Avatar billede perchristensen Nybegynder
15. juli 2007 - 13:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvilken router til Kraftig WAN forbindelse?

Hej, Jeg har en Internet forbindelse som p.t er 10/10 Mbit. Jeg står og vil opgradere til 100/100 Mbit, og ville i den forbindelse lige undersøge hvilken hastighed jeg havde på indersiden af min router, for at se om den faktisk kunne følge med.  Der blev jeg noget skuffet. Den leverer kun 8.2 Mbit i download og 7.2 Mbit i upload. Altså med routeren på. Nu pillede jeg routeren af, og kørte Internetforbindelsen direkte ind i min computer. Der sagde den 10.5 Mbit i download og 9.7 Mbit u upload. Jeg gentog målingerne adskillge gange og hver gang samme resultat.

Min bekymring er, at hvis jeg skifter til 100/100 Mbit, så bliver tabet endnu større. Mit spørgsmål er: Hvilken router kan levere en hastighed i den størrelse med garanti? Kan det overhovedet lade sig gøre, eller skal jeg acceptere det tab?

Den router jeg har nu, er en ZyXEL P-335WT og mine målinger er altid lavet med kabel på routeren. (Den er også trådløs)
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 13:22 #1
hvad interface ender din internet forbindelse i ? (er det et alm netstik eller ?)
Avatar billede perchristensen Nybegynder
15. juli 2007 - 13:28 #2
Den ender i et almindelig netstik. En dåse som sidder på væggen. Det sådan noget fiber halløj.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 13:45 #3
så ville jeg lave min egen firewall/router, det kan gøres med en nyere maskine som man så installerer IPCOP på (som er gratis), og så bestemmer man helt selv hvad der skal sidde af netkort (jeg ville sætte 2 1GB netkort i)
Avatar billede perchristensen Nybegynder
15. juli 2007 - 13:53 #4
Okay, men jeg er mest interesseret i en router/firewall løsning a la den jeg har. Jeg søger en ligende router måske fra Cisco eller lignede. Jeg tror jeg ikke de "små" til under 1000 kr. kan levere det jeg har brug for.
Avatar billede leif Seniormester
15. juli 2007 - 15:46 #5
perchristensen -> Du skal nok hellere ikke forvente under 10.000 til at kunne udnytte en 100/100. Fordelen ved at smide en maskine op selv med fx. IPCop er at du selv kan opgradere netkort, ram osv. hvis den ikke helt kan følge med. IPCop er en færdig software installation med Webinterface.
Avatar billede perchristensen Nybegynder
15. juli 2007 - 15:57 #6
Det var lige godt pokkers. I mener altså, at jeg skal stille en ekstra computer op til at lege router? Det er jeg ikke interesseret i. For det første strømforbrug og støj plus plads. Jeg troede bare jeg havde købt en for langsom router. Jeg må nøjes med den forbindelse jeg har, hvis det virklig er prisen, at jeg skal have en ekstra computer kørende.
Avatar billede leif Seniormester
15. juli 2007 - 16:01 #7
Ellers er min mening at vi igen snakker nogen helt andre priser hvis den skal kunne udnytte en 100/100
Avatar billede perchristensen Nybegynder
15. juli 2007 - 16:25 #8
Prisen er underordnet i første omgang. Jeg vil undersøge om der findes routere som kan klare den hastighed. Hvis jeg finder én, så vil jeg naturligvis forholde mig til den økonomiske side af sagen. Det giver jo ligesom ingen mening at opgradere min hastighed, hvis den aldrig når til computeren, men forsvinder i filtre og sager i routeren.
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2007 - 16:28 #9
Det er ikke noget problem at få en billig router med 100 på WAN siden.

Spørgsmålet er så selvfølgelig om routeren faktisk kan route med den hastighed.

Jeg tror aldrig at jeg har set tal for det for nogen routere.

Men er problemet så stort ? Du får 100 Mbit, men du det betyder jo 100 Mbit fra
din ISP's et eller andet box til din router. Der er absolut ingen garanti for
100 Mbit til det system du kommunikerer med. Jeg tror at der vil være meget
få steder som du vil kunne udnytte de 100 Mbit til.
Avatar billede perchristensen Nybegynder
15. juli 2007 - 16:39 #10
Jeg er enig med dig arne i dine synspunkter, men det er i min verden næste spørgsmål. Først skal jeg have hardwaren iorden. Altså have teknisk mulighed for at få den hastighed til og fra min computer. ZyXEL lovede også at den P-335WT jeg jeg har kunne, men i praksis nej. Den kan ikke engang klare de 10 Mbit jeg kører med nu. Hvordan og hvorledes jeg vil bruge de 100 Mbit. er jo indhold til en kommende tråd måske. En lille fræk spilserver ville nok blive interessant med sådan et smæk?
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 18:46 #11
nu du skriver noget cisco router, så bør du kigge på den her http://en.wikipedia.org/wiki/FREESCO (bemærk den ikke fylder mere end en floppy disk),

Mht IPCOP, tag et kig på den, prøv den, og du opdager at det er en utrolig effektiv firewall /router, der kan meget på selv små maskiner.

http://ipcop.org/index.php?module=pnWikka&tag=IPCop14xFeatures

du kan endda teste det i en VMWare uden problemer (jeg testede selv IPCOP i 4 uger på den måde, og efter de 4 uger, så skippede jeg min alm firewall maskine, og smed ipcop på den istedet for).
Avatar billede olly Nybegynder
15. juli 2007 - 19:34 #12
Hvis du vil have en router og vil holde dig i et rimeligt lege for en router der kan route 100 mbit så ville jeg vælge en Cisco 1800 series router. Den kan route 100 mbit, også ved firewalling. F.eks. kan du også i 1800 serien få dem med wifi i. Samt prisen er sådan fra 5.000 og op afhængig af hvad du har brug for i dem.

Men personligt ville jeg også støtte ideen om en PC (se evt på nogle Mini ITX pcere) som router, da det er billigere end highend routere. Evt kan du også se på Soekris. Sådanne små maskiner er ikke dyere i strøm end en router.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2007 - 19:50 #13
nu der er så meget snak om cisco, så bør man tage et godt kig på http://www.freesco.org/

ps, det eneste minus med IPCOP, er at den er ret kræsen mht det blå interface (wlan kortet),
Avatar billede canzer Nybegynder
17. juli 2007 - 10:34 #14
Du kan prøve at kigge på den ny D-Link router med Gbit WAN interface - en bonus er så at du også får wlan med :)

Den koster ca 1200 kr ved shg.dk
Avatar billede perchristensen Nybegynder
18. juli 2007 - 06:18 #15
Tak, canzer, det lyder som en interessant løsning for mig.
Avatar billede goodhumour Nybegynder
19. juli 2007 - 20:49 #16
Avatar billede canzer Nybegynder
19. juli 2007 - 23:54 #17
ingen oversag :) - regner selv med at købe en inden for nær fremtid.