Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 10:03 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Gamer-PC Købe nu eller vente

Hej.
Regner med at købe en gamer-pc nu her, til omkring 10.000. Ved godt at ens pc anyway er dybt forældet om nogle år, men nogle gange står man på tærsklen til et generations-skifte, fx quadro-core processor, DDR-3 ram osv, directx10, 64-bit osv...
Ville det være en ide at vente lidt tid eller kan man ligeså godt købe nu? Altså er der nogle ting der gør at jeg burde vente lidt endnu?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 10:08 #1
Specs er:(evt. forslag er velkomne!) ;)

P5K-E/WIFI-AP, Intel P35, GLAN, 54MBIT WLAN, 8 Channel Surround Audio, SATAII, eSATA, Firewire, CrossFire Dual PCI-Express VGA, Dual DDR2-800/1066, LGA775

Core 2 Quadro Model Q6600 (2.4GHz), EM64T (Extended Memory Technology 64), 1066FSB, 8MB Cache (Socket 775), BOX

PX-810A/T3B, DVD±RW, DVD±Rx18, DVD-RAMx12, SATA, Internal, Dual Layer, 2 MB, Black, Retail

EN8800GTS/HTDP/640M, GeForce 8800GTS, 640MB GDDR3, Dual DVI, TV-Out, HDTV, HDCP Ready, PCI-Express, Retail

500,0 GB - SATAII-300 - 7200 RPM / 16MB, Native Command Queuing (NCQ), Softsonic FDB! - Barracuda 7200.10 - (Husk Powerkabel - 420170)

320,0 GB - SATAII-300 - 7200 RPM / 16MB, Native Command Queuing (NCQ), Softsonic FDB! - Barracuda 7200.10 - (Husk Powerkabel - 420170)

HUSH, Miditower, Window, Multimudia Front, Silent Dampening Foam, No PSU, Black

SCP500LN-TPBL2 - TitanPower2 - PSU 500Watt, Power Effecient, Lownoise 17-19 db, 20/24 pins, 140mm fan with Blue Light, Sleeve cables, 6 SATA connectors, 4/8 Pins Connector, Dual PCI-E Lane Connector, Temp. Auto Control, Titanium Design

Windows Vista Home Premium, 32 Bit, OEM - DK
Avatar billede simlau Nybegynder
17. august 2007 - 10:21 #2
Det er altid svært at sige hvornår det er godt at købe... Man køber jo altid for tidligt, men man skal nok mere se på om man har behov for pc lige nu.. Hvis man har det så køb den nu og så skal man bare være glad for den fede maskine man har fået sig..

Kommentart til komponent valg.

Asus bundkort, ser meget fint ud, kender ikke lige det kort, men hvis du ikke regner med at skal OC på din cpu kan det næsten være ligemeget hvad du køber fra ASUS, de er alle rimeligt stabile. Men hvorfor købe et med onbord grafikort..

Dvd brænder, den er sata, det er fint.

Grafikort, ja det kender jeg mange der er glade for.

Hardiske, Jeg ville købe Samsung men det er lidt smag og behag.

Kabinet, kender det ikke.

Psu, Jeg ville ALDRIG købe shg'es egne, da jeg så mange gange har set dem fejle, køb heller en be quiet!, LC Power eller bedst af alle Seasonic..

Ram, dem mangler du..

Vista er dit eget valg, det driver mig til vandvid men det må du jo selv bestemme.

Hilsen Simon
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 11:23 #3
Kan få 4x1 gb DDR2 pc-6400 ram for 950 kr af en ven, så dem regner jeg med at tage?
Hvilket bundkort fra SHG ville du så vælge?
Med vista tænker jeg bare at der jo nok snart kommer Service Pack 1 der vil hjælpe gevaldigt på stabiliteten?
Avatar billede simlau Nybegynder
17. august 2007 - 12:02 #4
ET bundkort som:
Asus P5W/DH/Deluxe

Er der mange der køber.. og det er også et godt kort.

Jeg har samlet mange computer med:
Gigabyte GA-965P-DS3 og DS4

Godt kort der ikke er så dyrt.

4gb ram er fint... Bare det ikke er elexir eller kingston Value..

Ved vista kan jeg bare ikke lide den måde menuer er bygget op på og det med at den hele tiden spørger en om alt hvad man vil gøre.. så det fik kun 20 minutter på min computer..

Hilsen Simlau
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 12:30 #5
Det er Kingston HyperX ram.
Vil gerne have det nye P35 chipsæt, det er hvad alle anbefaler. Er det meget vigtigt at have et bundkort der understøtter DDR3-ram eller hvor længe vil pc-6400 ram kunne køre før det er for gammelt?
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 12:31 #6
Må lige finde ud af hvordan jeg gør mht. Xp/Vista...
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 12:42 #7
Hvad er fx bedst? 4 gb pc-6400 eller 2 gb pc8500?
Avatar billede simlau Nybegynder
17. august 2007 - 12:42 #8
Har ikke set nogle bundkort der både kan køre DDR2 og DDR3 ram.. samtidig.. men asrock har sikkert lavet et.. dog ville jeg ikke købe det..

