Avatar billede pureshit Nybegynder
14. juli 2007 - 00:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Søges: Lille program til konvertering fra 4:3 til 10:15

Hej med jer!

Så er jeg kommet hjem fra ferie, og vil have fremkaldt nogle billeder. Har købt et specielt fotoalbum som kun kan indeholde 10:15 billeder. Desværre tager mit kamerera 4:3 billeder! Derfor søger jeg et program, eller evt en NEM funktion i et andet program, så det bliver en nogenlunde simpel affære at skulle kæmpe mig igennem. Vi snakker om mange billeder!

Forestiller mig et lille program hvor man indlæser alle billederne. Derefter kommer det første billede om. Markøren er en kæmpe 10:15 firkant som man klikker derpå billedet hvor man ønsker at det skal beskæres. Derefter gemmer den ændringen, og går straks videre til næste billede!  DET er simpelt i mine øjne, men findes dette, eller i det mindste noget der minder om det?
Det skal helst være gratis, men hvis det kan købes til nogenlunde penge kan det også blive en mulighed :D

Mvh Simon
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. juli 2007 - 00:44 #1
Jeg har ikke selv prøvet dem, men der findes nogle gratis programmer som skulle kunne "croppe" digitale billeder så de passer til standard-printstørrelsen.

Prøv at se på:
  • CropIt: http://cropit.entrysoft.com/
  • JPEGCrops: http://ekot.dk/programmer/JPEGCrops/
  • FotoView: http://www.polamar.net/fotoview/index_e.htm
  • RPhoto: http://people.via.ecp.fr/~remi/soft/rphoto/rphoto_en.php3

Ud fra en hurtig gennemlæsning af programbeskrivelserne, ville jeg tro at et af de første 2-3 egner sig  bedst.

//Old-Faithful
Avatar billede pureshit Nybegynder
14. juli 2007 - 01:18 #2
Kanon! Mange mange tak! Gode programmer!
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. juli 2007 - 01:31 #3
Ingen årsag... af interesse kunne jeg godt tænke mig at vide om alle programmerne kan det du søger, eller om du synes at et af dem var bedre end de andre?

Det kan jo være at man selv får brug for en sådan funktion på et tidspunkt!
Avatar billede pureshit Nybegynder
14. juli 2007 - 01:38 #4
CropIt:
MEGET simpel. Kan kun som jeg beskriver i spørgsmålet, intet andet.

JPEGCrops:
Mere avanceret. Her kan man også mindske udsnittet, så man beskærer billedet på alle led. Dvs man ikke kun fjerner en bar i top og bund (Eller kun top eller bund, afhængigt af hvordan man beskærer...)

De andre har jeg endnu ikke prøvet
Avatar billede pureshit Nybegynder
14. juli 2007 - 01:51 #5
FotoView:
Mere avanceret end JPEGCrops, men umiddelbart knap så overskuelig. Virker for mig lidt bøvlet.

RPhoto:
I bund og grund det samme som FotoView

Jeg foretrækker klart JPEGCrops!
Avatar billede old-faithful Praktikant
14. juli 2007 - 02:29 #6
Mange tak! Det er rart at få en "mini-anmeldelse" så man ved hvad man skal gå efter.