Avatar billede quest_1 Nybegynder
26. juli 2007 - 02:35 Der er 12 kommentarer

Transparent i Paint Shop Pro

Jeg har brugt timer på at finde ud af hvordan jeg gør et billede transparent i Paint Shop Pro 9.
Har husket at det skal væree gif format.

Jeg har en vejledning i 'HTML bogen', men den er udarbejdet til en ældre version (bogen er fra 2001), så det fungere ikke.

Er der en der har en vejledning som han/hun vil kopiere ind her, eller måske et link til en sådan, vil jeg blive glad.
Husk det skal være version 9. I ældre og måske også nyere(?) er menuer m.m. måske lavet om.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2007 - 02:57 #1
Se lige om der ikke er en menu der hedder "Colors", som indeholder et menupunkt der hedder noget i stil med "Set Palette Transparency..", med genvejen SHIFT+CTRL+V.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2007 - 03:00 #2
Se http://users.adelphia.net/~suzshook/9tips.htm under "042 Making Transparent GIFs".
Avatar billede quest_1 Nybegynder
26. juli 2007 - 17:56 #3
Der er ike noget i version 9 der hedder 'Colors'. Det du omtaler findes nu under 'Image'. Så jeg har fundet det. Kan bare ikke finde ud af at få det til at virke.

Jeg prøver at kigge på "042". Hvis jeg kan stave mig igennem det. Jeg er alt andet end god til engelsk!
Avatar billede quest_1 Nybegynder
26. juli 2007 - 19:31 #4
Nogle af ordene forstår jeg ikke. Er desværre nok til at jeg ikke kan få det til at hænge sammen.

Har brug for en dansk vejledning.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2007 - 20:43 #5
Prøv:

1) Set Palette Transparency, under menuen Image
2) Ok til single palette, hvis den spørger om det
3) Vælg "Optimized Octree" hvis du kan, og "Nearest Color"
4) Klik på farven på billedet, der skal være gennemsigtig
Avatar billede thesurfer Nybegynder
26. juli 2007 - 20:44 #6
5) Afslut med et klik på OK
Avatar billede quest_1 Nybegynder
29. juli 2007 - 03:20 #7
Jeg kan ikke få vejledningen til at passe sammen med det der dukker op. Dkommer også andre ruder jeg skal tage stilling til.

Jeg opgiver det.
Også ligemeget: Har så store problemer med siden i almindelighed, at jeg nok må droppe projektet. Hvis jeg vil have en hjemmeside, må jeg nok købe en.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
02. august 2007 - 09:00 #8
Du skal da ikke opgive dit hjemmeside projekt. Alt efter hvilket ambitionsniveau du har, findes der mange nemme og smarte programmer til at lave hjemmesider med. Jeg har f.eks. lige installeret CMsimple. Her kan du få dansk sprog og danske vejledninger. Bare klø på.....
Avatar billede quest_1 Nybegynder
03. august 2007 - 01:40 #9
Jeg har brugt en masse tid på at lære HTML. Alligevel fungere det ikke altid som ønsket.
Har problemer med at finde ud af alt det omkring forskellige browsertyper og skærmopløsninger. Kan slet ikke finde ud af hvordan jeg takler det, så det ikke kun ser ud som det skal i min opløsning/Explorer.

Dernæst har jeg ikke  en dyt styr på CSS. Sætter det ind i head på alle dokumenter. Men kun hvad angår noget af formateringen. Andet igen gør jeg på gammeldags maner, fordi jeg ikke kan få det til at fungere som css. Men det mååååå man jo ikke.

Jeg har "lært" html'en ved hjælp af HTML bogen. Men det ser ud til at være forældet. Når jeg kigger på de koder der lægges her i trådene, er der sgu ikke meget der længere ser ud som det jeg laver (gad vide om det overhovedet fungere på nettet).

Når jeg kigger på det jeg har designet (så langt som jeg er nået), ser det faktisk ret godt ud, syntes jeg. Men koden er vist en stor gang rod. Og så kan det jo nok ikke i stdste ende undgå at gå galt.
Avatar billede quest_1 Nybegynder
03. august 2007 - 01:49 #10
Altså ikke styr på en skid. Så det projekt ER droppet.
Avatar billede jetter Nybegynder
30. august 2008 - 16:23 #11
Jeg ved ikke om du har fået svar på dette med hvordan du gør et billede transparent i Psp9. Man åbner et nyt Image. Der er en hvid firkant hvor der står transparent ved siden af. Den skal der være hak i . Det gør du ved at trykke i firkanten.
Jette
Avatar billede jetter Nybegynder
30. august 2008 - 16:33 #12
så lige at jeg ikke havde læst det ordentligt. Undskyld. Det er indstillingerne i gifoptimizer i Psp du skal have ændret.Du kan se instillinger her på dette link om 1 kvarter:
http://rehders-psp.dk/gifoptimizer.htm
Jette