Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. juli 2007 - 11:17 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

fjerne windows vista

Hej med jer eksperter...

Jeg skal finde en måde hvor på jeg kan fjerne windows vista og så køre xp. har været på microsofts web og læst man ikke kan fjerne vista med mindre computeren har kørt en tidligere version af windos. er der nogle som har nogle fif til hvordan man omgås denne lås ???
nogen som ved om man kan køre partition magic 8,0 på vista ??? så man kan myrde partitionen??

grunden til vista skal af er at vista ikke kan opsættes til hjemme netværk  med den hardwear som der bruges hos pågældende veninde

har brug for et forholdsvis hurtigt svar  på forhånd mange tak  og god sommer til jer alle
Avatar billede trold1 Nybegynder
29. juli 2007 - 11:32 #1
put xp cden i drevet sæt den til at boote fra cd rom start dyret og start installation, på et tidspunkt får du mulighed for at slette partition og derefter kan den oprettes igen. Bare læs vejledninger under installationen så skal det nok køre for dig.
Avatar billede kenp Novice
29. juli 2007 - 11:33 #2
Trold -> nogle computere er bios låst således at man faktisk ikke kan smide XP på den. (har selv en, så jeg lytter lige med til at høre hvordan)
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. juli 2007 - 11:37 #3
Jo men det kender jeg godt.. det er nu mere det at microsofte skriver på deres web side man kun kan gå tilbage til en ældre version hvis den har været insalleret før på disken ellers ikke man kan ikke fjerne vista ellers ifølge dem.

henviser til siden her :
http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/help/893d4cb7-aff8-45d9-b94e-e1d6f25894ef1033.mspx
Avatar billede frewald Nybegynder
29. juli 2007 - 11:42 #4
De henviser til at du ikke kan afinstallere Vista - du kan sagtens følge trold1's råd og det vil virke.
Husk at tage backup af de ting du vil gemme - og gør det IKKE til harddidsken :)
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. juli 2007 - 11:43 #5
Kenp.

