Avatar billede fuglen1 Novice
10. august 2007 - 00:44 Der er 7 kommentarer

Op deling af harddisk til ubuntu

Jeg har tænkt mig at prøve Mythtv eller Freevo
da disse programmer kører på linux skal jeg have instaleret linux først

Har fundet at jeg vil prøve Ubuntu linux men er lige med harddisk
Jeg har 2 harddiske i min pc en på 80gb og 160gb
system er den på 80gb og den på 160gb bruges næsten kun til video
Vil så dele min system i to så jeg har en partition på 10gb til linux

Jeg har aldrig prøvet linux før

Men jeg har nogle spørgsmål
Skal jeg lave den ekstra partition inden jeg installere Ubuntu eller kan den partition laves under installationen
det skal kører sammen win xp pro
Skal der tages nogle forhåndsregner af xpinstallastionen så den ikke lige ryger og skal til starte forfra

Har fundet hvordan jeg får NTFS til at kører i ubuntu

Lidtdata
Hd80: Wetern digital
hd160: Maxtor
hd160 i usb kabinet: Samsung
Amd athon xp 2500+
1gb ram
Avatar billede pimanx Nybegynder
10. august 2007 - 07:50 #1
Du behøver ikke at lave en partition på forhånd, da du får muligheden for at gøre det under installationen. Men husk lige at tage backup af dine vigtige systemsfiler, før du begynder at lege med det her. Selvom det ikke længere er nogen sag at sætte dualboot op, så er det trods alt nogle kritiske områder man piller ved.

Så kør installationsCD'en - det er såmænd det eneste du skal ;)
Avatar billede fuglen1 Novice
10. august 2007 - 11:02 #2
Men er det for nogle system filer jeg skal sikkerhedskopier fra xp
Men hensyn til dele diske under installationenkan det så ikke gå galt så det r hel winxp partitionen der ryger

Nu skal jeg først lige have hentet Ubuntu først og lavet cden.
Avatar billede pimanx Nybegynder
10. august 2007 - 17:40 #3
Tja, alle de filer som du for enhver pris ikke ønsker at miste dokumenter fx.

Jo, selvfølgelig er det muligt, at du kan lave så meget skade, at du ødelægger XP. Men hvis du ikke er helt fremmede i partionering, så er det meget brugervenligt og forståeligt, den måde du partionerer under installationen.

Men altså, du kan jo også bare lave partitionen på forhånd og installere Ubuntu på den. Personligt stoler jeg langt langt mere på partioneringsprogrammet i Ubuntu/Linux end i Windows. Men det er op til dig selv.
Avatar billede fuglen1 Novice
13. august 2007 - 23:52 #4
Nu har jeg fået installeret Ubuntu
Mine første indtryk er at det køer enlig udmærket
Nu mangler bare at få ændret skærmopløsningen til 1440*900 så det passer bedre til skærmen. Samt at få mit Microsoft trådløse tastatur og mus til at kører via usb
Den har funden min museums agtige logitech trådløse mus som også er på usb

Men et andet problem jeg har fået et jeg ikke kan komme til i hardwareinformation /enhedshåndtering
den åbner bare vinduet uden der kommer frem
nogen gange lukkes vinduet igen.
Det er først kommen efter jeg sat den til autologin

Har prøvet at søge på google både på Dansk og engelsk uden at giver nogen resultater
Avatar billede pimanx Nybegynder
14. august 2007 - 08:03 #5
Her er en løsning på dit problem:

http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=626

Nvidia-settings, hvis du har et nvidia-kort
915resolution, hvis du har et Intel-kort
... Har du et ATI-så er du i problemer. De er ikke ret godt understøttet, da ATI ikke rigtigt udgiver drivere til Linux.
Avatar billede fuglen1 Novice
24. november 2007 - 11:14 #6
Læg et svar
Avatar billede fuglen1 Novice
11. august 2012 - 00:11 #7
Lukker