Avatar billede godteterkel Nybegynder
01. august 2007 - 16:27 Der er 33 kommentarer

genstart af computer, inden den er i windows?

jeg har lige sat min harddisk over i en computer jeg lige har købt af en ven. det er en ret hurtig computer i forholdet til min gamle. men har ikke ændret på noget, men bare sat min harddisk over i.

Problemet: når jeg starter computeren, når man lige at se et kort sekund af "windows xp pro, og så at den loader (den der sorte skærm med logo i midten), og derefter genstarter den så.?

hvad kan problemet være?
01. august 2007 - 16:33 #1
Er det nøjagtigt samme HARDWARE MODEL/TYPE ?

Sansynligvis ikke... og så kan man IKKE gøre som du (forsøger at) gøre ...
Avatar billede godteterkel Nybegynder
01. august 2007 - 16:38 #2
hardware model/type? er ikke helt med?

min tidligere computer var en amd athlon xp 2400+, og den nye er en intel pentium 4 3,2gHz. kan det være problemet?
Avatar billede frewald Nybegynder
01. august 2007 - 16:45 #3
godteterkel> Ja det er problemet - man kan ikke gøre det du forsøger. _nogengange_ kan man være heldig at lave en repair på windows-installationen og så virker det, men det absolut bedste er at lave en helt ny XP installation
Avatar billede frewald Nybegynder
01. august 2007 - 16:46 #4
Problemet ligger dog normalt ikke i processoren. Men derimod i bundkort, chipsæt og alle de andre dele som computeren også består af.
Avatar billede godteterkel Nybegynder
01. august 2007 - 16:48 #5
der er også meget stor forskel på bundkort og chipsæt. så det er nok derfor. men kan jeg installere en ny xp på samme disk? alstå installere henover?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. august 2007 - 18:19 #6
Det kan udmærket lade sig gøre. Boot op på din windows CD. tryk på enter for
installation. Når du kommer ind i installation, vil windows skrive, at der allerede
er et styresystem installeret. Du bliver så spurgt, om du vil lave en ny install.
eller om du vil forsøge at reparere den som findes. Her skal du så vælge at
reparere. Så får du en ny windows uden at miste dine data. Efter installationen,
skal du køre den CD med driver, som hører til bundkortet.
Da det er en ny windows, er du også nød til at besøge Microsoft update.
Jeg har selv gjort ovenstående to gange, med succes.
Avatar billede Jensen DK Novice
02. august 2007 - 07:23 #7
Du skal springe første rep over, og vælge instaler, så kommer rep anden gang, og det er den du skal vælge.
Avatar billede off-line Nybegynder
07. august 2007 - 23:32 #8
Fandt du ud af noget?
Avatar billede godteterkel Nybegynder
08. august 2007 - 20:24 #9
ja, måske. men har rodet mig ud i noget værre noget, fordi jeg blev utoldmodig :S hehe det er hvad der sker.

men når jeg prøvede at reperere, så kom man bare ud i dossen på et tidspunkt hvor der bare stod c:\WINDOWS, og så skete der ikke mere. så valgte jeg at installere en ny windows, på samme dre. så spurgte den om jeg ville slette det gamle windows, og så miste mine data, og det sagde jeg nej til, og lagde mit nye windows under et andet navn. nu er den så ved at installere,

og min plan er at overføre de filer der ligger under mit gamle windows, til det nye. og så derefter slette det gamle?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2007 - 20:41 #10
Jeg kan desværre ikke helt forstå hvad du laver. Forhåbentligt ikke 2xwindows på
den samme partition. Det er i orden, at sige nej til en nyinstallation, men man skal
bare acceptere, at windows vil forsøge at reparere, for så vil den i virkeligheden
lave en nyinstallation, hvor dine egne data ikke slettes.
Avatar billede godteterkel Nybegynder
08. august 2007 - 20:44 #11
den skrev at den ville slette mine data? er det bare noget den skriver?
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2007 - 20:48 #12
Nej det er det ikke! Så har du ikke, som jeg foreslog, 01/08-2007 18:19:17 lavet
en "Repair" men en nyinstallation. Det lyder ikke godt.
Avatar billede godteterkel Nybegynder
08. august 2007 - 20:50 #13
prøv a læs hvad der skete når jeg lavede en repair

men når jeg prøvede at reperere, så kom man bare ud i dossen på et tidspunkt hvor der bare stod c:\WINDOWS, og så skete der ikke mere.
Avatar billede off-line Nybegynder
08. august 2007 - 21:13 #14
Det har jeg læst, så derfor kan jeg med sikkerhed sige, at du ikke har fulgt min
anvisning. Mange her på E. har prøvet det. Jeg har selv gjort det 2 gange med
succes. Jeg formoder, at du i stedet for at trykke enter ved første mulighed,
har trykket R. for repair? og det er forkert.
Avatar billede Jensen DK Novice
09. august 2007 - 06:24 #15
Ved første mulighed for R skal du sige ja til en ny indstalation så kommer du til rep anden gang,som jeg skrev 02-08-07 kl.07:23:27.
Avatar billede off-line Nybegynder
13. august 2007 - 22:51 #16
Hvordan gik det så?
Avatar billede Jensen DK Novice
14. august 2007 - 06:09 #17
Jeg skriver det samme 02/08-2007 kl.07:23:27 men han gør ikke som vi skriver, så det ender nok med en ny XP.
Avatar billede godteterkel Nybegynder
14. august 2007 - 21:10 #18
der var ikke nogen anden mulighed for repair, udover den første. Jeg valgte en ny installation, og så spurgte den om den skulle slette den gamle, hvilket jeg så bare sagde ja til, da jeg ikke kunne se andre muligheder.

