Avatar billede jonasbank Nybegynder
27. juli 2007 - 13:16 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Vil dette system virke

Hej Eksperter

Har sammensat dette system (eller forventer at sammensætte hedder det vel):

CPU: Athlon 64 X2 6000+ 3 GHz
Bundkort: ASUS M2N-E AiLifestyle Series
Ram: Kingston ValueRAM 2 x 2 GB
HDD: Seagate Barracuda 7200.10 320 GB  477 kr.  0,00 %  477 kr.
DVD brænder: 3 x NEC AD 7173S (Sort)
+ et PCI-e GFX kort og en 400w PSU.

Er det et system som vil virke i virkeligheden, eller er der nogle samspilsproblemer? (Tænker ramtyper, CPU sokkel, bundkort, osv.).

DVD drevene er SATA drev og HDD er IDE.

Håber at høre nogle gode feedbacks. Hvis nogen har et tip til en strømforsyning til omkring de 500-1000 kr. som er meget støjsvag må i gerne sige til, har kigget på NorthQs silent PSUs, men er sådan en jeg har nu og er jeg ikke helt vild med.
Avatar billede geforce3 Praktikant
27. juli 2007 - 14:00 #1
Hvorfor ikke SATA2 harddisk?

Jeg har købt en Corsair HX520W strømforsyning. Der er en 120mm blæser i man næsten ikke hører. Kablerne er klik system så man ikke har overflødige kabler hængende.. Derudover er alt sort for synets skyld ;)
Avatar billede egr_sli Nybegynder
27. juli 2007 - 15:00 #2
jeg ville KRAFTIGT anbefale at du tager en Intel core duo 2 E6850 i stedet for den 6000+ !!!
Avatar billede drgonzo Praktikant
27. juli 2007 - 17:00 #3
ja, helt enig, drop det AMD der, du skal have core2duo, måske core2quad..

PSU er lige i underkanten

Du skal have sataII HDD..

Hvad er dit samlede budget? Skal du have kabinet også?
Avatar billede kogt Nybegynder
27. juli 2007 - 20:17 #4
hvorfor ikke en core 2 quad...??

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881

jeg ved ikke rigtig hva jeg snakker om men maaske kunne du forklare hva er bedst drgonzo
Avatar billede kogt Nybegynder
27. juli 2007 - 23:45 #5
systemet vil virke saa laeng du bruger disse ram typer...!!
PC2-5300, PC2-4300, PC2-6400

vi kan ikke se hva for en type ram du har valgt og bruge...

jeg vil mene at en 500 - 600 Watt PSU vil vaere ok..!

jeg kan selv godt lide NorthQ og synes at denne PSU ville kunne daekke dit behov
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=368819

ellers er der denne lidt dyrer og kraftigere men larmer saa en lille smule mere
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=386328
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 14:01 #6
kogt - bedst af hvad? :)

Jonasbank - kan vi ikke få et samlet budget fra dig, så er det nemmere at flække noget sammen ;)
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 14:02 #7
Den første PSU kogt foreslår, fra northQ er en rigtig lækker PSU med "sokker" på alle ledninger og 500w er rigeligt til det setup
Avatar billede jonasbank Nybegynder
28. juli 2007 - 16:24 #8
Hey - først tak for alle kommentarerne! Er dejligt folk vil hjælpe til.

Budget: Helst omkring 7-8.000 og max 10.000 for det totale setup (altså kabi med indhold) - pris er ikke vildt vigtigt, men vil have bedst value for money og er ikke interesseret i at få det nyeste og dermed dyreste, men mere det hvor man får en god del for sine penge.
Går rigtig meget op i støj - og dette system skal derfor (som alle tidligere) være støjdæmpet.

Tak for tip omkring NorthQ PSU, vil holde mig til den så da jeg faktisk var nogenlunde tilfreds med min forrige fra NorthQ, og de giver god value for money.

Angående core2quad - er det den nye intel processor som består af 2 x Core2Duo eller er jeg helt væk der? (Følger ikke voldsomt med i processor "krigen" så er glad for folk kommer med kommentarer til det! Mange tak!)

