Avatar billede olgaownz Nybegynder
11. juni 2007 - 12:48 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Skal have hjælp til fjerning af program (SpyCrush)

Hej eksperter derude :)

Her den anden dag sad jeg og stenede på nettet, derfor var jeg inde og se videoer, på et tidspunkt fandt jeg en hvor jeg skulle downloade et plug-in der hed noget ligende "Active X video objeckt". Jeg havde før hentet noget der hedder noget med "Active X" i forbindelse med windows officielle hjemmeside, derfor hentede jeg det og installerede uden noget til eftertanke.

Det skulle jeg bare ikke have gjort, efter at have gjort dette skete der følgende:
Der blev installeret et program som hed "Active X video"
Der blev installeret et antivirus-program som hedder "Spy Crush"
der blev installeret et plug-in til min Internet exlporer, som viste hvor sikker de besøgte sider var.
Det er kommet et lille ikon på min proceslinje som siger at min computer er i fare.(http://img519.imageshack.us/my.php?image=spycrushxm5.jpg)

Efter dette har jeg afinstalleret "active X video" "Spycrush" og plug-in'et til internet explorer. Efter at have afinstalleret programmerne har jeg slettet alle filer som jeg kunne finde som hørte til dem. Jeg har prøvet at kigge i msnconfig, og slået det program som svare til det fra (http://img169.imageshack.us/my.php?image=msconfiguh6.jpg).
men der sker stadig ikke noget, og den kommer stadig med den pop up..

kære eksperter.. hvad gør jeg nu ?
11. juni 2007 - 13:01 #1
SUK * - velkommen til "Active X video" klubben ...

Download http://siri.urz.free.fr/Fix/SmitfraudFix.exe (by S!Ri)
Til roden af C:drevet

Genstart i fejlsikret tilstand, hvis du ikke ved hvordan så kig her:
http://www.spywareinfo.dk/#/htm/fejlsikret_tilstand.htm

Dobbeltklik på C:\Smitfraud exe. Vælg punkt [2]. Lad programmet gennemføre en rensning. Det vil også checke om systemfilen wininet.dll er inficeret. Hvis den er det, vil du blive bedt om tilladelse til at erstatte den med en anden. Her skal du vælge "Yes", ved at taste "y".

Programmet bliver muligvis nødt til at genstarte undervejs. Herefter vil der dukke en liste med resultaterne af rensningen op . Kopiér denne liste ind i tråden.

Genstart og læg en frisk Hijackthislog (*) herind, loggen fra SmitfraudFix (C:\rapport.txt) og fortæl hvordan computeren kører.

NB: Filen "process.exe" som ligger i dette værktøj bliver af visse antivirus-programmer identificeret som "RiskTool". Det har dog ikke noget på sig!

(*) => http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm
Avatar billede olgaownz Nybegynder
11. juni 2007 - 20:41 #2
SmitFraudFix v2.195

Scan done at 20:39:41,64, 11-06-2007
Run from C:\SmitfraudFix
OS: Microsoft Windows XP [version 5.1.2600] - Windows_NT
The filesystem type is FAT32
Fix run in safe mode

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» SharedTaskScheduler Before SmitFraudFix
!!!Attention, following keys are not inevitably infected!!!

SrchSTS.exe by S!Ri
Search SharedTaskScheduler's .dll

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\SharedTaskScheduler]
"{6f396a67-f473-48c9-9950-636ce17e584e}"="hellenophile"

[HKEY_CLASSES_ROOT\CLSID\{6f396a67-f473-48c9-9950-636ce17e584e}\InProcServer32]
@="C:\WINDOWS\System32\yesgnhr.dll"

[HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Classes\CLSID\{6f396a67-f473-48c9-9950-636ce17e584e}\InProcServer32]
@="C:\WINDOWS\System32\yesgnhr.dll"

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» Killing process

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» hosts

127.0.0.1      localhost

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» Generic Renos Fix

GenericRenosFix by S!Ri

C:\WINDOWS\System32\yesgnhr.dll -> Hoax.Win32.Renos.gen.o
C:\WINDOWS\System32\yesgnhr.dll -> Deleted

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» Deleting infected files

C:\DOCUME~1\ALLUSE~1\MENUEN~1\Online Security Guide.url Deleted
C:\DOCUME~1\ALLUSE~1\MENUEN~1\Security Troubleshooting.url Deleted
C:\DOCUME~1\RASMUS\FORETR~1\Online Security Test.url Deleted

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» DNS

Description: Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC - Miniport til Packet Scheduler
DNS Server Search Order: 194.239.134.83
DNS Server Search Order: 193.162.153.164

