Avatar billede mcgreed Nybegynder
13. august 2007 - 14:51 Der er 18 kommentarer

Ny computer, grafikkort får skylden

Hej

Jeg har et mega problem. Jeg har købt en ny computer hos Føniks Computer som ikke virker. Den består af:
Intel Pentium Dual Core 3.2GHz 4MB S-775
MSI P965 NEO-F S-775
1GB DDR2 PC6400 800MHz
160GB Hitachi 7200rpm SATAS
Kabinet Køler 25dB 80mm
PSU Standard til 520W Ace
Standard Køler

Jeg købte derefter en MSI NX7600GS (http://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=2747) fra en anden butik og satte den i maskinen. Men jeg fik intet billede overhovedet, ligemeget hvad jeg gjorde. Efter en del forsøg, vendte jeg tilbage til butikken og fik byttet grafikkortet med et andet, en MSI NX7600GT (da de ikke havde en anden af GS'erne).
Den satte jeg så i maskinen, men ingen billede med den heller.

Jeg sendte så maskinen (med mit grafikkort i) tilbage til butikken, hvor jeg havde købt computeren, og de vendte tilbage med beskeden at grafikkortet ikke sad helt i. "Nå" tænkte jeg og bed de 600 kr for 'reparation' i mig. Da jeg så fik maskinen med posten, koblede jeg den til igen og voila...ikke...ingen billede.

Jeg var ved at blive rimelig irriteret da, så jeg tog maskinen hen til Skive EDB Center, hvor jeg havde købt grafikkortet. De prøvede med 3 forskellige grafikkort før de fik et billede på skærmen, og derefter kunne de god sætte mit eget grafikkort i og fik liv i den. Jeg tog så hjem med maskinen, og satte den til...igen liv.

Computeren blev så smidt i kassen og sendt til Føniks Computer igen, med en beskrivelse af hvad jeg har gjort og prøvet.
Fik så beskeden i dag:
"Det ser ud til at dit grafikkort brænder bundkortet af.
Vi har udskiftet bundkort 2 gange, begge gange er PCI express porten blevet ustabil når vi montere dit grafikkort.
Pt. er vi ved at teste med et 3. bundkort med et af vores grafikkort."
Det kunne jeg så ikke forstå, da problemet var der allerede med det andet grafikkort og det skrev jeg så og tilføjet at de selv have sagt at der ikke var noget galt men at kortet ikke sad ordenlig i, hvorefter jeg fik mailen:
"Grunden til at vi henvisning til at grafikkortet sad løst var, at efter vi havde genmonteret det oplevede vi ingen fejl.
Vi så heller ingen fejl de første par timer vi testede dit grafikkort i et nyt bundkort, men så begynte bundkortet at blive ustabilt."
Og derefter skrev jeg igen at jeg jo havde haft et andet grafikkort i før det, og derefter skrev jeg igen hvad jeg havde gjort for at få det til at virke, hvorefter de svarede:
"Jeg har forsøgt med en anden strømforsyning, en anden harddisk, andet DVD drev og andet RAM. Det hjalp ikke på problemet.
Lige nu står den til test med et af vores grafikkort, og den har ikke fejlet.
Problemet med dit grafikkort kan være den meget tunge køler, der trækker grafikkortet lidt ud af soklen, og derved skaber fejlspændinger.
Jeg vil anbefale at du får ombyttet grafikkortet, da det er der fejlen ligger."

Så nu er mit spørgsmål til jer, hvad pokker skal jeg gøre nu? Det kan da ikke passe at det er mine 2 grafikkort som begge har været problemet, de har været helt nye, købt til netop denne maskine.
Kan da ikke passe at jeg skal betale flere penge for 'reparation' af en maskine som ikke engang kan holde et grafikkort i sig.

Nogen råd?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 15:20 #1
Det er desværre Føniks Computer i en nødeskal,deres kundeservice er til at grine af.Du skal klart have et andet bundkort i,har på fornemmelsen at de ikke skiftede det første gang.Bed dem evt om at skifte til et Asus bundkort,så du sikker på de skifter det.
Avatar billede mcgreed Nybegynder
13. august 2007 - 15:25 #2
Hvordan står jeg i sagen med at få annulleret mit køb og få mine penge tilbage, samt dem på reparation? For har ikke specielt lyst til at forsætte med at være der når der kan være så meget bøvl med computeren.
Avatar billede gamersplanet Nybegynder
13. august 2007 - 15:27 #3
Vil heller ikke anbefale Fønik Computere, eller SHG.
Prøv hellere med MM-vision.dk, Dataworld.dk eller midtdata.dk

Venlig Hilsen
Emil Hansen
Avatar billede gamersplanet Nybegynder
13. august 2007 - 15:36 #4
Hvor lang tid siden er det at du har købt den? du har 14 dages fortrydelsesret på et produkt, og 2 års garanti på produkterne. Indenfor de 14 dage kan du aflevere produkterne igen. Ellers er der ikke meget andet at gøre end at forsøge at få den til at fungere. Tænk på at der er garanti på tingene, så ligger rep. indenfor garantien, dvs. de må ikke tage penge for det når det er under garanti.

