Avatar billede meta0906 Nybegynder
28. juli 2007 - 14:50 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Indsæt billeder i dokumenter

Jeg har skrevet nogle dokumenter jeg gerne vil kunne sætte store og små billeder ind i hvor det passer mig, kan det lade si gøre så billederne bare skubber teksten
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. juli 2007 - 14:56 #1
Ja, det kan det godt. Hvis du vil indsætte et billede, så teksten bare står hhv. over og under billeder, kan du blot vælge Indsæt-Billede og så pege på den billedfil, som du vil have sat ind.

Hvis du vil have teksten til at "flyde" omkring billedet, f.eks. ved at billedet står ved venstre margen og der så står tekst på højre side af billedet (hvis billedet ikke fylder hele bredden), kan du - når du har indsat billedet - højreklikke på det, vælge Formater billede/objekt (har engelsk version, så du må lige tilgive mig, hvis jeg ikke rammer helt rigtigt med de danske termer). Derefter skal du klikke på Layout-fanen, som giver du mulighed for at få billedet placeret forskellige steder og også teksten.
Avatar billede meta0906 Nybegynder
28. juli 2007 - 21:58 #2
Det virker: Men jeg skal sætte mange billeder ind, så mon jeg kan lave nogle firkanter i teksten og så sætte billederne direkte deri event. i størelser som rammer
Avatar billede word-hajen Nybegynder
28. juli 2007 - 23:17 #3
Ja, det kan du godt. Indsæt en tekstboks, som du derefter kan kopiere og så igen "udfylde" med et billede.
Avatar billede meta0906 Nybegynder
29. juli 2007 - 10:54 #4
Tak: Det går fint med at få billederne indsat, men det kniber gevaldigt med at få størrelsen på billeder og rammer til at passe sammen.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
29. juli 2007 - 12:13 #5
Giv mig lidt mere info om, hvad problemet er.
Avatar billede meta0906 Nybegynder
29. juli 2007 - 13:06 #6
Jeg har mange forskellige størrelser billeder der skal sættes ind, og så ved jeg ikke størrelse jeg skal lave rammen.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
29. juli 2007 - 13:24 #7
Det kommer vel egentlig lidt an på, hvad du reelt vil bruge rammen til. Hvis du vil indsætte den, fordi du vil se, hvordan dit dokument kommer til at se ud, når du har indsat billedet - og rammens størrelse skal være bestemt af billedets og ikke omvendt - ja, så er du nødt til at kende størrelsen på billedet og så lave tekstboksen i samme størrelse.

Men kan du ikke fortælle mig, hvorfor du vil indsætte "rammer" først og så indsætte billederne senere? Hvad er idéen/formålet?
Avatar billede meta0906 Nybegynder
30. juli 2007 - 07:48 #8
Jeg laver først en ramme i teksten og så sætter billedet deri, fordi jeg kender ikke andre måder.
Men findes der en anden og mere korrekt måde at gøre det på er jeg meget lydhør.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. juli 2007 - 12:42 #9
Du kan godt springe "ramme-delen" over og indsætte billedet direkte.

Hvis du så bruger "ramme-delen", fordi du gerne vil have en sort kant rundt om billedet, kan du (ikke i Word 2007) markere billedet og derefter klikke på Indsæt tekstboks. Du får nu en tekstboks omkring billedet i den størrelse, som billedet har (+ lidt margen).
Avatar billede meta0906 Nybegynder
30. juli 2007 - 14:09 #10
Hvis jeg udelader rammedelen, hvordan markerer jeg så hvor billedet skal sidde?
Avatar billede word-hajen Nybegynder
30. juli 2007 - 22:11 #11
Billedet bliver jo som udgangspunkt sat ind der, hvor du har din markør. Se ellers mit svar 28/07 14:56:04 for formatering af billedet/placering.
Avatar billede meta0906 Nybegynder
31. juli 2007 - 18:34 #12
Tak for dine svar som jeg kan bruge, men jeg forstår stadigvæk ikke hvordan jeg kan sætte markøren i dokumentet da jeg jo skal bruge den til at pege på indsæt billede. Så billederne bliver sat ind øverst i dokumentet og så trækker jeg dem ned hvor de skal sidde, men det er noget besværligt da der er 18 sider.

PS: Jeg er nybegynder på de her sider, så jeg ved ikke om du har fået de point der er mulighed for, ellers hører jeg gerne nærmere for at gøre det nødvendige da jeg har haft meget nytte af din hjælp.
Avatar billede word-hajen Nybegynder
31. juli 2007 - 21:07 #13
Omvendt rækkefølge: jeg har fået pointene - og tak.

Klik med musen der, hvor du vil have billedet ind. Nu står din markør i dokumentet, også selv om du derefter flytter musen op og klikker på en menu. Sig endelig til, hvis det driller.