Avatar billede mikkelk Nybegynder
29. juni 2007 - 15:50 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Best practice N-tier

Ok... jeg vil høre jeg mening om hvordan en N-tier ASP.NET applikation bør opbygges. Af de tutorials på området som jeg har læst synes jeg umiddelbart bedst om denne: http://imar.spaanjaars.com/QuickDocId.aspx?quickdoc=416

Men hvad er jeres holdning til det?
Er det en god måde at gøre det på? Hvordan ville i gøre det?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. juni 2007 - 16:13 #1
Din ASP.NET vil saa godt som altid vaere 3 tier:
  browser
  web app
  database

Din ASP.NET web app vil man saa gerne opdele i layers.

Du kan betragte det som 3 layers:
  PL (.aspx)
  BLL (.cs)
  DAL (.cs)
eller 4 layers:
  PL (.aspx)
  CL (.aspx.cs)
  BLL (.cs)
  DAL (.cs)

Din BLL og DAL skal vaere uafhaengig af web kontekst.

En klassisk diskussion er typed dataset versus domain model. Det foerste er nemmest,
men det andet er nok mest rent.
Avatar billede mikkelk Nybegynder
29. juni 2007 - 16:16 #2
Hvad så med den måde de i nævnte tutorial opdeler BLL i BLL og BO ?
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juni 2007 - 21:06 #3
Der er grundliggende to tilgane:

1) ethvert lag har sine egne data objects som en del af lagets interface

2) der bruges nogle fælles objekter i alle lag d.v.s. at de ligger ved siden
  af PL/BLL/DAL stakken
Avatar billede mikkelk Nybegynder
04. juli 2007 - 20:39 #4
Ok...blev vidst lidt klogere, men tog konsekvensen og købte en stak ASP.NET og OOP bøger, så nu går jeg igang med et læse. Så må jeg da lære lidt om det på et eller andet tidspunkt.

Du skal have tak - smid blot et svar...
Avatar billede arne_v Ekspert
04. juli 2007 - 21:32 #5
svar