Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 20:07 Der er 15 kommentarer

deaktivere eller gå bag om systemadminstrators begrænsinger?

Jeg har "arvet" en bærbar computer fra mit arbejde og IT-ansvarlige kender ikke system passwordet.

Jeg vil for det første gerne fjerne pauseskærmen, fordi jeg bruger den til at se film på bl.a., men den feature er slet ikke under skærm-egenskaber? Er der en anden måde at gøre det på? eller kan man overhovedet omgå de begrænsninger på anden vis?
Avatar billede off-line Nybegynder
01. juli 2007 - 20:37 #1
Når du højreklikker på skrivebordet, skulle der gerne være en rubrik, som
hedder "Pauseskærm" og der er mulighed for at sætte den til "Ingen"
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2007 - 20:56 #2
det nemmeste er at geninstallerer !
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 21:15 #3
fri4alt: det er jo den der mangler skriver jeg!
Avatar billede off-line Nybegynder
01. juli 2007 - 21:21 #4
Næ du skriver "den feature er slet ikke under skærm-egenskaber" men det jeg skriver
er, Egenskaber/Pauseskærm. Skærm/Egenskaber ligger under "Avanceret/skærm/egenskaber.
Avatar billede hep_ Nybegynder
01. juli 2007 - 21:36 #5
hvis du højreklikker på skriverbordet, så ER det skærm-egenskaber... Det er det samme

højreklik og vælg egenskaber = "egenskaber for skærm"
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juli 2007 - 21:47 #6
Meld den ud af domæne, så får du mulighed for at ændre i pauseskærmen igen  :)
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2007 - 21:58 #7
det kræver vel administrator adgangskoden.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. juli 2007 - 22:46 #8
I stedet for at spilde tid på alt muligt, vil jeg anbefale at den IT-ansvarlige letter en hvis del af sin anatomi, og får genistalleret og opdateret din arbejdescomputer.

Vedkommende er jo IT-ansvarlig, så det er vedkommendes funktion, at sørge for at medarbejdere kan udføre deres IT-relaterede opgaver.
Avatar billede Slettet bruger
01. juli 2007 - 23:51 #9
den itansvarlige er nok ligeglad da det er en computer som brugeren har fået lov til at få til privat brug.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. juli 2007 - 00:15 #10
Hvis det er en computer som spørgeren har "fået", er det vel den IT-ansvarligs opgave, at slette alt data på computeren, inden den bliver udleveret.

Jeg kunne forestille mig, at det er brud på en eller flere af virksomhedens regler, omkring data-sikkerhed og opbevaring af data, ikke at slette dataene.

Dette sker normalt, ved at man formaterer harddisken adskellige gange, og overskriver harddisken adskellige gange, så man ikke kan genskabe tidligere data.

Så hvis spørgeren har fået en arbejdscomputer, kan jeg ikke se hvordan det er gået "lovligt" til.. med mindre at virksomheden IKKE har en sikkerhedspolitik, der forhindre noget, som nogen vil kalde data-tyveri.

Så jeg synes at spørgeren skulle sikre sig, at det ikke er brud på virksomhedens politik, inden han/hun beholder computeren.

Selvom mundtlige aftaler er lige så gyldige som skriftlige aftaler, ifølge loven, ville være en god ide, at få det hele på skrift, da mundtlige aftaler er svære at bevise.

Med andre ord: spørgeren kan komme i klemme, hvis de rigtige personer ikke er oplyst mht denne handling (overdragelse af arbejdscomputer).
Avatar billede corleonedk Nybegynder
02. juli 2007 - 01:11 #11
Kunne tænkes denne artikel kunne hjælpe med det glemte password
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no5
Avatar billede hep_ Nybegynder
02. juli 2007 - 15:20 #12
Det er det, jeg ved ikke om jeg har fået den til evigt eje. Den er rimeligt gammel. Problemet er vel at hvis jeg skal bruge i arbejdsmedfør, så er vi rigtignok underlagt alskens regler fra koncernens side, men hvis han ikke regner med at få den igen, så sletter jeg sku bare lortet tror jeg.

Hvis der nu var en metode kunne det være fedt, men da det ikke lader til at være tilfældet lader vi den dø hér.

Tak for snakken...
02. juli 2007 - 16:07 #14
Avatar billede thesurfer Nybegynder
02. juli 2007 - 17:33 #15
hep_> At du ikke ved, om du har fået den, er grund nok til at spørge virksomheden, og få det på skrift.

Hvis du ikke har det på skrift, kan du anklages og dømmes for tyveri.

Du kan lige så godt stjæle en computer, i en eller anden forretning, ude i byen. Det er det samme.

Det resulterer højst sandsynligt i, at du mister dit job, og får en plet en straffeattesten.

Så alvorligt er det.