Venlig Hilsen
Emil Hansen
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 15:46 #5
Han er nok inde i en gråzone der,når grafik kortet ikke er fra føniks.Men vist du er ud over de 14 dages retur ret,syntes jeg du i første omgang skal holde fast på et nyt bundkort krav.Det er rigtigt at sådan et kort kan være tungt,men slottet burde være stramt nok til at holde det.
Avatar billede djqd Nybegynder
13. august 2007 - 15:46 #6
Nej Nej Nej
Man har kun 14 dages returret/fortrydelsesret, hvis købet er gjort via nettet. Ej i en fysisk butik.
Derudover er der ikke noget der hedder 2 års garanti, men 2 års reklamationsret!
Der er meget stor forskel.! "garantien" som de fleste kalder det (formodningsregel) er 6 mdr.

(dette er bare til orientering)

Læs mere her: http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
Avatar billede gamersplanet Nybegynder
13. august 2007 - 15:51 #7
yes, det ved jeg og jeg er bekendt med reglerne. Men Føniks Computer kan handles over nettet og dermed er et ikke gjort fysisk, og nej jeg har faktisk i dataworld i roskilde, fået af vide at der var 14 dages fortrydelsesret på tingene - forudsat at det ikke var åbnet.

Venlig Hilsen
Emil Hansen
Avatar billede mcgreed Nybegynder
13. august 2007 - 15:51 #8
Jeg bestilte den 19. Juli, og fik den 23. Juli. Jeg sendte den derefter til reparation den 24. Juli første gang, hvor jeg så fik den tilbage efter en uge eller deromkring. Virkede stadigvæk ikke så efter de beskrevet ting jeg prøvede, så sendte jeg den ind til rep igen den 3. August, hvor den så nu stadigvæk er hos dem.
Avatar billede djqd Nybegynder
13. august 2007 - 15:55 #9
gamersplanet: Det er kun er ekstra service som ikke er et lovkrav.
Nu fremgår det ikke i beskrivelsen at den er købt online, så derfor denne lille krølle.
mcgreed: Held og lykke, det er sku en kedelig historie.
Avatar billede gamersplanet Nybegynder
13. august 2007 - 15:59 #10
Det ved jeg godt.
Men har prøvet at sige mit, kan ikke gøre mere desværre.
Har selv problemer med min skærm, tjek eventuelt det næste spørgsmål som står under dette ude på listen.

Venlig Hilsen
Emil Hansen
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 16:31 #11
Som jeg skrev syntes jeg du skulle holde fat i et krav om et andet bundkort,der er nok ikke meget mere du kan gøre.Eller vi kan gøre for den sags skyld.Du har deværre fået fat i en af de tvivlsomme forhandlere,men det er der jo ikke meget at gøre ved nu.Jeg tillader mig at ligge et svar for at afslutte.
Avatar billede mcgreed Nybegynder
13. august 2007 - 16:47 #12
corleonedk:
Hvis du ikke har noget imod det, vil jeg lige lade den være åben lidt endnu, indtil jeg får et svar fra Føniks :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 16:52 #13
Absolut mcgreed du afviser mig bare ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. august 2007 - 19:38 #14
kontakt forbruger klage nævnet. Der er nemlig noegn regler omkring hvor mange gange en ting må sendes til rep for samme prob inden for bla bla tid før du kan kræve en ny

http://www.forbrug.dk/fs/hvem/fkn/

P.S - sig til firmaet at forbruger klage nævnet går ind i sagen, så skal du se løjer :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. august 2007 - 22:48 #15
Ja du ikke den eneste der har måtte hente hjælp eller true med hjælp fra dem,overfor det firma.
Avatar billede drgonzo Praktikant
13. august 2007 - 22:56 #16
de slår ikke getmore ;)
Avatar billede mcgreed Nybegynder
30. august 2007 - 11:01 #17
Okay, har nu fået svar på min mail til Føniks om at jeg ville have mine penge tilbage for den såkaldte reparation, samt forsendelse omkostninger, var nødt til at sende en mail for at rykke på et svar, og dette er hvad jeg fik tilbage:

"Vi garantere ikke for kompatibilitets problem med hardware købt andre steder end hos Føniks Computer A/S.
Vi har skiftet bundkortet grundet defekt på dette ved 2. indlevering, hvilket det ikke var ved første indlevering.

Er dette svar nok!"

Da dette er noget fis, vil jeg sende sagen til forbruger klagenævnet nu.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. august 2007 - 11:27 #18
god ide