Meningen omkring SATAII HDD er ligeledes taget til efterretning - vil selvfølgelig sørge for sådan en fætter istedet for.

Alt i alt ender det jo så i et helt nyt setup, vil prøve at se om jeg kan få sat noget sammen - hvis nogen har lyst til at ligge lidt input op (CPU, Bundkort, Ram og GFX) så ville det selvfølgelig være super. Alternativt smider jeg selv et nyt setup op.
Avatar billede drgonzo Praktikant
28. juli 2007 - 17:41 #9
Når du er oppe på det budget, ville jeg overveje en PSU fra Corsair med modulære stik, så sætter du kun de stik til der er brug for, og undgår dermed en masse kabelsalat.

PSU
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=217541 ca 650kr

Bundkort
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380742 ca 1000kr

CPU
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=305881 ca 1850kr

Ram
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=378008 ca 1200kr

kabinet
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=234013 485kr

CPU køler
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255786 360kr

HDD
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=314349 600kr

GFX
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=313470 2000kr

DVD brænder
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=246978 215

Styresystem
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255983 710kr

Samlet ca 9070kr, så har du også et monster af en maskine
Avatar billede jonasbank Nybegynder
29. juli 2007 - 16:51 #10
Hey tak for links og produkter.

Bundkort: Er mere interesseret i dette Asus P5N-E SLI http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=260632

Ville det være dumt at vælge det istedet for det MSI du linker til?

Ram:
Ville det være dumt at vælge disse 2 x 2 GB ram istedet for dem du linker til.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=380964

Er superfedt med link til PSU - den ser bare rigtig god ud!

Kommer som sagt til at køre med 3 x DVD brændere - men burde også kunne køre på begge bundkort (både det du linker til og det jeg linker til.).
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juli 2007 - 17:51 #11
Øhh det kort jeg linker til er et Gigabyte. Det har det nyeste Intel P35 chipsæt og det understøtter højere ram hastigheder end det asus kort, og på ASUS kortet betaler du også for at det har SLI, det er der bestemt ingen grund til, så jeg ville klart vælge Gigabyte kortet som jeg linker til.

De ram du linker til vil være et rigtig dårligt køb. De er lansommere 800mhz vs 1066mhz, og skal det endelig være PC6400 ram skal det være CL4 ikke CL5. Med PC8500 ram kører ram og FSB synkront 1:1 1066:1066, hvilket er klart at foretrække. Skal du have 4GB ram skal du også have Vista 64bit for at kunne bruge alle 4GB og driverne er ikke for gode til 64bit, det er ikke alle progz der fås i 64bit, spil kører ikke for godt i Vista 64bit, men det kan selvfølgelig rettes med service packs og lignende.  Hvis du virkeligt er hooked på at få 4GB ram, så køb maskinen med Vista 64bit og 2GB PC8500 RAM, så spar sammen og køb 2GB mere når du får råd, drop de der PC6400 ram..

Vista 64 bit
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=255983

Med 3 DVD drev kunne det være du skulle overveje strømforsyningen der er et nummer størrer. Det kunne jo være du fik lyst til noget OC, med det setup jeg foreslår skulle du meget nemt få CPU over de 3ghz...

620w Corsair
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217542

Super nem OC guide til Q6600, godt nok på et ASUS bundkort, men reglerne gælder jo på alle boards og Gigabyte kortet burde have alle de samme indstillin
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juli 2007 - 17:53 #12
øhh trykkede send for tidligt..
OC guide, læs grundigt, og spørg her på E hvis du er i tvivl om det mindste, før du prøver noget :)

http://forums.hexus.net/showthread.php?t=110267
Avatar billede egr_sli Nybegynder
29. juli 2007 - 18:59 #13
lige et lille input ang. OC fra mig: Ta' små skridt ad gangen, hvis du øger frekvensen så gør det varsomt, start med at forøge frekvensen lidt, og se om Pc'en kører stabilt, og om alle temperaturer er OK. Hvis alt er iorden, kan du igen forøge.
Avatar billede jonasbank Nybegynder
29. juli 2007 - 19:21 #14
drgonzo du er utrolig klog må jeg sige, er dejligt at møde en ægte ekspert. :)

Jeg vil lytte til dig og snuppe Gigabyte kortet og de 2 GB ram samt en 32bit Vista version.

