Avatar billede dragnor Juniormester
30. juni 2007 - 09:55 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Include DB connection

Hej eksperter

mit spørgsmål er ganske simpelt. Jeg har en masse aspx(C#) filer og hver gang jeg skal have data ud af min access database skriver jeg følgende:
OleDbConnection con = new OleDbConnection("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\\Inetpub\\databases\\DB.mdb");

Hvilket er fint nok, men når jeg så skal ligge hjemmesiden op på nettet skal jeg ændre min con streng, så den passer i forhold til serveren. Kan man ikke ligge connection delen i en seperat fil og så bare include den i de andre filer så jeg kun skal ændre min con streng et sted?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2007 - 10:14 #1
Du kan gøre det i web.config-filen
Avatar billede dragnor Juniormester
30. juni 2007 - 10:18 #2
hvordan?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2007 - 10:39 #3
Det er ikke nogen stor hemmelighed. Har du noget materiale om ASP.NET, så står der også noget om web.config. Ellers er Google din ven, stort set. Jeg tror den her skriver hvad der skal til http://pietschsoft.com/Blog/Post.aspx?PostID=1252
Avatar billede dragnor Juniormester
30. juni 2007 - 10:56 #4
Nu har jeg gjort sådan her:

<connectionStrings>
    <remove name="AccessFileName"/>
    <add name="AccessFileName" connectionString="Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\\Inetpub\\databases\\DB.mdb" providerName="System.Data.OleDb"/>
  </connectionStrings>

Men så får jeg fejl i:

OleDbCommand selectCMD = new OleDbCommand("SELECT * FROM login WHERE BrugerNavn = '" + Navn.Text +"' and Password = '"+ Pass.Text +"'", con);

Den siger at conn og new er problemet:

Error    61    Den overloadede metode, der passer til 'System.Data.OleDb.OleDbCommand.OleDbCommand(string, System.Data.OleDb.OleDbConnection)', indeholder ugyldige argumenter    C:\Inetpub\wwwroot\Default.aspx.cs    36    34    C:\Inetpub\wwwroot\

Error    62    Argumentet '2': kan ikke konvertere fra 'string' til 'System.Data.OleDb.OleDbConnection'    C:\Inetpub\wwwroot\Default.aspx.cs    36    145    C:\Inetpub\wwwroot\
Avatar billede dragnor Juniormester
30. juni 2007 - 10:57 #5
ups ikke conn men con
Avatar billede dragnor Juniormester
30. juni 2007 - 10:59 #6
Min con henter jeg sådan her:

string con = ConfigurationManager.ConnectionStrings["AccessFileName"].ConnectionString;
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. juni 2007 - 11:05 #7
Du skal ikke have dobbelte \-ere i din connectionstring i web.config. Det er en C#-ting. Du kan bruge enkelt-\-ere, eller vænne dig til at bruge almindelige /-ere
Avatar billede dragnor Juniormester
30. juni 2007 - 11:17 #8
tak det virkede :-)
Avatar billede dragnor Juniormester
30. september 2007 - 15:23 #9
erikjacobsen skal du ikke have dine point?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. september 2007 - 19:19 #10
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede dragnor Juniormester
01. oktober 2007 - 10:47 #11
fair nok
Avatar billede dragnor Juniormester
01. oktober 2007 - 10:47 #12
Så beholder jeg dem, men tak for hjælpen