HKLM\SYSTEM\CCS\Services\Tcpip\..\{1171AEB9-1A36-4DDB-BDE7-F9480F4350D1}: DhcpNameServer=194.239.134.83 193.162.153.164
HKLM\SYSTEM\CS1\Services\Tcpip\..\{1171AEB9-1A36-4DDB-BDE7-F9480F4350D1}: DhcpNameServer=194.239.134.83 193.162.153.164
HKLM\SYSTEM\CS2\Services\Tcpip\..\{1171AEB9-1A36-4DDB-BDE7-F9480F4350D1}: DhcpNameServer=194.239.134.83 193.162.153.164
HKLM\SYSTEM\CCS\Services\Tcpip\Parameters: DhcpNameServer=194.239.134.83 193.162.153.164
HKLM\SYSTEM\CS1\Services\Tcpip\Parameters: DhcpNameServer=194.239.134.83 193.162.153.164
HKLM\SYSTEM\CS2\Services\Tcpip\Parameters: DhcpNameServer=194.239.134.83 193.162.153.164

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» Deleting Temp Files

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» Winlogon.System
!!!Attention, following keys are not inevitably infected!!!

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon]
"System"=""

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» Registry Cleaning

Registry Cleaning done.

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» SharedTaskScheduler After SmitFraudFix
!!!Attention, following keys are not inevitably infected!!!

SrchSTS.exe by S!Ri
Search SharedTaskScheduler's .dll

»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»»» End
Avatar billede olgaownz Nybegynder
11. juni 2007 - 20:44 #3
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 20:44:08, on 11-06-2007
Platform: Windows XP SP1 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\ZONELABS\vsmon.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware 2007\aawservice.exe
C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe
C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\Programmer\Generic\USB Card Reader Driver v1.9e3\Disk_Monitor.exe
C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\jusched.exe
C:\Programmer\Sony Ericsson\Mobile2\Application Launcher\Application Launcher.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDLL32.exe
C:\WINDOWS\System32\RunDll32.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe
C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
C:\programmer\steam\steam.exe
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\DAEMON Tools\daemon.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Teleca Shared\CapabilityManager.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Teleca Shared\Generic.exe
C:\Programmer\Sony Ericsson\Mobile2\Mobile Phone Monitor\epmworker.exe
C:\Downloads\mmmm\alternativ.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 5.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.ocx
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O3 - Toolbar: &Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINDOWS\System32\msdxm.ocx
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [Disk Monitor] C:\Programmer\Generic\USB Card Reader Driver v1.9e3\Disk_Monitor.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [Sony Ericsson PC Suite] "C:\Programmer\Sony Ericsson\Mobile2\Application Launcher\Application Launcher.exe" /startoptions
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RunDLL32.exe NvMCTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [CmUsbSound] RunDll32 cmcnfgu.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [ZoneAlarm Client] "C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [!AVG Anti-Spyware] "C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe" /minimized
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgcc.exe /STARTUP
O4 - HKCU\..\Run: [CTFMON.EXE] C:\WINDOWS\System32\ctfmon.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Steam] "c:\programmer\steam\steam.exe" -silent
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [DAEMON Tools] "C:\Programmer\DAEMON Tools\daemon.exe" -lang 1033
O4 - Global Startup: Adobe Gamma Loader.lnk = ?
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.6.0_01\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O14 - IERESET.INF: START_PAGE_URL=http://GLOBAL.ACER.COM/
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O23 - Service: Ad-Aware 2007 Service (aawservice) - Lavasoft AB - C:\Programmer\Lavasoft\Ad-Aware 2007\aawservice.exe
O23 - Service: Adobe LM Service - Unknown owner - C:\Programmer\Fælles filer\Adobe Systems Shared\Service\Adobelmsvc.exe
O23 - Service: AVG Anti-Spyware Guard - GRISOFT s.r.o. - C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgamsvr.exe
O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgupsvc.exe
O23 - Service: AVG E-mail Scanner (AVGEMS) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVG7\avgemc.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\System32\nvsvc32.exe
O23 - Service: TrueVector Internet Monitor (vsmon) - Zone Labs, LLC - C:\WINDOWS\system32\ZONELABS\vsmon.exe
Avatar billede olgaownz Nybegynder
11. juni 2007 - 20:45 #4
og kan også lige tilføje at jeg ikke kan se dette lille popup med at min computer er i fare.. takker og bukker :)
11. juni 2007 - 21:03 #5
Du bør (=skal) snarest hente/install MS ServicePack2 !!!

