Avatar billede ixus Nybegynder
16. juli 2007 - 10:52 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

C5 nægter at oprette brugergruppe

Jeg forsøger pt. at oprette en ny brugergruppe i C5 4.0SP0HF05, men uanset hvad, nægter C5 konsekvent at danne den. Den informative fejl der kommer, er 'Gruppen xyz kan ikke oprettes'. Denne besked kommer uanset hvilke indstillinger der er sat i 'Windows authentication'. Applikationen er blevet oversat flere gange, uden det har givet noget hint om hvad der kan være galt.

Problemet opstår i FRM:AdgangsKontrolUsers, PRE-KEY, helt specifikt er det denne stump kode der fejler:

IF NOT #AddGroup(&Name) THEN
    SET Box(1,StrFmt("Gruppe \H%1\N kunne ikke oprettes",&Name),0)
    RETURN 0
ENDIF

Problemet med #AddGroup, er at det er en SysInfo, så jeg kan ikke debugge videre derfra :/.

Jeg ved ikke om det er relevant, men på samme C5 kan jeg ikke kontrollere elementrettighederne. Den går i stå ved 'UPR' hvor den danner en 4GB TMP fil (hvorefter den fejler pg.a. størrelsen). Har det noget at sige?

Hilfe!
Avatar billede up2nogood Nybegynder
16. juli 2007 - 12:42 #1
Hejsa,

Du kan kun oprette nye grupper hvis du har modulet Brugerrettigheder.

I SP0 og tilbage var der en fejl med nye Kartoteker og tildeling af rettigheder. Igen skulle der Brugerrettigheder til for at styre det. Det kunne være fejlen ved kontrol.
Dog skulle dette være rettet i SP1, så i første omgang ville jeg prøve at smide en SP1 på.
Avatar billede ixus Nybegynder
16. juli 2007 - 20:52 #2
Tak for svaret, det lader til der var indtastet forkert kode, så efter det bliver ordnet, kom C5 da videre i livet. Om end, den er ufattelig lang tid om at oprette en gruppe (over 5 min pt.), det skyldes SP0, eller?

Jeg har afbrudt den et par gange nu, og den ene gang dukkede gruppen op efterfølgende.
Avatar billede mariaf Juniormester
16. juli 2007 - 21:16 #3
Det er meget længe siden SP1 kom, så du kunne nok med fordel opdatere. Desuden er det ofte nemmest at oprette nye brugere direkte på serveren som administrator. Det tager nogle få sekunder.
Avatar billede up2nogood Nybegynder
16. juli 2007 - 21:17 #4
Hej igen,
Grupper tager meget længere tid om at oprette, for C5 vil prøve at oprette gruppe på domæneserver, eller hvor den nu er installeret. For at forhindre dette, burde du kunne slå det fra i sikkerhedsindstillinger. "Opret ikke grupper i Windows" eller noget lignende. Hvis du vil have den til at køre så meget som muligt som en 3.0'er, så slå alt integrationshalløjet fra via sikkerhedsmenupunktet...
Avatar billede ixus Nybegynder
16. juli 2007 - 21:24 #5
Hvis integration til Windows er slået til, så kan den ikke oprette gruppen. Selvom man er logget på serveren som administrator (dog, jeg har ikke kontrolleret om man kan med den bruger i øvrigt, det ligger udover den nuværende opgave).

Så når integrationen er slået fra, kommer den tilsyneladende aldrig videre, afbryder jeg den, så får den alligevel dannet gruppen efterfølgende (i C5). What gives.

Der er pt. ingen planer om at opdatere C5'eren, så det må vente til en anden god dag.
Avatar billede mariaf Juniormester
16. juli 2007 - 22:23 #6
Det lyder helt galt - at man som administrator på en server ikke kan oprette nye windowsgrupper.
Nej, man _skal_ ikke opdatere. Man _skal_ heller ikke køre sin bil til service. Begge dele har dog sine fordele - og SP1 tager 10 minutter + en multioversættelse.
Avatar billede mariaf Juniormester
16. juli 2007 - 22:28 #7
Hov - det er ikke sådan at du bare er inde med administratorrettigheder, vel? Det går ikke altid godt.
Avatar billede ixus Nybegynder
16. juli 2007 - 22:29 #8
Kæreste Maria, der er vel heller ikke nogen der kører sin bil til gennemgående eftersyn og undervognsbehandling, fordi hattehylden sidder skævt. Men nevermind that, det er IKKE relevant for emnet.
Avatar billede ixus Nybegynder
16. juli 2007 - 22:36 #9
Jeg har ikke kigget nærmere på det endnu, men et bud er at jeg har været logget på med PCens administrator, og ikke domænets.