Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 18:30 Der er 20 kommentarer og
2 løsninger

nye ram = primary master none?

Hej folkens,

Jeg har lige sat nye ram i min kærestes (meget) gamle pc. Den havde før 256 PC2100 ddr ram... ja, den er møglangsom! Derfor købte hun 2 * 512 ddr ram (godt nok pc2700 for det var ikke til at finde andet, men det har vel ikke så meget at sige...)

Nåh, men rammene er skiftet og første gang hun startede pc'en kom der en hurtig BSOD og computeren genstartede.. fair nok, det kunne være den havde fået et chok pga alle de ram. Den startede så op igen og kom til skrivebordet, hvor den frøs total fast! Tvang den til at lukke ned og fik så følgende fejlkoder under opstarten:

0xC0000005
0x80567129
0xF6E84A6C
0x00000000

Det var kun den første fejlkode, der gav resultater på google og dem synes jeg ikke helt jeg kunne bruge til så meget... så jeg prøvede at starte op igen, men nu finder den ikke primary slave :-S

Hvis jeg smider de gamle ram i, så starter den fint op...

Det skal lige siges, at jeg har både prøvet at sætte primary slave til auto i bios, og jeg har også prøvet at loade default settings... nu aner jeg ikke, hvad jeg skal gøre, så håber lidt en eller anden kvik kan hjælpe?

mvh
anoz
Avatar billede klavil Seniormester
08. august 2007 - 18:46 #1
Har du en type på bundkortet. Hvor mange slots er der. Hvilken type ram (fabrikat).
Har du prøvet med en blok 512 ram for at se hvad der sker.
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 18:53 #2
bundkortet er et Asus a7m266

jeg prøvede på et tidspunkt med en enkelt stang ram (først den ene og bagefter den anden), men der fejlede det også... kan ikke lige huske, hvad fejlen gik på, men det var ikke fejlen med primary master...

mvh
anoz
Avatar billede klavil Seniormester
08. august 2007 - 19:12 #3
Primary master er normalt din harddisk hvor du skal læse dit styresystem ind. Det lyder dog som om dit bundkort ikke er kompatibelt med de ram. Ikke at sige at det ikke kan køre med 2 blokke 512 ram men problemerne kan være:
1. bundkortet understøtter ikke PC2700 ram og vil ikke kendes ved dem som PC2100 ram.
2. Det kan være du har købt bambusram, altså ukorente mærker. Bundkorte kan være vanskelige, især de helt gamle.
Hvad hedder rammene.
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 19:14 #4
"bambusram" ha ha :o)

Nej, det er kingston, så der skulle ikke være noget galt der. Jeg havde bare et lille håb om, at pc'en bare udnyttede alt hvad denne kunne af de ram? Men sådan foregår det måske ikke?

mvh
anoz
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. august 2007 - 19:49 #5
Jeg hælder også mest til, at ram'ene er inkompatible.

Men du kan evt. prøve at ændre spændingen til ram'ene. Det gøres på den jumper, der sidder for enden af ramslot'ene. Sæt den ned til 2,5V (pin1+2).

Se evt. side 18 i manualen:

http://www.unitycorp.co.jp/support/download/manual/a/a7m266_d_e.pdf
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 20:42 #6
Der sidder ikke nogen jumper der - men jeg er heller ikke sikker på, at det er den rigtige manual... har selv fundet en manual til a7m266-104 her:

http://dlsvr01.asus.com/pub/ASUS/mb/socka/amd760/a7m266/a7m266-104.pdf

der er det laveste man kan vælge 2.7 volt...
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 20:43 #7
til orientering er det disse ram: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=48858
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 20:47 #8
"der er det laveste man kan vælge 2.7 volt..."

og det er dét, den står på i forvejen...
Avatar billede klavil Seniormester
08. august 2007 - 20:55 #9
Mit bud ville være at sende de 2 blokke retur og så købe enter corsiar eller kingston PC2100 istedet. Prisen er ca  den samme.
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. august 2007 - 21:02 #10
Tja så ville jeg nok prøve at købe nogle PC2100 RAM i stedet.

Disse skulle i følge Kingston understøtte dit MB:

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=13823
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. august 2007 - 21:03 #11
klavil -> Så ikke lige dit sidste indlæg :)
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 21:04 #12
havde jeg også tænkt...

men nu rodede jeg lidt med jumperen, som thesheriff foreslog... satte den op i spænding til 2,8 og prøvede at starte op, og det ville den ikke. Så flyttede jeg jumperen tilbage til 2,7 igen og startede op, og nu ser det faktisk ud til at virke :-S
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 21:05 #13
og det virkede så ikke alligevel - fik en BSOD igen... øv...

men jo, jeg må nok sende dem retur og bytte dem til noget andet..
Avatar billede klavil Seniormester
08. august 2007 - 21:12 #14
Håber det lykkedes for dig. Det er nok ikke sidste gang du støder på problemet. Har selv oplevet tilsvarende et par gange også med nye systemer.
Avatar billede anoz Nybegynder
08. august 2007 - 21:24 #15
Nu må vi se - kan ikke engang få den til at starte op med de gamle ram nu...

Men læg et svar begge to, så I kan få lidt for jeres forsøg! Tak fordi I prøvede!

mvh
anoz
Avatar billede thesheriff Nybegynder
08. august 2007 - 21:28 #16
Velbekomme :)
Avatar billede klavil Seniormester
09. august 2007 - 00:06 #17
skriv igen hvis det ikke lykkedes
Avatar billede anoz Nybegynder
09. august 2007 - 09:27 #18
Jeg tror ikke det kommer til at lykkes. Den vil overhovedet ikke starte op med de gamle ram - men så har hun også en undskyldning for at købe nyt ;o)
Avatar billede klavil Seniormester
09. august 2007 - 11:18 #19
Har du prøvet at resette bios ved at tage batteriet ud og flytte jumperen på bundkortet. Prøv evt med en blok
Avatar billede anoz Nybegynder
09. august 2007 - 16:32 #20
Næh, det har jeg ikke prøvet - er der nogen chance for, at det vil hjælpe? Når nu bundkortet (højst sandsynligt) ikke er kompatibelt med de ram?

Jeg ved godt, at jeg allerede har tildelt point, så sig til, hvis jeg skal oprette et nyt spørgsmål :o)

Jeg sidder og overvejer at købe et nyt bundkort... men problemet er, at jeg (helt åbenlyst) ikke aner noget om HW...

Jeg har prøvet at søge lidt på edbpriser på de specs jeg vil mene bundkortet skal have (ved at sammeligne med det gamle bundkort udfra dette: http://www.hardinfo.dk/show.asp?desc=278)

Kunne dette være et godt, billigt bud? http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=86176

Jeg kommer frem til to i alt - her er det andet: http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=81356

Det skal lige siges, at der kun skal holdes liv i den i et halvt års tid endnu, da der så skal købes helt nyt...

mvh
anoz
Avatar billede klavil Seniormester
09. august 2007 - 17:03 #21
Nej ikke med de nye ram. Det var da du skrev at de gamle ikke fungerede længere.
Hvis vi snakker et halvt års tid så ville jeg vente med at bruge pengene på et nyt system. Hvad bruges den til. kan du ikke nøjes med en blok. Hvilken cpu sidder der. Det er ikke sikkert du kommer til at mærke det helt vilde.
Avatar billede anoz Nybegynder
09. august 2007 - 17:33 #22
Nåh ok.

Jeg tror det bliver til en ny computer med det samme, for harddisken er tilsyneladende stået helt af, øv!

mvh
anoz