Avatar billede gnuggi Nybegynder
08. august 2007 - 11:32 Der er 6 kommentarer

Hvordan startes min pc efter afbrydelse af strøm?

Hej eksperter!

Sidder lige p.t. i en dum situation. Et familiemedlem sad og brugte en fælles (med Windows XP Sp2) da vedkomne pludselig skulle skynde sig, og derfor mente at det var helt ok at slukke for strømmen - uden at lukke Windows. Når pc'en nu startes vises et sort skærmbillede med hvid tekst, der siger følgende:

"Windows startede ikke korrekt. Dette kan skyldes, at der fornylig er skey en ændring i comuterens harware eller softwware. Hvis computeren stoppede med at svare, genstartede uventet eller lukkede automatisk for at beskytte filer og mapper, skal du vælge Sidste kendte fungerende konfiguration for at vende tilbage til de indstillinger der sidst virkede.
Hvis er tidligere startforsøg blev afbrudt pga. et strømafbrud eller fordi der blev trykket på computerens strømknap, eller hvis du ikke er sikker på, hvad der skyldes problemet, skal du trykke på Start Windows nortmalt.

*Fejlsikret tilstand
*Fejlsikret tilstand med netværk
*Fejlsikret tilstand medd kommandoprompt
*Sidst kende konfiguration (hvor systemet hvirkede)
*Start Windows normalt.

Men her kommer problemet: Ingen af disse valgmuligheder virker. Uanset hvad jeg markerer starter Windows' startbillede med loade-bjælke, for derefter at lukke og genstarte med overstående sorte skærmbillede.
Hjælp mig! Hvad gør jeg?
Det skal lige siges at jeg ikke er lige så 'pro' som mange af jer derude, så svar venligst i et nogenlunde forståeligt sprog :)
Kan den reddes, eller ska jeg til at købe ny pc?
Og kan billeder, filer, videoer mm. reddes fra harddisken evt. med en ,undskyld min uvidenhed, 'harddisklæser' som kan overføre alle filer og mapper til en anden pc hvis den er helt gal?

På forhånd tusind tak,

Gnuggi
Avatar billede nva Praktikant
08. august 2007 - 11:40 #1
Jeg vil foreslå at du først booter på din XP-cd og vælger R - så skriver du CHKDSK /p /r så harddisken undersøges og 'repareres' for eventuelle fejl. Hvis det ikke er nok kan du lave en repair http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no4 - men så skal du huske at updatere windows bagefter.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2007 - 11:54 #2
Kør en reparration med din XP-skive http://www.helgec.dk/xp-repair.html
Avatar billede gnuggi Nybegynder
08. august 2007 - 14:31 #3
tak for svar - slettes data på haddisken når den repareres for eventuelle fejl eller når man kører en reperation som du, helgec skriver?
Avatar billede nva Praktikant
08. august 2007 - 14:35 #4
Jeg nævner også repair = reperation ;) og der slettes ingen data, bortset fra at du skal huske at lægge opdateringer på windows bagefter (som der også står i linket). Ved reperation af selve harddisken findes de områder/sektorer, der er beskadigede og de filer, der ligger der, er jo altså ødelagte og kan ikke bruges.
Avatar billede nva Praktikant
09. august 2007 - 10:54 #5
Lægger et svar, som du bare afviser, hvis du ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede Slettet bruger
30. august 2007 - 15:32 #6
Noget nyt ??