man kunne måske bruge et program som hedder partition magic som køre fint på xp i dette program kan du fjerne partitionen helt og så starte op fra xp cd.. meen du taler om at biosen skulle være låst ??? vil det sige du ikke kan komme ind og sætte boot menuen om til at boote fra cdrom drevet ??
Avatar billede frewald Nybegynder
29. juli 2007 - 11:43 #6
'afinstallere' skulle stå med fed :-) Du kan kan altså ikke afinstallere Vista, men du kan sagten SLETTE den.
Avatar billede kenp Novice
29. juli 2007 - 11:48 #7
Trust me, jeg har prøvet diverse for at fjerne vista (det går nemt nok), også at indstallere xp indtil den skal genstarte første gang så kommer jeg ikke videre, da den så hænger i bios. (da bios er låst hos mig)
Avatar billede frewald Nybegynder
29. juli 2007 - 11:52 #8
kenp> Og det er ikke fordi din nye partiotion bare skal sættes aktiv?
Avatar billede kenp Novice
29. juli 2007 - 11:55 #9
frewald -> niks.. jeg satte anden harddisk i, hjalp ikke noget hos mig.. (den harddisk var fra min gamle computer som kørte XP)
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. juli 2007 - 11:59 #10
men hvis man nu bruger  PQM til at myrde vista partitionen og så sætter boot menuen til at botte op fra cdrm drevet så burde man vel kunne køre en xp install eller ???
Avatar billede trold1 Nybegynder
29. juli 2007 - 12:03 #11
Det med bios lås har jeg aldrig hørt om. Metoden virker, du slipper af med Vista, og hvis bios ikke er låst så kommer xp også ind på den.
Avatar billede trold1 Nybegynder
29. juli 2007 - 12:08 #12
kenp hvilken computer har du. Nu er jeg blevet nysgerrig. Jeg ved at bios kan låses så man ikke kan overclocke, men at låse så man ikke kan skifte OS, det er da noget s ......
Avatar billede frewald Nybegynder
29. juli 2007 - 12:10 #13
pilfinger> Bare sæt din BIOS til at boote fra CD rom, smid XP-skiven i, og slet partitionen under selve XP installationen.
Avatar billede kenp Novice
29. juli 2007 - 12:17 #14
trold1 -> jeg har lige købt en medion pc i aldi. og satsede selv på at fortsætte med XP lidt endnu, så det første jeg gjorde var at rydde maskinen ud for alt.
Avatar billede frewald Nybegynder
29. juli 2007 - 12:20 #15
kenp> hvilke funktioner i BIOS er låst? Og hvordan låst - er de greyed out?
Avatar billede trold1 Nybegynder
29. juli 2007 - 12:29 #16
Nu skal vi ikke glemme pilfinger. Hvordan går det?
Avatar billede trold1 Nybegynder
29. juli 2007 - 13:30 #17
Hvad er det for netværkshardware som vista ikke kan arbejde med
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 13:39 #18
"grunden til vista skal af er at vista ikke kan opsættes til hjemme netværk" Er du sikker på at du har angivet den korrekte arbejdgruppe?? I sin enorme " Jeg alene vide" Har Microsoft valgt at default arbejdsgruppe i XP er MSHOME og i Vista Workgroup - du skal ændre en af computerne så det bliver samme arbejdsgruppe
Avatar billede jps6kb Novice
29. juli 2007 - 14:05 #19
Bare lige sådan for at blande mig.. så har jeg prøvet det samme med en HP maskine der havde kørt XP.
Jeg installerede Vista bare for at prøve det, men jeg kunne ikke gå tilbage til XP.
Jeg prøvede ovenikøbet at skifte disken. Så den bliver lidt låst, men kun nogle modeller, har jeg ladet mig fortælle.. har ikke gidet (haft råd) til at undersøge nærmere :p
Avatar billede kenp Novice
29. juli 2007 - 15:08 #20
helgec -> en vista er f.eks. ret elendig til at arbejde sammen emd zyxel 334wt (det indrømmer zyxel selv) og er også et problem med andre ting fra zyxel.
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 15:28 #21
Ja men jeg nævner blot at rigtig mange er ikke klar over at de 2 systemer kører med hver deres arbejdsgruppe og spørger nævner jo specifikt at det er LAN der er problemet
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. juli 2007 - 18:54 #22
det er Lan der er problemet og wan virker men aner ikke hvorfor man ikkel ige kan sætte home nework op ?? derfro er jeg tilbøjlig til at lægge xp på maskinen og så tage den derfra men skl lige vide hvordan det skal gøres
Avatar billede Slettet bruger
29. juli 2007 - 19:05 #23
Har du ændret arbejdsgruppe så det er den samme på begge computere??
Avatar billede pilfinger Nybegynder
29. juli 2007 - 21:05 #24
Det er ikke prøvet inuu da der går lidt tid inden jeg kommer i nærheden af den puter igen men skal have det i tankerne
Avatar billede carstenerling Nybegynder
01. august 2007 - 21:21 #25
har du vista på en disk  så sæt den i ved opstart og vent til valgmuligheden kommer og så vælg reparer    når den er færdig  så ok eller næste  så kommer et nyt valg vælg kommandopromt  derefter  skriv c:.. gør til du er ved c: så skriv format c:
så bliver vista fjernet
carsten
p.s resten af disken på c drevet bliver også slettet
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. august 2007 - 21:27 #26
pilfinger> Du henviser til http://windowshelp.microsoft.com/Windows/en-US/help/893d4cb7-aff8-45d9-b94e-e1d6f25894ef1033.mspx

Men har du overhovedet læst hvad der står?

Der står:

---
You cannot uninstall Windows Vista, but you can reinstall your previous operating system, which then replaces Windows Vista. To reinstall your old operating system, you must have the original installation disc. Back up your programs and files, insert the installation disc into your computer, and then reinstall the old operating system. To regain the hard disk space used by Windows Vista, reformat the disk during the reinstallation process. After reinstalling your previous operating system, reinstall your programs and files.
---

Det er netop det trold1 skrev i 29/07-2007 11:32:07.
Avatar billede carstenerling Nybegynder
02. august 2007 - 08:07 #27
jeg har selv gjort det    det gik meget fint
carsten
Avatar billede pilfinger Nybegynder
02. august 2007 - 20:59 #28
fider en løsning
Avatar billede zesus Praktikant
25. august 2007 - 01:13 #29
Har lige fjernet F&(# vista og installeret xp. Nu sidder jeg bare i den situation at jeg ikke kan finde nogle af mine hardware ting næsten. Den kan ikke finde nogle af mine netværkskort så kan ikke komme på nettet. Aner ikke hvad jeg skal gøre. det er en acer 4233
25. august 2007 - 09:13 #30
<zesus>: Du bør (=skal) oprette din egen tråd om dine 'ting' ...