Avatar billede rexisgod Nybegynder
26. juli 2007 - 17:23 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Udskift af vand i vandkølingssæt.

Hi XpertZ....

Da jeg aldrig har prøvet det før, kunne jeg godt tænke mig at vide, hvordan man skal skifte vand i et vandkølingssæt.

Hvad skal man tænke på?
Hvor køber man nyt vand?
o.s.v. !

Det drejer sig om et Hydor Seltz L20 vandkølingssæt.
Så hvis i kan forklare det eller allerhelst give mig et link til en god guide til hvordan det udføres vil jeg blive glad.

Tak skal i have.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
26. juli 2007 - 18:04 #1
Hej.
Det anbefales helt klart at afmontere kølehovedet (hovederne) og tage hele systemet ud af pc'en, inden det tømmes.

Det lyder måske som en sur opgave, men tro mig, det er det nemmeste i længden, har prøvet at tømme et system inde i selve pc'en, og der kom selvfølgelig en lækage.

Hvis det ikke er muligt at tage systemet ud, kan du prøve at sætte en strap/tang på slangen og derefter skære den over så du kun har en udgang af vandet, og så ellers være klar med en skål. Du skal nok skære slangen over nær et koblings-sted, så du ikke mister slange-længde.

Ang. nyt vand er det vigtigt at du ikke bruger normalt vand, da det kan lede strøm, og ødelægge hele systemet hvis der spildes. Du skal have fat i noget såkaldt demineraliseret vand, som har en lav ledningsevne. demineraliseret vand bruges til b. la. strygejern, og kan derfor fås hos de fleste isenkræmmere og større supermarkeder. Jeg har købt demineraliseret vand hos Fogh og på nogle tankstationer, da det også bruges til bilbatterier.

Det kan dog anbefales at købe noget færdigblandet specielt kølingsvand, som kan købes over nettet.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
29. juli 2007 - 19:05 #3
hallo ?
Avatar billede rexisgod Nybegynder
30. juli 2007 - 12:21 #4
egr_sli:

Hej med dig. Bare rolig jeg er her og har læst dine glimrende svar Næste skridt er så at få skiftet skidtet. Jeg takker indtil nu og skal nok give dig point hvis det viser sig det hele af hvad du har sagt holder stik.
Da det ikke er min PC der skal skiftes vand på ved jeg ikke hvornår det kan gøres. Jeg vender tilbage.

Tak indtil videre.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
30. juli 2007 - 21:06 #5
bare iorden m8, jeg er sådan set ret ligeglad med point. Jeg er mere interreseret i at vide om min hjælp kunne bruges eller ej.

Jeg kom forresten lige i tanke om noget. Det kan nogle gange være nødvendigt at købe noget "anti-alge" væske og putte i væsken, men dette er allerede blandet i de væsker du kan købe fra forskellige vandkølings-producenter
Avatar billede Slettet bruger
17. august 2007 - 18:50 #6
alm alge rens burde vel også kunne bruges ?

hvornår bør man egentlig skifte "vandet"ud i ens vandkøling ,jeg har kørt med samme vand nu i 7 mdr og tjekket væske stand i mellem tiden og den er ikke faldet dvs anlægget er tæt
Avatar billede rexisgod Nybegynder
12. januar 2011 - 14:49 #7
egr_sli - ville gerne have givet dig point. Jeg fik desværre aldrig ført dette ud i livet. PC'en blev skiftet ud. Beklager men tusind tak for hjælpen.