Avatar billede JakobS Praktikant
11. juli 2007 - 20:31 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Ekstern HD med USB 2.0

Hurtigt sprøgsmål.
Jeg bruger et musikindspilnings-program der hedder "protools". Dette program kræver en ordentlig røvfuld HD plads til at lagre audio segmenter og det anbefales derfor at man køber en ekstra HD (Også for at den ene harddisk jeg har ikke er optaget med at køre programmet og lagre samtidig). Nu er sagen så den at jeg har en bærbar så eneste mulighed for mig ville være en ekstern USB forbundet HD.
Spørgsmålet er så: Ødelægger det hele idéen med at dele arbejdsprocessor op? Altså skaber USB 2.0 en flaskehals sammenlignet med normale interne HD (Artiklen der råder en til at købe en ekstra HD henvender sig højst sandsynligt til folk med stationære computere og behandler således slet ikke tanken om eksterne HD)
Avatar billede JakobS Praktikant
11. juli 2007 - 20:33 #1
Jeg tænker i sær på at artiklen anbefaler at man køber en der har min 7200RPM, mere end 2mb cache og max 10ms søgetid. Ødelægger USB 2.0 lidt disse evner?
Avatar billede team1885 Nybegynder
11. juli 2007 - 20:42 #2
USB2 kører langsommere end en entern HD, men hvis du ikke hele tiden udveksler data, gør
det vel ikke så meget. Men skal det være så hurtigt som muligt, så er USB ikke svaret.
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
11. juli 2007 - 20:47 #3
Altså jeg havde en gammel harddisk liggende som ville bruge til min computer, så jeg købte en IDE USB Adaptor så jeg kunne tilslutte den uden at montere den i computeren.
Den kører fint til musik.

Så det tror jeg også en ny ekstern ville gøre det. Men jeg mener at usb er langsomere end som, hvis harddisken sad i computeren.
Avatar billede JakobS Praktikant
11. juli 2007 - 20:57 #4
Jo altså nu er der jo så bare ikke tale om mp3´ere, men en stor mængde wave filer der skal overføres ved høj hastighed.

Og jeg er godt klar over at interne HD´s er hurtigere, det er derfor jeg stiller spørgsmålet om en USB 2.0 forbundet HD lidt ødelægger de specs. jeg nævnte før. :-) Altså om USB 2.0 overhovedet kan følge med når hardisken fyrer derudaf med 7200RPM, 2mb cache og max 10ms. (Umiddelbart regnede jeg med at købe en 200-300gb HD med 7200RPM eller mere, henad 16mb cache og lidt under 10ms søgetid)
Avatar billede team1885 Nybegynder
11. juli 2007 - 21:43 #5
Nå ja, så langsomt går det nu heller ikke med USB2. Du kan ikke beskadige dine filer, de
skal nok blive overtført i fin stand, Det er billedlig talt som med et vandrør, hvis rører
er en smule mindre i diameter, er mængden af vand pr. tidsenhed lidt mindre. Det er det hele.
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juli 2007 - 00:31 #6
usb 2.0 er 480 mbit pr sekund = 60 mbyte pr sekund !!!
Avatar billede stefanandersen Nybegynder
12. juli 2007 - 22:38 #7
ja 480mbit : 8 = 60 mb
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
12. juli 2007 - 23:42 #8
øhhh nej stefanandersen ikke 60 mb (megabit) men 60 mB (megaByte)
b = bit
B = Byte
;)
Avatar billede ranglen Nybegynder
12. juli 2007 - 23:49 #9
cool_m_f, hvad er så forskellen på lille m og store M?
Avatar billede fuglen1 Novice
12. juli 2007 - 23:49 #10
jakobsievern: Hvis det skal gå hurtigt skal det være ekstren sata
feks med denne boks
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=238186
for så går det noget hurtigereend usb 2.0

ved ikke lige med firewire om det kan gå

så er det spørgsmålet om der er eksterne sata porte på bærbare eller der kan indstiks kort der til ved jeg så ikke.
men en løsning der kan bruges
Avatar billede cool_m_f Nybegynder
13. juli 2007 - 01:52 #11
@ ranglen  Ok jeg skulle måske have brugt et stort M for Mega, men jeg har endnu aldrig stødt på en millibit ;)
Avatar billede komputerdk Mester
13. juli 2007 - 10:45 #12
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309580 (kort til den bærbar så du har SATA)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=232685 (den dyre med 2 sataII)

http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=309581 (den billige hvis du har pci express på den bærbar) 106kr

og så en extern disk med eSATA  , jeg har fx AKASAs SATA/USB disk (P2SATA) , den kan både tage eSATA/USB og internt IDE og SATA..

men hvormeget data snakker vi om ??? (MB/s) - og jo de 60MB/s for en USB disk er teoretiske , ligesom de 150MB/s for SATA og 300 for SATAII
Avatar billede JakobS Praktikant
22. maj 2011 - 22:35 #13
Er ved at rydde op i gamle spørgsmål jeg aldrig fik lukket af på den rigtige måde. Hvis nogen føler de har brug for point'ene forbundet med denne tråd så skriv endeligt et eller andet som svar, ellers går de blot tilbage til mig.
Avatar billede fuglen1 Novice
26. maj 2011 - 19:40 #14
Det er lige med at huske de gamle indlæg.
Men jeg ligger et svar.