Avatar billede fritkolt Nybegynder
11. august 2007 - 10:36 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Firewall nødvendig når jeg har router?

Jeg mener at have hørt at en router indeholder en firewall. Jeg kører med en trådløs forbindelse gennem Linksys WRT54GL og har Windows XP. Er det nødvendigt med firewall på selve computeren når jeg har en router som "værn" ud mod internettet?
Avatar billede unoc Nybegynder
11. august 2007 - 11:46 #1
Som udgangs punkt har du kun brug for en firewall hvis du skal have nogle ind gennem din forbindelse på den måde kan du så lukke nogle bestemte typer angreb ude.

Så hvis du alligevel har lukket alle portene på din router, så der ikke er nogen som kan komme ind, er der ikke nogen grund til at anskaffe en firewall.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
11. august 2007 - 11:51 #2
Lidt uenig dog.
For indadgående trafik måske ikke, men udadgående bliver ikke håndteret.
Hvis der kommer spyware ind på computeren, som fx en keylogger der forsøger at sende informationer tilbage til sin "master" et eller andet sted, så vil de fleste software firewall's først spørge om det program skal have lov at kontakte internettet.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
11. august 2007 - 12:04 #3
Til unoc: lukket alle portene? Det har jeg vel ikke. Jeg bruger lige nu en port til ledningsforbindelse til stationær og så en trådløs port til bærbar, men de andre porte har jeg ikke lukket.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
11. august 2007 - 12:36 #4
Du misforstår lidt her. Jeg prøver at forklare hvad der menes med porte.
Porte er ikke de stik du har bag i din router, eller trådløs tilslutning, men derimod nogle bestemte områder hvor informationer (internettet) bliver ledt igennem.

Du kan forestille dig det som en masse døre. Alle dørene har et nummer.
Disse døre skal være låste, for ellers kan enhver bare gå lige ind til din computere, igennem den åbne dør. Disse døre åbnes for informationer din computer sender, eller beder om fra internettet. Dørene, og for nu at sige det mere teknisk korrekt, porte, er som standard altid lukket i din router. Du kan manuelt åbne dem, men det lyder det ikke som om du har (så havde du vidst det).

Hvis ikke selv du har været inde og rode i indstillingerne på din router, så er alt lukket i forvejen.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
11. august 2007 - 13:19 #5
OK. Tak for dit tålmodige svar. Men tilbage til mit spørgsmål. Hvis alle portene så er lukkede, betyder det så at jeg ikke behøver at køre med firewall. At routeren på en måde sørger for min sikkerhed?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
11. august 2007 - 13:34 #6
Som jeg skriver i min kommentar 11/08-2007 11:51:03, ville jeg også skaffe mig en software firewall (et program), for også at sortere udadgående trafik. Hvis du får snavs på din computer skal snavset jo ikke have adgang til nettet. Det sortere en router ikke.
Avatar billede fritkolt Nybegynder
11. august 2007 - 17:30 #7
Tak for svaret, jeg kører hermed videre med min zonealarm, men vil du ikke have points, amews aj?
Avatar billede amews_aj Nybegynder
11. august 2007 - 17:47 #8
Jo, det vil jeg da godt, men giv også unoc nogle. ;)