forståelse af 32 bit os vs 64 bit os er heller ikke helt på plads.. Du har nogen fine udtryk som net scanning, altova xml spy, mysql og andre ting som ikke kræver mange rescourser, men derimod åbner et milisekund hurtigere under wine fordi der ikke er så mange baggrundsprocessor, har du bare en anelse nyere com er det irrellevant da cpu, ram mm bliver udnyttet bedre af et win os end af linux og som software udvikler må jeg sige at alt andet end windows desværre spild af tid for standard brugere der ikke ønsker at skulle igennem diverse hacks, emulatorer og 3 parts programmer for at have et stabilt sys med en nem tilgang som de fleste brugere på standard niveau kan forstå.

t61plover - du kan godt skifte bege ram blokke, men idet den ene sidder under tastaturet regner producenten med at ikke alle og enhver kan skifte den og der er vist også nogle issues med din garanti hvis du skiller din bærbar ad, så derfor er det ikke vist i en standard bruger manual, du kan garanteret finde en udvidet på nettet eller ved IBM ved brug af din comz serie nummer
Avatar billede t61plover Nybegynder
27. september 2007 - 23:37 #20
Vil blot lige melde tilbage: Begge RAM-blokke sidder under tastaturet. Jeg har nu sat 2 x 2GB i min t61p og den kører nu nogenlunde tåleligt (jeg overvejer dog stadig at opgradere maskinen til Windows XP; Lenovo har et et program for det).
Når nogle producenter skriver 3GB, så er det fordi Windows 32-bit kun vil bruge det (3069MB på min maskine).
Dog så kan grafikkortet vist bruge de ca. 756MB af de 900MB der ikke bruges af windows (det ved jeg dog ikke hvordan jeg skal teste).