DDR3 ram er jo helt nyt.. så der går nok noget tid før det bliver standart. Men det er lidt op til dig selv hvor meget du har brug for computeren nu.

Må nok heller lige få læst lidt mere om hvad for nogle bundkort med p35 chipsæt der er gode.. har være på ferie i 3 uger.. og det er hvis en ting jeg ikke har fået læst op på, min fejl..

Hilsen simlau
Avatar billede simlau Nybegynder
17. august 2007 - 12:51 #9
Du skal self have et p35 kort.. min store fejl.. jeg kan jo bare lære at følge med..

Hilsen simlau
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 12:56 #10
Hvilket et ville du så anbefale? Tror snart jeg er ved at nå frem til sammensætnigen af min pc :)
Avatar billede simlau Nybegynder
17. august 2007 - 12:56 #11
Hej igen

Jeg har lige læst en test af:
Gigabyte P35-DS3R
Som ser ud til at yde lige så godt som forgængeren og det koster ikke mere en 1000kr.. Så det kunne være et godt bud her fra.

Hilsen Simlau
Avatar billede simlau Nybegynder
17. august 2007 - 12:56 #12
På 3 sekunder :P hvad siger du så...
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 13:09 #13
Hehe, jo det er jævnt imponerende! ;) Ville ellers gerne holde mig til Asus, da jeg har været meget tilfreds med dem indtil nu...
Avatar billede egr_sli Nybegynder
17. august 2007 - 15:14 #14
1) glem alt om ddr3 ram på nuværrende tidspunkt. Hvis du køber pc nu, så køb DDr2 ram, fordi ddr3 ram er for dyre og for langsomme lige pt. men de bliver helt sikkert bedre med tiden.

2) Jeg ville KLART tage 2gb pc-8500 ram da de er hurtigere end pc-6400, og der er alligevel intet program der udnytte alle 4gb ram!
Pc-8500 rammene kører på 1066Mhz, hvilket er den frekvens bundkortet understøtter (fx p35), så det er jo helt perfekt!

3) jeg kan ikke forstå at simlau anbefaler LC power og Seasonic når det kommer til psu'er? LC power er jo bare noget lort rent ud sagt, og Seasonic er godt, men fandens dyrt. Kig hellere på Corsair og Enermax, de laver virkelig gode (modulære) Psu'er.

4) Jeg kan heller ikke anbefale ASUS bundkort, men det er pga personlig erfaring med to afbrændte kort over en lille periode. Gigabytes kort er virkelig lækre, især p35-ds4! Tjek lige det kølingssystem ud!

5) grafikkortet er et meget fint valg, faktisk det bedste lige PT. GTX'eren er ligesom lidt for dyr i forhold til den ekstra performance man får over for et 8800 gts.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
17. august 2007 - 16:35 #15
Kunne bare være nice med indbygget wlan i bundkort så man slap for at købe det separat! ;)
Jamen er forskellen mellem 6400 og 8500 så stor? Er blevet tilbudt 4 x 1 gb Kingston HyperX 6400 ram, så regner med at sætte det i... Vista alene tager jo 1 gb?
Avatar billede egr_sli Nybegynder
18. august 2007 - 10:31 #16
Vista "tager" ikke en gb, det er anbefalet at have mindst en gb i sin PC for at det kan køre optimalt. 8500 er hurtigere, og da du alligevel ikke kan udnytte alle de 4 gb, ville 8500 klart være at foretrække.
Men hvis du har fået et godt tilbud, og du er lidt i pengenød er pc-6400 ram også gode.
Avatar billede shah_khan Nybegynder
19. august 2007 - 13:54 #17
en lille bemærkning ang. CPU "Core 2 Quadro Model Q6600"

Der er jo kommet det nye Core 2 Due med 1333 MHz fsb og priserne for en E6850 er det samme som Q6600, men til gengæld få man hurtiger fsb og E6850 er 3GHz.

Det er ikke alle programmer som kan benytte sig af Quadro eller dual core, så vil det være rart med lidt hurtiger processor.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
19. august 2007 - 15:27 #18
Men en quadro core vil vel blive kraftigere når flere programmer kan bruge den? Ville du køre E6850 i stedet for Q6600?
Avatar billede shah_khan Nybegynder
19. august 2007 - 23:11 #19
Jeg tænkte på de programmer der ikke understøtter dual eller quadro core og kræver processor kraft. Jeg selv skal samle et system sammen snart og fortrækker E6850 i forhold til Q6600.
Du skulle også købe en bundkort der understøtter 1333 MHz fsb hvis du køber E6850 ellers er der ingen nytte.
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
20. august 2007 - 08:37 #20
Regner med at købe dette bundkort og sætte det i.. Asus P5K/DELUXE/WIFI-AP, Intel P35, Dual GLAN, 54MBIT WLAN, 8 Channel Surround Audio, SATAII RAID, Dual eSATA, Firewire, CrossFire Dual PCI-Express VGA, Dual DDR2-800/1066, LGA775
Avatar billede peder-dingo Nybegynder
21. august 2007 - 13:17 #21
Virkeligt gode svar... Vedlæg venligst svar
Avatar billede egr_sli Nybegynder
21. august 2007 - 18:34 #22
svar