Avatar billede mazlar Nybegynder
11. juni 2007 - 13:50 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Beskytte fil på USB-key

Er der en måde hvorved man kan beskytte bestemte filer på en USB-key således at disse ikke umiddelbart kan slettes (uden at formatere eller lignende) men hvor resten af USB-key'en stadig er brugbar? Det skal gøres på et stort antal USB-key's hvis det har betydning.

Hvis man skrivebeskytter filen kan den umiddelbart nemt slettes.

Kan man ikke sætte nogle rettigheder på filer i dos?

USB-Key'en skal bruges på Windows hvorfor den skal være kompatibel hermed.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
11. juni 2007 - 14:13 #1
Du kan bruge freeware programmet True crypt, men det kræver, at programmet
installeres på den computer, som skal læse den krypterede fil.
http://www.truecrypt.org/downloads.php

Ellers skal du bruge "Steganos Safe", som blandt andet kan lave "Portable Safes"
som er krypterede boxe, som kan åbnes uden installation, fra den computer, som
skal læse den. Det kræver kun, at man kender koden. Der bliver kodet med AES256bit.
Programmet koster 50US$ altså lidt over 300 kr.
https://www.steganos.com/us/products/home-office/safe/overview/
Avatar billede valbyhus Nybegynder
11. juni 2007 - 14:19 #2
Ps. Hvis du kikker på Steganos, kan du gratis downloade "Lock note" som er et
tekstnote program, som krypterer det man har skrevet. Og man kan have flere af
dem på samme computer, man giver dem bare forskellige navne.
https://www.steganos.com/us/products/home-office/safe/overview/
Avatar billede valbyhus Nybegynder
11. juni 2007 - 14:20 #3
Se  til højre side!
Avatar billede mazlar Nybegynder
11. juni 2007 - 15:27 #4
hmm okay, jeg havde håbet på windows havde en feature der gjorde det muligt, evt. i NTFS? Eller at der fandtes noget gratis. Det skal gøres på et par hundrede usb-keys nemlig :(
Avatar billede valbyhus Nybegynder
11. juni 2007 - 16:32 #5
Windows har ikke sådan en funktion, heller ikke under NTFS. Men når det er så
omfattende er 300 kr. til Steganos vel heller ikke så galt. Så behøver du bare
at lave 1. Portabele safe og kopiere den til samtlige USB keys. Der er jo også
den fordel, at du kan have en krypteret partition på din harddisk, som når den
er åben, fungerer som andre partitioner. Og så er der jo også den væsenlige
fordel ved Steganos, frem for visse freeware programmer, man får ikke spyware
og trojanere ved samme lejlighed, som man så kan give videre.
Avatar billede mazlar Nybegynder
12. juni 2007 - 12:37 #6
ok, jeg må prøve steganos safe så. Lav et svar så skal du få nogle point.
Avatar billede valbyhus Nybegynder
12. juni 2007 - 13:20 #7
Jeg har selv haft Steganos Safe i flere år nu, og er godt tilfreds. Derfor tror
jeg også at du bliver det. Takker for point.