Avatar billede babysus85 Nybegynder
22. juni 2007 - 14:03 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Har de taget røven på mig?

Hej Eksperter.

Jeg købte en ny bærbar Acer Aspire 9300 i februar 2007. Jeg gav 7000 for den i Electric City (som nu er ElGiganten).

Specifikationerne er:

Aspire 9302WSMi
AMD Turion 64 x2 Mobile Technologi TL-50 (1.6 GHz, 2 x 256KB L2 cache)
17" WXGA+ Acer CrystalBrite LCD
Up to 384MB NVIDIA GeForce Go 6100 TurboCache
120GB HDD
DVD-Super Multi Double layer
1GB DDR2
802.11 b/g wireless LAN

Mine problemer er, at jeg synes det går ALT for langsomt, og at det tager helt vildt lang tid at slukke den. Og også at tænde den.
Der er ikke installeret nogen driver til den indbyggede kortlæser. Og lige fra begyndelsen har den sagt at et program der vist hedder noget med "Load and Prepare" ikke fungerede korrekt, og derfor blev lukket. Et program den er født med?!?!?!

Hvis det er nødvendigt at slå de nye lækre features fra, så kunne jeg jo ligeså godt have haft XP.

Tit slukker den bare, uden at fortælle hvorfor.

Min teori er, at de har lagt for få ram i den. HAr fået at vide, at hukommelsen er delt, så grafikkortet tager 256 mb af rammene, så der ikke er nok tilbage til at køre Vista.

Jeg har været inde på Nvidia's hjemmeside og køre en test på om min pc er god nok til Vista. Og der dumpede den også på ram'ene.

Jeg er ikke så god til at klage, da jeg gerne vil være helt sikker på at jeg har ret I, at det er Elgigantens problem, at de har solgt mig en vare, der ikke fungerer godt nok. Jeg er lidt bange for at de ikke vil forstå, og siger at den skal sendes ind til teknikerne. Jeg har prøvet at ringe til kundeservice, men svenskeren jeg snakkede med forstod det ikke, og han sagde at jeg skulle tage ind til butikken.

Hvad tænker I om det her????
Avatar billede screem_brille Novice
22. juni 2007 - 14:07 #1
hvis der er en fejl i den, så skal den sendes ind, sælgerne i butikkerne ved generelt ikke nok til at kunne sidde og fejlsøge (og det er heller ikke deres job)
Avatar billede babysus85 Nybegynder
22. juni 2007 - 14:28 #2
Men hvis det ikke er en så kaldt fejl, men et dårligt valg af hardware, så er det vel noget andet.

Hvis man vælger at sælge en ny computer med Vista, så skal man da også sammensætte den, så den kan trække Vista tilfredsstillende.
Avatar billede hcma Novice
22. juni 2007 - 14:29 #3
Prøv lige at teste dine ram:
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31
Avatar billede strych9 Praktikant
23. juni 2007 - 22:57 #4
"Tit slukker den bare, uden at fortælle hvorfor.".
Det skal den jo ikke gøre.

Du skal ringe til Acers tekniske support og fejlsøge maskinen sammen med dem. Hvis der er et problem så mener jeg det er kotume at de henter den, reparerer den og bringer den tilbage.
Avatar billede screem_brille Novice
26. juni 2007 - 12:20 #5
fandt du ud af noget ?
Avatar billede babysus85 Nybegynder
02. juli 2007 - 00:29 #6
Jeg tager ind til butikken med den i morgen. Så må jeg sørge for at der er masser af strøm på, og så købe nogle dvd-rom'mer ved samme lejlighed til sikkerhedskopier - Så må jeg jo lige kopiere hvis de vil sende den ind.

Jeg havde bare en ide om at alle problemerne skyldes at der er for få ram, og at det er en fejl at den er solgt sådan. Men det har I slet ikke kommenteret, så er spændt på hvad der sker i morgen.

Btw så testede jeg mine ram, og der var ingen problemer med dem der er. De virker alle sammen.
Avatar billede strych9 Praktikant
02. juli 2007 - 06:10 #7
ElGiganten vil formentlig bare sige det samme som jeg: Ring til Acer support på 38 48 73 42.

> Jeg havde bare en ide om at alle problemerne skyldes at der er for få ram
- Trods det at man ikke får en jetjager for 7000, så er den ide altså forkert.
Avatar billede babysus85 Nybegynder
03. juli 2007 - 13:06 #8
Nu har jeg været inde i ElGiganten (som for 4 måneder siden overtog Electric City, hvor jeg købte min computer). ElGigantens flinke sælger fortalte mig at de ikke sælger Acer, fordi der for ofte er problemer med dem. Øv for mig, men sådan er det nu engang. Nu har jeg jo købt den.

Jeg fortalte om alle de besynderligt fejl, hvoraf kun halvdelen er beskrevet her ovenfor, og han sagde at det måtte være softwarefejl (og det er jo nok meget godt). Så nu er jeg ved at lægge alle mine ting fra windows-drevet, hen må min anden partition. Derefter skal jeg "nulstille det hele til fabriksny" (kan ikke huske hvad ordet var) med min dvd, som computeren automatisk lavede da jeg startede computeren første gang.

Jeg tvivler bare lidt på at det løser problemerne, da de fleste af dem jo har været der fra starten. Men hvis der stadig er problemer skal jeg ringe til Acer teknisk support med det samme, og så skal de, som Strych9 siger, fejlsøge sammen med mig. Og det er nok også nemmest på en computer der er helt som "ny" uden andre installerede programmer og alt med standardindstillinger. Så jeg er optimistisk.

Men nu må jeg se om computeren overhovedet gider at kopiere mine filer, så jeg kan komme videre.
Strych9, smidder du et svar? jeg synes du havde nogle kloge ord, selv om du ikke kunne hjælpe mig direkte.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 13:23 #9
Vista kan køre med 512 MB ram hvis det skal være,så du har ram nok.Selv om det anbefales at have 1 GB..

Selv om det nu er ElGiganten der har overtaget,har du samme rettigheder da de også overtager kunderne og garantier.Men som nævnt vil de nok henvise til Acer eller tilbyde at sende den til reperation der aligevel.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
03. juli 2007 - 14:22 #10
En lille finurlig ting mth Vista og Ram.Som jeg skrev siger Microsoft at Vista kan køre med 512 Mb ram,og den kan den da også som home Basic udgave i skrabet version..Derfor er computere med 512 Mb ram blevet godkendt af Microsoft som Vista ready,uden tvivl for at kunne sælge flere programmer.

De er nu blevet sagsøgt i USA for dette af en kvinde,der mener de vildleder forbrugerne.Læs historien her http://www.computerworld.dk/art/40223?a=block&i=188
Avatar billede strych9 Praktikant
03. juli 2007 - 19:11 #11
Et svar.
Held og lykke med det!
Avatar billede babysus85 Nybegynder
29. juli 2007 - 01:02 #12
En lille kommentar: Vista "skaber sig" nemt hvis man installerer bare et enkelt program, som ikke er Vista-kompatibelt. Det kan sagtens genere Vista, selvom det installerede program fungerer upåklageligt.