Avatar billede cassqudok Nybegynder
05. august 2007 - 16:25 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Flimmer i spil ved 1024 x 768

Hej

Jeg har det relativt simple problem at der kommer flimmer på min skærm når jeg spiller spil i opløsningen 1024 x 768. Det drejer sig om vandrette sorte striber uden noget specielt mønster.

Det underlige er at problemet ikke altid har været der, jeg har tidligere kunnet spille uden problemer i den opløsning. Alt fungerer fint når jeg sætter opløsningen ned til 800 x 600. Jeg har konstateret problemet ved spillene Worms World Party og Tony Hawk Pro Skater 2.

Problemet er lidt seriøst da spillene spilles bedst i 1024 x 768, så det vil ikke være optimalt bare at skifte opløsning.

Jeg sidder med gammel hardware, så en defekt kan muligvis være problemet. Derudover mindes jeg ikke at have foretaget nogen ændring af indstillingerne som gjorde at problemet opstod. Det skete lige pludselig.

På forhånd tak!
Avatar billede tiger_dk Mester
05. august 2007 - 17:10 #1
er der stadig garenti på grafikkortet ?
Avatar billede c-holst Novice
05. august 2007 - 20:38 #2
hvad siger diverse temp på din hardware

gammelhardware, hvis der ikke er garanti, på noget, ville jeg pille grafikkrotet ud. rense blæser og profil.

rense cpublæser og profil og evt andre kølere.

Adskillelse kan være nødvendig

hvilket grafikkort har du iøvrigt. tænker at der evt kan være et driverproblem

hvilken windåse bruger du?
Avatar billede cassqudok Nybegynder
06. august 2007 - 13:56 #3
Grafikkortet er et GeForce4 MX 420 (64 mb), så håbløst gammelt at der ikke er det der ligner garanti på det. Til gengæld har jeg tjekket driveren og opdateret DirectX.

Jeg tror jeg vil give spanden en hovedrengøring. Det er også lang tid siden sidst...

Og det er windows XP prof.
Avatar billede cassqudok Nybegynder
09. august 2007 - 16:52 #4
Jeg har nu lavet en grundig rengøring af maskinen, men udover at det sikkert ikke har skadet, så har det heller ikke hjulpet på problemet.

Andre gode ideer? Jeg har en mistanke om at det har noget at gøre med skærm-/grafikindstillingerne, men kan ikke rigtig begrunde det.
Avatar billede c-holst Novice
09. august 2007 - 22:58 #5
ok, så kunne miseren ligge i kombinationen af ældre grafik og ny driver.

hent denne driver
http://www.nvidia.com/object/winxp_2k_61.77.html
kan også være, at senere versioner virker, men denne passer rigtig godt til geforce 4 serien

prøv igen at starte i fejlsikret, slette driveren, genstarte og installere den driver jeg har linket til. Det er vigtigt at du gør det på denne måde da du ellers kan rende ind i diverse problemer!

Derimod kan du som jeg erfarer det godt køre med direct x 9c
Avatar billede cassqudok Nybegynder
12. august 2007 - 15:50 #6
Det var straks meget mere effektivt - problemet er løst! Mange tak til c-holst for hjælpen.
Avatar billede c-holst Novice
12. august 2007 - 21:57 #7
Altid rart at kunne hjælpe:-)