Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 17:52 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

Tjek om brugernavn findes i forevejen?

Hej eksperter..

Jeg er Newbie til asp.net! Men jeg er ved at omskrive mange af siderne til mit nye site, da jeg gerne vil lære det.

Nu er jeg så kommet til siden Opretprofil.aspx og skal derfor bruge noget kode som løber alle records igennem og sammenligner det ønskede brugernavn med brugernavne som er oprettet?

I asp ville det have været noget i retning af:
Do until rs.EOF
  If rs("Brugernavn") = request.form("Brugernavn") then
    //Meld fejl
  end if
Loop

Har ingen anelse om hvordan det skal laves i .NET nogen som kan hjælpe ?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 17:56 #1
Det er en dum måde at gøre det på.

En bedre er følgende:

"select * from TabellensNavn where brugernavn = '" + variabeltilbrugernavn + "'"

Hvis du får flere poster end 0, er det fordi brugernavnet er taget..

Hvis du får 0 poster, er det fordi brugernavnet er ledigt.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 17:57 #2
Eller:

"select count(*) as antal from TabellensNavn where brugernavn = '" + brugernavn + "'"

så kan du checke recordsettet "antal", og se om antallet er over 0..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 17:58 #3
Hvilket sprog bruger du til ASP.NET? Man bruger typisk C#, men der er tit folk der bruger VB.NET, fordi de tidligere har arbejdet med VB..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 17:59 #4
Jamen er det også til asp.net ?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 17:59 #5
Jeg har faktisk ikke valgt side endnu :) .. såå
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:00 #6
Hvad tænker du på?

Hvis det er "select * .....", så har det overhovedet ikke noget med ASP eller ASP.NET at gøre.

Det kaldes SQL, og er forespørgsler til databasen.. SQL virker med næsten alle sprog, der kan arbejde med databaser..
Avatar billede w13 Novice
25. juli 2007 - 18:00 #7
Hans "SELECT * " osv. er i sproget SQL (Structured Query Language) og det samme for alle sprog.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:02 #8
Ja det er jeg klar over :) .. Men jeg skal bare bruge noget gerne VB kode som ville gøre det samme som:

If antal > 0 then
  //Meld fejl
end if
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:02 #9
texton> Du kan ikke starte på ASP.NET uden at vælge sprog.. :-)
Man kan sådan cirka det samme, i både C# og VB.NET.. der er dog små forskelle i hvilke funktioner man har tilrådighed.. og syntaksen er ikke den samme..

Når du vælger et ASP.NET site, skal du samtidigt vælge sprog..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:03 #10
int antal = int.Parse("" + rs(["antal"]);
if (antal > 0)
{
// brugernavnet er taget
} else {
// brugernavnet er ledigt
}

Hvis du ikke kan finde ud af det der, skal du starte med noget der er meget nemmere..
Avatar billede arne_v Ekspert
25. juli 2007 - 18:03 #11
Du kan godt lave testet som beskrevet, men husk at:
  - have et unikt index paa brugernavns feltet
  - catch exception ved duplikat

SELECT + INSERT er nemlig ikke multi user safe.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:04 #12
Okay nogle anbefalinger ?
Avatar billede kalp Novice
25. juli 2007 - 18:05 #13
Jeg ville løse det sådan her.

        DataTable result = new DataTable();
        SqlDataAdapter adapter = new SqlDataAdapter("select brugernavn fra tabel where brugernavn = 'xxx'","DinConnectionStringHer");
        adapter.Fill(result);
        if (result.Rows.Count == 0) { }// opret bruger
        else { }  //bruger findes allerede
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:05 #14
Først skal du vælge sprog.. :-)

Derefter søg på "C# tutorial" eller "VB.NET tutorial", alt afhængigt af hvilket sprog du vælger..

ASP.NET er nærmest en blanding af PHP, JavaScript og ASP (VBScript)..

Det er derfor vigtigt at lære de basale ting..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:05 #15
Jamen det er det der er ved Asp.net man skal kunne enten C# eller VB for at kunne kode det..

Man kan ikke bare starte på at lære Asp.NET med et godt kendskab til ASP.. :)
Men man skal jo starte et sted.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:07 #16
1) 25/07-2007 18:05:32

2) Jeg vil anbefale C#, da jeg synes at VB.NET virker lidt underligt, og samtidigt er de fleste tråde jeg ser, med C#.. Det ligner også at der er en større del info på nettet til C#, end VB.NET
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:07 #17
thesurfer> dit eksempel er i C# ikke?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:07 #18
Jo, mit eksempel er i C#.
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:08 #19
Okay jamen så er det C#
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:08 #20
Altså jeg vil lære c#
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:10 #21
Jeg risikerer at få olebole eller roenving på nakken, men her er et link til htm
l.dk :-)

http://www.html.dk/tutorials/aspnet/

Dansk tutorial til ASP.NET
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:11 #22
Men tak for svarene og hjælpen Kalp og thesurfer i har begge givet foreslag så lægger i svar ?
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:11 #23
hehe Den har jeg læst :)..
Men den beskriver intet om hverken C# eller VB
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:12 #24
Ellers er det bare at søge: http://www.google.com/search?q=asp.net+c%23+tutorial

Søg gerne på noget specifikt.. som f.eks. c# mysql connection eller ligende..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:12 #25
Jeg kan de bassale ting omkring asp.net men jeg kan ikke noget VB eller C# (endnu)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:13 #26
"om hverken C# eller VB"? :-)

Du skal jo bare kunne kode det :-)

Forresten, hvis du ikke allerede kan finde ud af HTML, vil jeg anbefale at du tager fat i det først.. ellers vil der opstå en del misforståelser..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:15 #27
Okay :).. Jeg tror at jeg så småt er ved at have styr på Forbindelsen til databaserne og det.. Nu skal jeg bare have styr på alle funktionerne som If fx..
Avatar billede Slettet bruger
25. juli 2007 - 18:16 #28
Jo jeg kan det meste i HTML og ASP .. jeg kan referere til www.manko.dk som jeg har lavet helt fra bunden.. Men mange anbefalede asp.net fordi at det er nemmere og hurtigere så jeg besluttede mig for at bruge lidt af alt den ferie tid til at lære asp.net.

Hvad jeg så har lært er at jeg først må lære C# eller VB :)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:17 #29
Jeg er lige ved at finde en samling links, der ser gode ud..
Avatar billede thesurfer Nybegynder
25. juli 2007 - 18:19 #30
De her ser ud til at være ok, og har alle en oversigt over emnerne:

http://www.softsteel.co.uk/tutorials/cSharp/contents.html

http://www.csharp-station.com/Tutorial.aspx

http://www.functionx.com/csharp/

- Jeg bliver nødt til at smutte.. kigger tilbage engang i aften..
Avatar billede kalp Novice
25. juli 2007 - 18:20 #31
angående min løsning så er det lidt en genvej synes jeg selv=)
hvis man alligevel bare skal lave et så simpelt tjek.
eller skal man ud i, at oprette sqlconnection, command og sqldatareader.
det giver flere kodelinjer for noget så simpelt.

ps. angående læsestof så overvej, at købe en enkelt bog - det er sgu altid rart!