Avatar billede bruno Nybegynder
03. august 2007 - 10:54 Der er 6 kommentarer

blæser til bundkort

har et Abit ic7-G bundkort hvor der sidder 2 blæsere på. Den mindste blæser (blå farve) er begyndt at larme helt vildt og den ser heller ikke ud til at køre særlig hurtigt rundt.
Pcen har flere gange craschet under spil - har prøvet at tage siderne af pcen og rette en bordventilator mod bundkortet og det hjælper så jeg har åbenbart et blæser problem...

men hvor pokker finder jeg en blæser der passer på mit bundkort??

mvh bruno
Avatar billede kfz Nybegynder
04. august 2007 - 01:12 #1
kig på f.eks denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238353 eller denne: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=151488

oversigt over chipsæt kølere på edbpriser: http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=211&Parent=2&Sort=&Gallery=&Producent=0&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction578=0&Sorted578=&Submit.x=28&Submit.y=9

husk at tjekke om der er monteringhuller i dit bundkort til køleren, ellers skal du have fat i termisk lim til monteringen.
Avatar billede bruno Nybegynder
04. august 2007 - 08:45 #2
Der ingen huller i bundkortet til køleren.. og umidlbart tror jeg heller ikke det er muligt at lave nogle...

Den gamle blæser har 4 arme/ben.
På bundkortet sidder der 4 løkker (ligner løkker af ståltråd) hvor de 4 ben på blæseren presses i.

Den du foreslår: JET Xilence Northbridge Cooler kan jeg ikke lige forestille mig hvordan den skal monteres da jeg jo kun har disse 4 "løkker i bundkortet...

Du skriver noget om termisk lim?? Er det nok til at holde blæseren fast og hvad så når/hvis den nye blæser på et tidspunkt skal skiftes, kan man så få den af igen??

mvh b.l
Avatar billede kfz Nybegynder
04. august 2007 - 11:48 #3
Endnu engang poster eksperten ikke mit svar, så du får den hurtige gennemgang.

Du må aldrig selv lave monteringshuller, i nogle former for print, da der er printbaner inde i selv printet.

Termisk lim kan sagtens holde køleren på plads. Har hørt man kan få det af ved at nedfryse det, men tror ikke på den nye køler står af, før du får opgraderet computeren, så det skulle ikke blive nødvendigt.
Avatar billede kfz Nybegynder
04. august 2007 - 11:59 #4
ok, har fundet en køler som kan monteres i de bøjler der sidder på bundkortet: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=240403

link til test(eller rettere bevis :-)): http://www.tweakup.dk/article/933/dk/
Avatar billede bruno Nybegynder
04. august 2007 - 13:42 #5
det ser ud til at jeg godt kan bruge den blæser du foreslår... dog får den ikke spec gode karakterer m.h.t støj. Hvis der ikke findes andre må jeg jo nok affinde mig med støjen men måske har du eller andre herinde et bud på en køler med lavt støjniveau??

mvh b.l
Avatar billede kfz Nybegynder
04. august 2007 - 16:16 #6
jeg har desværre ikke haft erfaring med chipset kølere de seneste par år. der er evt. mulighed for at sænke spændingen på den til 7 el. 5 Volt.