Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 17:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

start på php 5, libris hæfte

er den noget værd eller burde jeg søge i andre retninger? :)
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
30. juli 2007 - 20:22 #1
Nu ved jeg ikke om du vil starte på php, eller det er litteratur til overgangen imellem php4 og 5 du søger, men jeg antager at du vil til at lære php.

Der er masser af gode tutorials på nettet du kunne starte med, desværre er en af de bedste www.webcafe.dk ikke eksisterende mere :(

Her er nogle du kan kigge på:
http://www.w3schools.com/php/default.asp
http://dk.php.net/tut.php (hvor du også finder php-manualen, som er essentiel!)
http://www.phpartikler.dk/
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 20:26 #2
Det er for at komme i gang med Php igen og så ligeså godt starte på php 5 når jeg nu alligevel skal i gang :)

Jeg har tidligere her på exp. set et link hvor artiklerne fra webcafe.dk stadigg lå.

men er de ikke lidt gamle i forhold til php 5?
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2007 - 20:26 #3
og php.net tutorialen er da ikke særlig meger værd syntes jeg :-/ lidt kortfattet
Avatar billede rocha_dk Nybegynder
30. juli 2007 - 20:43 #4
nej, den er vist lidt sløv, men manualen er genial ;)

Og jo, du har vist ret, det er vist php4 på webcafe.dk... hehe, så kan du så selv gætte hvor lang tid siden det er jeg lærte php ;)

Ellers så tag et søg på google, der er en milliard tutorials derude :)
Avatar billede brinck10 Nybegynder
31. juli 2007 - 08:46 #5
Jeg startede med det hæfte, og jeg syntes selv at det er okay, i hvertfald for en nybegynder, til den pris ;) Men det gennembore overfladen, det uddyber sig ikke særlig meget, så man skal selv lege lidt!
Avatar billede mcardle Nybegynder
31. juli 2007 - 09:06 #6
En god bog til PHP5 er Bøgerne fra wrox. Du kan bestille den i din boghandel. De er fra forlaget globe og du kan finde deres ISBN nummer på wrox.com.

Her er nummeret til Beginning PHP5, den har jeg selv og den er god:

Den koster ca. 385 Kr. og er på ca. 850 sider, så skulle du være dækket ind med det mest basale.

Jeg har også de der Libris-hæfter og de er også fine nok, hvis du vil lære, at lave de ting som står i hæftet. Hvis du vil lærer at lave de ting der kommer ind i dit hovede, så vælg beginning PHP5.

//mcardle
Avatar billede brinck10 Nybegynder
31. juli 2007 - 09:15 #7
mcardle har helt ret :)
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2007 - 16:21 #8
Det vil alt i alt sige, at jeg kan få ligeså meget ud af tutorials på nettet som jeg kan ved at købe libris hæftet?:)
Avatar billede brinck10 Nybegynder
31. juli 2007 - 16:36 #9
I mine øjne ja, men du har ikke garantien for at du får det forklaret ordentligt ;)
Avatar billede mcardle Nybegynder
31. juli 2007 - 17:14 #10
Hvis jeg var dig, ville jeg købe en eller anden bog, hvor der er en der fortæller om hvordan det er bygget op, og som kan gøre det på en måde så du forstår det. Det kan til tider være noget bøvl at skulle regne ud, hvad der menes med de forskellige ting, hvis man ikke har lavet det før.
Avatar billede brinck10 Nybegynder
31. juli 2007 - 18:59 #11
Nemlig, og evt. en stor bog, i hvilken der er et opslag.
Avatar billede olebole Juniormester
01. august 2007 - 16:58 #12
<ole>

Web-tutorials skal man være ekstremt påpasselig med! Webkodning er ganske let at komme igang med og meget ofte tror folk, at de kan kode web, længe før, de i virkeligheden kan.
Det resulterer desværre i, at de også tror, de kan lære noget fornuftigt fra sig - hvilket igen resulterer i, at man faktisk skal være en ret kompetent koder for overhovedet at finde de få gode tutorials mellem de tusinder af dårlige  :o|

Blandt de dårlige sites med masser af mangler, udeladelser, misforståelser og fejl kan nævnes www.w3schools.com
Blandt de sites, der grænser til det hysterisk komiske - og hvor man skal lede rigtig grudigt efter huller mellem de seriøse fejl - er www.html.dk
Desværre to af de mest benyttede, hvilket tydeligt mærkes på spørgsmålene i især frontend-kategorierne her på E. Rigtig mange af spørgsmålene bunder i fejlinformationer derfra.

Det samme synes i høj grad at gælde for de forskellige hæfter om webkode, men en del bedre er det på bogsiden. Bøger fra Wrox og o'Reilly er således ret pålidelige. Jeg kender ikke den, mcardle anbefaler, men med mit kendskab til Wrox's andre bøger, går jeg udfra, den hører til de bedste.

Man kan godt komme lidt igang med hæfter og tutorials, men man må regne med, at meget af det, man lærer er mangelfuldt, misforstået og/eller direkte forkert. Ofte 'virker' tingene i den kontekst, de bliver vist - men ikke i andre sammenhænge - ofte er det kluntede eller ineffektive fremgangsmåder, der bliver vist - og ofte er de ledsagende forklaringer misforståede og/eller forkerte.

Det er desværre vanskeligt at skille skidt fra kanel, når teknologien stadig er så ny ... ikke mindst, når den er så let at komme igang med og det er blevet så let at publicere. Men at have noget at glæde sig til, er nu heller ikke så skidt endda ...  :)

/mvh
</bole>
Avatar billede way3000 Nybegynder
01. august 2007 - 22:30 #13
Jeg startede også med det hæfte. dog til php4 men anyway. det er også nice til at begynde med. men ellers er der tonsvis af gode tuts på nettet. bare google det.
Avatar billede Slettet bruger
13. august 2007 - 21:51 #14
jeg har bestilt beginning php5 :)