Avatar billede jan_amdi Nybegynder
20. juni 2007 - 15:17 Der er 8 kommentarer

VBA - Excelberegninger fra Word

Hejsa

Jeg skal lave nogle større beregniner i Word, hvor jeg bruger en del af de funktioner der ligger i Excel.
Min første tanke er, at åbne Excel fra Word, oprette beregningerne i Excel og så hente resultatet over i Word.
Men findes der ikke en bedre måde at gøre det på?

Med venlig hilsen
Jan Amdi
Avatar billede supertekst Ekspert
20. juni 2007 - 17:12 #1
Jo - der kan oprettes et Excel-objekt, der kan forsynes med data, formler m.v. via VBA - resultater kan returneres til Word.
Avatar billede jan_amdi Nybegynder
21. juni 2007 - 08:32 #2
Det er så også det jeg har gjort og det virker i bund og grund perfekt, men det er samtidig lidt tungt, da jeg åbner og lukker Excel flere gange.
Jeg tænkte mere hen i retning af, om der evt. fantes en slags beregningsmotor, som jeg blot kunne sætte en reference til og dermed havde en "Excel Light"?
Avatar billede supertekst Ekspert
21. juni 2007 - 08:46 #3
Prøv evt. at vis den kode, som du har anvendt.
Avatar billede jan_amdi Nybegynder
21. juni 2007 - 09:27 #4
Dette er koden jeg benytter mig af.
Når brugeren har dannet sit brev - og i den forbindelse kaldt "Calculate" med en formel - vil jeg jo gerne rydde op, og lukker derfor pænt Excel igen.
Næste gang der så skal laves et brev, skal jeg så åbne Excel på ny - og det er den process der virker lidt tung.
Men jeg er heller ikke meget for, blot at lade Excel være Excel og ikke rydde op - eller er manuel oprydning bare et levn fra gamle dage? :-)

Function Calculate(ByVal sFormular As String) As Double
On Error GoTo Calculate_ERROR

  Xls.Cells(1, 1).Formula = "=" & sFormular

  Calculate = Xls.Cells(1, 1).Value

  Exit Function

Calculate_ERROR:

  Select Case Err.Number
    Case ERR_LEAVE_PROGRAM
      Err.Raise ERR_LEAVE_PROGRAM
    Case Else
      ShowMessageBox 1210, sFormular
      Err.Raise ERR_CALC_ERROR
  End Select

End Function

Function Xls() As Excel.Worksheet
On Error GoTo Xls_ERROR

  If oWkSheet Is Nothing Then
    Set oExcel = GetObject(, "Excel.Application")
    Set oWkBook = oExcel.Workbooks.Add
    Set oWkSheet = oWkBook.ActiveSheet
  End If

  Set Xls = oWkSheet

  Exit Function

Xls_ERROR:

  Select Case Err.Number
    Case 429
      Set oExcel = CreateObject("Excel.Application")
      Resume Next
    Case Else
      ShowMessageBox 1220, Err.Number, Err.Description
      Err.Raise ERR_LEAVE_PROGRAM
  End Select

End Function
Avatar billede supertekst Ekspert
21. juni 2007 - 10:20 #5
Hvor komplekse er beregningerne, som udføres i Excel?
Avatar billede jan_amdi Nybegynder
21. juni 2007 - 10:41 #6
Beregningerne vil typisk være nogle procentberegninger, beregning af gebyr samt ned- og oprundinger af beløb, før videre beregning.
Beregninger jeg tidligere har hardcodet i VBA, men da den slags beregninger altid ændre sig, så vil jeg nu lægge det ud til superbrugerne.
De skal så selv danne formlerne, som derefter kan bruges til pensionsberegninger i Wordbreve.
For at teste syntaksen i formlerne, og senere beregne dem rigtig, smider jeg dem lige over i Excel og hiver resultatet tilbage.
Der findes godt nok en selection.calculate i Word, men den kan ikke dække behovet.
Avatar billede kabbak Professor
27. juni 2007 - 19:21 #7
Hvis du i Word laver reference til Microsoft Excel xx.x Object library, skulle koden kunne bruges.

Laver en tekstboks og en  kommandoknap i word, kan denne måske bruges, formlen skrives i tekstboksen og resultatet kommer tilbege der.

Denne i et modul
Function Calculate(ByVal sFormular As String) As Double
    On Error GoTo Calculate_ERROR
    Calculate = Evaluate(sFormular)
    Exit Function

Calculate_ERROR:

    Select Case Err.Number
    Case ERR_LEAVE_PROGRAM
        Err.Raise ERR_LEAVE_PROGRAM
    Case Else
        MsgBox sFormular
        Err.Raise ERR_CALC_ERROR
    End Select

End Function

og denne  under kommandoknappen

Private Sub CommandButton1_Click()
TextBox1 = Calculate(TextBox1)
End Sub
Avatar billede kabbak Professor
27. juni 2007 - 19:36 #8
Du kan måske lave den så kort her

Private Sub CommandButton1_Click()
TextBox1 = Evaluate(TextBox1)
End Sub