Men hvordan fungere det, hvis man trykker "r" i den første menu der kommer frem?
Avatar billede godteterkel Nybegynder
14. august 2007 - 21:10 #19
og forresten mange tak for alle jeres svar, der er sgu ikke noget bedre end fora, hvor man kan få hjælp, og ikke mindst hurtige svar!

Det får i sgu lige alle et skulder klap for. takker mange gange.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. august 2007 - 21:31 #20
Hvis man i den første menu ikke vælger Enter for install, men "R" så kommer man
ind i konsollen, hvor man kan formatere c- drevet, eller prøve at rette fejl,
med en række muligheder.
Avatar billede godteterkel Nybegynder
15. august 2007 - 21:00 #21
hvordan retter man fejlene? man kommer kun ud i dos, og som jeg skrev tidligere stod der bare:

c:\WINDOWS

og så vidste jeg ikke hvad jeg videre skulle gøre?
Avatar billede off-line Nybegynder
15. august 2007 - 21:13 #22
Man kan skrive "help" og se nogle muligheder, men er nogen jeg selv har kopieret:

CHKDSK har flere parametre du kan få disse parametre vist hvis du i din konsol skriver cdkdsk /?  -> enter

I denne guide vil det kun være parametrene /r /f og /p der omtales

Hvis du stadig har mulighed for at starte computeren kan du vælge at bestille en CHKDSK ved næste genstart, det gøres således

Start -> Kør -> skriv, cmd -> Enter -> i konsollen skriver du -> chkdsk /r /f  -> Enter -> bekræft    -> Enter -> genstart
Når computeren genstarter må du ikke afbryde CHKDSK, er der problemer på disken kan operationen godt tage ganske lang tid. Da du valgte parametrene /r og /f gør CHKDSK nu følgende
/f Retter fejl på disken.
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Hvis din computer helt har tabt pusten må du i stedet udføre CHKDSK fra din XP installations cd, hvis du kører med SATA diske skal du i den forbindelse huske at indlæse SATA driverne for at disken kan findes

CHKDSK fra din installations cd gøres således, sæt din computer til at boote fra cd / dvd – boot op på din installations cd – tryk på en tast når du bliver spurgt (kræver normalt PS2 tastatur)

I første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen  -> Enter

Hvilken Windows-installation vil du logge på:  1  -> Enter
Skriv  chkdsk /p /r  -> Enter
Da du valgte parametrene /r og /p gør CHKDSK nu følgende
/p Checker disken omhyggeligt for fejl
/r Finder beskadigede sektorer, og genopretter læsbare data

Når processen er færdig (kan godt være langvarig) skriver du exit  -> Enter. Nu genstarter computeren og du skal ikke trykke på en tast, når computeren er startet op fjerner du din cd og forhåbentlig er din computer nu blevet mere stabil
Avatar billede Jensen DK Novice
16. august 2007 - 13:18 #23
Bare en oplysning P kan ikke bruges i CHKDSK med skive i kun /F/R
Avatar billede off-line Nybegynder
16. august 2007 - 13:55 #24
Jeg mener nu at denne forklaring er god nok:

The CHKDSK /P command is diagnostic only...it performs and exhuastive check of the drive, but does not make any changes to the drive. In otherwords, it doesn't fix anything.

Now, on the other hand, the CHKDSK /P /R will locate bad sectors and recover readable
Avatar billede off-line Nybegynder
16. august 2007 - 13:56 #25
manger i teksten: information.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. august 2007 - 14:09 #26
På min XP pro DK vil den ikke kendes ved P når jeg bruger skiven sidder lige nu med en XP der ikke vil starte har prøvet med CHKDSK /P/R den kender ikke P skrives der i  konsollen.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. august 2007 - 14:20 #27
Det er måske fordi, du skal have mellemrum mellem bogstaverne og / feks. /p /r ?
her er noget fra brugeren helgec side: http://www.helgec.dk/chkdsk.html
Avatar billede nva Praktikant
16. august 2007 - 14:29 #28
CHKDSK
chkdsk drev /p /r
Kommandoen chkdsk kontrollerer det angivne drev og reparerer eller genopretter det om nødvendigt. Med kommandoen markeres desuden beskadigede sektorer, og læsbare oplysninger genoprettes.

Du kan bruge følgende parametre:
/p : Udfører en grundig kontrol af drevet. Hvis der findes fejl, bliver de rettet.
/r : Finder beskadigede sektorer, og læsbare oplysninger genoprettes.

Bemærk! Hvis du angiver parameteren /r, forudsættes parameteren /p. Når du angiver kommandoen chkdsk uden argumenter, kontrolleres det aktuelle drev uden virksomme parametre.

Klippet herfra http://support.microsoft.com/kb/314058
Avatar billede Jensen DK Novice
16. august 2007 - 14:35 #29
Jeg har afstand og P er ikke nævnt og kan ikke bruges på min skive prøv at skrive hjælp der står ikke at P kan bruges.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. august 2007 - 14:38 #30
Jeg tror det skal være sådan her: chkdsk drev /p /r og ikke som silbidor skriver: /P/R
Avatar billede off-line Nybegynder
16. august 2007 - 14:43 #31
silbidor - Nej det er da rigtigt, men det samme gælder for de andrer kommandoer.
Avatar billede Jensen DK Novice
16. august 2007 - 15:35 #32
Det er en slåfejl i forbindelse med /, jeg bruer altid fr sfc. små bogstaver.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. august 2007 - 15:48 #33
silbidor - Ikke forstået:)