"Ubeskyttede pc’er holder i 20 minutter":
http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=18812

Det er ikke så godt, for så er du ikke sikret mod mange af de vira, der suser rundt på nettet og kigger efter uopdaterede maskiner.

Du kan hente ServicePack2 (SP2) her som 'løs' fil (~280Mb):
http://intern.sdu.dk/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
Download/copy til et passende sted på din PC
Afbryd fra det 'farlige' internet (stikket fysisk UD).
Instaler SP2 pakken.
Når det er så gået godt og efter en genstart eller to - først DA tilslut internettet igen og gå i start ->programmer ->Windowsupdate og lade din maskine scanne for nyeste opdateringer. Installer dem du får anbefalet.
Der skal nok være mere end 80 'pakker' ...

Bekræft venligst at det er gået godt ...
11. juni 2007 - 21:04 #6
Der er ikke mere 'snavs' ifølge din Log...

Du er velkommen en anden gang...

Du bør rense temp med denne fil, det tager kun få sek.
http://www.spywareinfo.dk/download/cleantempxp2k.bat

Efter sådan en tur er det altid en god ide og rydde op i systemgendannelsesfilerne.
Deaktiver systemgendannelse -> http://www.spywareinfo.dk/#/tip-og-tricks/deaktiver_systemgendannelse.htm
Genstart din computer - aktiver systemgendannelse. Dette gøres samme sted, hvor du deaktiverede, denne gang skal du blot aktivere.
Det vil også være en god idé manuelt at oprette et nyt punkt, som du kan navngive, og vende tilbage til, hvis du skulle få problemer af nogen art.

Et par artikler om sikker surfing finder du her:
http://www.spywarefri.dk/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14414

Safe Surfing...
Avatar billede olgaownz Nybegynder
11. juni 2007 - 21:41 #7
yep.. ved godt at jeg skal ahve opdateret.. men sidste gang jeg gjorde dette kom der et problem med mit lyd.. som skyldes at opdaterede.. derfor har jeg ikke opdateret.. ved gdot at det ikke er helt godt.. men lyd er nødtvendigt for mig :)
11. juni 2007 - 22:47 #8
... Èn af (hardware/driver) opdateringerne fra dette forår (2007) "ødelægger" driveren til et AC97' lydkort. Så hvis det er det du har så skal du bare være obs på at IKKE vælge driveropdatering til AC97 lydkort; hvis der er i opdateringslisten...

En del seiøse programmer - ikke kun fra M$ - kræver at SP2 er instaleret. Og det er ikke altid at instalationen fortæller om evt. manglende SP2 'pakke'

Så jeg vil MEGET KRAFTIGT opfordre dig til ovennævnte opdateringsprocedure; det er ikke 'nok' med SP1 (uden efterfølgende mange MS opdateringer som du heller ikke har nogle af?)

_Hvis_ der skulle ske noget med lyden (?) så får vi bare en snak om det...

Yderliger tips herfra -> http://www.eksperten.dk/artikler/1104

Men ses vi snart i Virus katorien ?
Avatar billede cyberspace Nybegynder
12. juni 2007 - 11:43 #9
Her kan sp2 hentes og det går noget hurtigerer end fra Microsoft.

http://intern.sdu.dk/enheder/it-service/tjenester/ftphotel/ftpindhold/
12. juni 2007 - 20:15 #10
<cyberspace>: ... som jeg også beskriver [11/06-2007 21:03:37] ...

<olgaownz>: Skal du vide mere ?
http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede longboyxd Nybegynder
15. juni 2007 - 15:26 #11
Hej!!

Jeg har samme problem - er igang med processen.
eksperter hvad er "tråden" som dr1 larry beskriver??? =)

please hjælp - svar hurtigst muligt ^^
Avatar billede longboyxd Nybegynder
15. juni 2007 - 15:54 #12
jeg har fundet ud af hvad der menes med "tråden" nu .. det eneste jeg mangler i denne process er at få læst mine log's. nogen som kan gøre det for mig please?

- dr1 larry måske? :P du virker ret prof. :D
15. juni 2007 - 21:38 #13
<longboyxd>: Under alle omstændigheder bør (=skal) du oprette din egen 'tråd' ...
Avatar billede longboyxd Nybegynder
16. juni 2007 - 00:59 #14
<dr1_larry>: hvordan opretter jeg en sådanne tråd? =)
Avatar billede longboyxd Nybegynder
16. juni 2007 - 11:48 #16
<dr1_larry>:
jeg har oprettet en tråd / spørgsmål under navnet: Hjælp til læsning af "HijackThis" og "SmitfraudFix" log's

^ håber du kan hjælpe og sige mig, hvad jeg nu skal =D