Avatar billede jewler Nybegynder
22. juli 2007 - 00:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ip-telefon adapter til trådløs router

Hej

Jeg har netop købt en trådløs router (Linksys Wag325n).
Mit spørgsmål er så, om man kan få en adapter til tilslutning af telefon til routeren?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
22. juli 2007 - 00:11 #1
En hvilkensomhelst fra fx http://www.grandstream.com/ata.html kan puttes i en af dine 4 LAN-porte.
Avatar billede gurly Praktikant
22. juli 2007 - 11:42 #2
ja men på ovenstående måde, så vil man skulle forvarde nogle porte i din linksys router, derfor er det bedre at gøre som jeg har gjort, jeg har sat en TLF adapter direkte til mit kabel modem, og net udgangen fra tlf adapteren er så sat til en router der deler netværket od i 4

så er du fri for at forvarde nogle porte

en anden fordel er at min zyxel adapter har noget SIS som sørger for at selv om jeg overbelaster min linie eller bare udnytter den fuldt ud, så sørger den for telefonen har forbindelse alligevel.
og det kan den jo altså kun hvis al min trafik løber igennem tlf adapteren.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
23. juli 2007 - 10:15 #3
-> Gurly

Hvad er det for en SIP-enhed/tlf.adapter du har.

Jeg har selv en Sipura 3000, der sidder bag en router. Jeg har åbnet port 5060 - både på mit adsl-modem og på min router, der anvendes af ip-telefonen. Alligevel har jeg store problemer med at få det til at fungere. IP-telefonen mister jævntligt forbindelsen til serveren hos Musimi.dk.
Avatar billede gurly Praktikant
23. juli 2007 - 13:09 #4
der_kommandant > nå skal man også åbne porte på et adsl modem ? det troede jeg ikke man kunne / var nødvendigt.
men no køre jeg også selv i stedet med et "kabel modem"  (fra fellesantennenet)
og der kan/skal man ikke åbne noget.

sådan en sipura 3000 har måske ikke en lan udgang så man kan sætte den FØR routeren ?

Angående SIS så husker jeg forkert, det hedder nemlig ikke SIS men derimod QoS
(Quality of Service) som automatisk prioriterer telefoni frem for anden brug af Internet

jeg havde først en Zyxel 2002, denne adapter er uden indbygget router, den fungere kun som swift, men en lan udgang, det vil sige telefon og pc deler ip,
men denne router kan jeg IKKE anbefale

jeg købte i stedet en Zyxel 2302,
http://indexsiden.dk/voip/adapter2302.htm
og denne adapter har indbygget router, den indbyggede router deler op til 2 lokale ip adresser, men den ene adresse bruger den jo selv til telefonen, og den anden adresse er så på den lan udgang der er på adapteren, altså kun EN lan udgang.

jeg har så sat adapteren direkte til mit modem, lan udgangen er så sat til indgangen på min anden router, det vil sige at lokaladressen den får fra adapteren, bliver delt ud til yderligere 4 lokal adresser,

og uanset hvormeget trafik der er fra de 4 lokjal adresser, så løber det hele jo igennem adapteren som via QoS sørger for at priotere en smule forbindelse til telefonen.

det må være meget lidt den holder åben til sig selv, for har køre flere speedtest og båndbredden er som den skal være.

det køre rigtigt godt, jeg kan dog i sjælne tilfælde resikere at mit tlf selvskab "telefin" er "nede"
men det er jo ikke adapterens skyld.

eneste mulige "bagdel" er at jeg køre en http server på min ene pc, og den køre jo så på port 80, så for at få viderestillet den indgående trafik på port 80, så skulle jeg forvarde port 80 i tlf adapteren, så den bliver viderestillet til lokaladressen som ligger imellem adapter og den næste router, og derefter i den næste router igen forvarde port 80 til lokal adressen for min pc

dette køre også helt uden problemer
Avatar billede gurly Praktikant
23. juli 2007 - 13:14 #5
og i stedet for at køre med telefins defaulte opsætning af min adapter, så har jeg selv været inde og rode i opsætningen, husker ikke helt med hvad, men der var vist en indatilling for hvor tit adapteren skal melde tilbage med at den er i live ennu, som jeg satte op til en gang i timen i stedet for en gang i døgnet, og der var vist andre parametre jeg justerede på  c",)
Avatar billede gurly Praktikant
23. juli 2007 - 13:19 #6
ja jeg ved godt at de anbefaler Zyxel Prestige 2302R hvis du IKKE har en router
men det skal i ikke tage jer af, for 2302 har jo kun en udgang som man så sætter til en router.
Avatar billede der_kommandant Praktikant
23. juli 2007 - 13:44 #7
-> Gurly
Jeg har vist udtrykt mig forkert. Jeg har en Zyxel 660R bredbåndsrouter fra Cybercity. Efter den har jeg en Linksys wrt54g router, hvorpå min sipura3000 adapter er tilkoblet. Jeg har åbnet for port 5060 hele vejen igennem. Bagved min Linksys router har jeg også en Synology NAS, som jeg ikke har nogen problemer med. Til den har jeg også åbnet port 80.

Min SIP adapter har kun 1 LAN-indgang, så jeg har ikke mulighed for lige som dig at lade hele internet forbindelsen passerer igennem adapteren. En Sipura 3000 adapter har både en tilslutning til IP-tlf og en alm. telefon(PSTN). Det var lidt smart da vi tidligere boede i udlandet. Så havde vi begge linier tilkoblet samtidig, og med den rigtige dial-plan kunen vi bruge det almindelig telefon net i udlandet når vi ringede lokalt, og når vi så skulle ringe hjem til DK brugte vi IP-telefonen - billigt og nemt. Men efter vi igen bor i DK opstod problemerne, hvor adapteren hele tiden bliver "smidt af". Føler jeg har prøvet alt factory-reset, firmware upgrade, men ligemeget har det hjulpet. Jeg har ligeledes prøvet at stille på intervallet for hvornår SIP adapteren skal "registrere" sig hos Musimi, men den rapporterer tit "failed" tilbage.

Har overvejet at prøve et andet "telefon-selskab" - hvad giver du hos Telefin og fungerer det godt nok ???
Avatar billede gurly Praktikant
24. juli 2007 - 23:47 #8
nej, pussigt nok så har min telefon virket meget dårligt de sidste 2 dage, idag et der slet ikke huld igennem til telefin, adapteren viser ellers med en rød lampe at den får forbindelse til telefin, men tlf virker bare ikke.
øv troede ellers jeg var ude over de problemer.
og ved at telefins tlf support er håbløs, halve og hele timers venten på at komme igennem,
så jeg er selv på jagt efter et bedre selvskab  c",)
men når jeg tænker på at det tog flere måneder at få flyttet mit fastnetnummer over til telefin, så tør jeg ikke tænke på hvad det så tager at få flyttet nummeret fra telefin til en anden udbyder  ;-(
egentlig kunne jeg få ip tlf via min internet udbyder, (dansk kabel tv) så kunne jeg få et kabelmodem med indbygget tlf adapter, og oven i købet blive tildelt extra båndbredde når tlf ringer, så den ikke begrænser båndbredden til pc, men så koster det også 119 kr om måneden, næsten som en rigtig fastnet tlf, og så syntes jeg lidt fidusen er væk.
Avatar billede gurly Praktikant
02. august 2007 - 11:00 #9
fik du svar nok på spørgsmålet jewler ?