Har tidligere haft Vista 64 bit (og en Win XP til mine 32 bit apps som ikke ville køre ordentligt på Vista) men det blev jeg godt nok også træt af i længden. Så er nok fornuftigt nok at nøjes med en 32bit version af Vista til at starte med.

Vil tilgengæld starte med den lille strømforsyning, den burde kunne trække det hele ikke sandt? Er ikke interesseret i OC, det setup vi er ved at komme frem til her er rigelig stærkt til mig for det næste års tid - og når der bliver brug for mere vil jeg hellere opgradere/skifte den ud.
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juli 2007 - 19:28 #15
så er den lille PSU finno, og det setup skal nok holde mere end 1 år, gerne 3-4 stykker hvis du lige skifter gfx om 2 år.

egr - med moderne mobos og cpu er de små inkrementeringer af 5mhz ikke længere nødvendig, dine dele bliver ikke brændt af hvis du prøver for høje settings, din BIOS resetter til Default og i værste tilfælde skal du lige snuppe cmos reset jumper, ellers sker der ikke det store (Intel baserede system, er skamløs Intel fanboy og har som sådan kun prøvet en AMD, der kunne OC med 5%,,,, wow)
Avatar billede kogt Nybegynder
29. juli 2007 - 22:32 #16
naah men det lyder til at denne traad er faerdig... :)

jeg vil saa lige pointere at jeg er den eneste der er kommet med det rigtige svar paa spoergsmaalet "kommentar(27/07-2007 23:45:48)"

traaden tog bare lige en anden retning...!!

btw jeg synes ellers at det foerste setup var fint... jeg er AMD fan...!! men folk skal jo have det bedste der er paa markedet PT... bare vent :P AMD kommer igen det er jeg sikker paa...!!!!
Avatar billede drgonzo Praktikant
29. juli 2007 - 23:13 #17
Hvis pointene er så vigtige at du ligefrem føler du skal pointere du skal have dem, så værsgo da.. Så kan man jo diskutere hvad der er bedst support, bare at sige, ja systemet virker med disse ram, eller om det måske er bedre support at gøre spørger opmærksom på, at der findes bedre alternativer til samme pris, hvilket flere jo har gjort før dig.. I sidste ende er det jo op til spørger, hvem han føler der har givet den bedste support, det kunne såmænd være gforce3 fra første indlæg. Hvis folk synes din support har været god og brugbar skal du nok få point, og blive bedt om et svar ;)
Avatar billede jonasbank Nybegynder
30. juli 2007 - 07:34 #18
Tak for hjælpen alle sammen, det ender med at blive et monster af en PC jeg får mig her jo. :) Løber så også op i lige omkring 11.000 før den står med Vista på, men tror på at det bliver en ordentlig satan af en maskine.

drgonzo smider du lige et svar så du kan få point? Og lige et hurtigt sidste spørgsmål, de ram du linker til de er kompatible med bundkortet du linker til ikke? Vil bare lige være sikker.
Avatar billede jonasbank Nybegynder
30. juli 2007 - 11:02 #19
Og ville disse ram evt. kunne bruges istedet for? http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=233119

De andre har nemlig en usandsynlig lang leveringstid ser det ud til.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. juli 2007 - 11:40 #20
De ram du linker til vil virke fint, rent teknisk.
De er DDR2 ram, og bundkort understøtter DDR2 ram, så kabalen går op.
Dog kan man være uheldig at nogle bundkort ikke passer sammen med nogle ram, selvom de burde virke sammen.
Nu skal jeg ikke skræmme dig for meget, for det plejer ikke at være et stort problem, men der er en liste på producentens hjemmeside, der viser i hvert fald nogle af de ram der passer til.
Avatar billede jonasbank Nybegynder
30. juli 2007 - 11:48 #21
Ja rent teknisk, det havde jeg godt regnet ud.
Har kigget producentens hjemmeside men hverken de forrige eller dem her står direkte på, dog har disse (Corsair) har dog nogle der minder om dem på den liste. Produktkoden er næsten ens, men ikke helt. Så tror bare jeg tager chancen.

Bare rolig du skræmmer mig ikke - har oplevet problemer med ramtyper ved selvbyg/opgradering før. :) er også en af grundene til jeg spørger så andre lige tager et hurtigt kig. :)
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 13:57 #22
De corsair skal nok virke fint og bundkortet understøtter PC8500 så det er finno. Ja det bliver en satan af en PC ;)

Deler gerne point :)
Avatar billede jonasbank Nybegynder
30. juli 2007 - 14:07 #23
Sådan - point er givet, godt Gentleman ship fra drgonzo og rigtig god hjælp mange tak skal du have! Forventer at bestille i løbet af ugen - skal blot lige være sikker på det ik skal være en MacBook Pro istedet for. (Pga. den er lidt nemmere at have i en mindre lejlighed).

egr_sli hvis du er interesseret i point også er du velkommen til at sige til så laver jeg lige en tråd med point til dig også.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 14:28 #24
Avatar billede jonasbank Nybegynder
30. juli 2007 - 14:43 #25
Hehe - skulle til at give dig lidt karma drgonzo - men kan se jeg allerede har givet dig fra sidste gang hvor du hjalp mig! (Ligeledes en super hjælp og gentlemanship)... Havde ikke lige luret det var dig som var spil igen.
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 14:48 #26
jo tak he he
Avatar billede kogt Nybegynder
30. juli 2007 - 18:05 #27
drgonzo det var enlig kun ment for sjov... :) men den havde du vel fanget...!! :D

ved godt at du kommer med super support selvom det ikke lige var det spoergsmaalet gik ud paa...!!

men det ville jo vaere nederen naar man svarer rigtigt paa spoergsmaalet... eller at man leverer et svar.. som den eneste...!? og ikke for point..! hvis du/i forstaar...??
Avatar billede jonasbank Nybegynder
30. juli 2007 - 18:36 #28
Hey kogt - jo jo vi forstår vist alle sammen fint nok.

Men tror ikke du må ligge så meget i hvad det lige præcis er folk spørger om, nogle gange ved folk jo ikke hvad det er de faktisk vil vide. :) Og det med du var den eneste der svarede på spørgsmålet - det er der nok forskellige meninger om. (intet ondt ment om din hjælp)
Avatar billede drgonzo Praktikant
30. juli 2007 - 21:25 #29
jonasbank er inde på noget af det rigtige. Du svarer helt korrekt på om hans sytem vil virke, men spørger samlede systemet uden at vide der fandtes meget bedre hardware til ca samme penge, altså "han viste ikke hvad han ville vide".. Når folk spørger efter ny hardware er det altid en god ide at kigge på behov/budget og så finde det bedst mulige inden for budgettet, der dækker behovet. Meget ofte kommer folk med forslag til hardware og der er det jo altid godt at pointere hvis muligheden for bedre hardware til samme penge foreligger. I denne situation ender spørger jo med et helt andet system end det han lagde ud med og kan som sådan ikke bruge dit svar længere, det er jo i sidste ende spørgerne der afgør hvilken support der har været brugbar og hvem der skal have point.

Og i denne situation var dit svar heller ikke 100% korrekt, systemet kan sagtens køre med større ramtyper som eks PC8500, de vil bare blive droslet ned til PC6400, men med OC på CPU ville ram hastighederne blive højere, så han ville måske kunne udnytte PC8000 fuldt ud ;)

Det jeg prøver at sige, er vel, at det ikke gør noget at overveje kvaliteten af sit svar oven i korrektheden. I teorien kunne jeg have smidt første indlæg og bare skrevet "ja det system virker" og smidt det som svar, hvilket vi jo desværre ser brugere der gør.. Men det er selvfølgelig bare min egen mening omkring det at yde support til andre mennesker, og ikke noget i skal ligge for meget i :)

Fortsat god aften til alle