Avatar billede kujuk Nybegynder
04. juni 2007 - 22:13 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Komprimering af psd format

Jeg har lavet en 60 x 20 cm bilreklame i zmyk farver og med 300 pixel/pr. cm.

Filen skal videre til et reklamefirma, men da det fylder 500 mb så klager de deres nød over, at det er for stort og tungt at arbejde med.

Jeg har forsøgt at gemme de i pdf format via Photoshop, men det gav ingen forskel.

Hvordan får jeg min fil ned i en rimelig størrelse uden det ødelægger noget andet ?
Avatar billede falcon59 Nybegynder
04. juni 2007 - 22:47 #1
PSD fylder!

Du mister ikke så meget ved at konvertere til JPG.
Jeg ved ikke noget om din trykker, men 300 px/cm lyder af meget - prøv at høre ham hvad minimumskraævet er og så læg dig op af det.
Jeg ville foreslå 300 px/in eller ca 150 px/cm.

Hilsen
Falcon59
Avatar billede passiflora Juniormester
05. juni 2007 - 00:12 #2
Hvis du har flere lag, så kan du måske sammen kopierer dem i den version du sender til trykkeriet ...
Avatar billede kujuk Nybegynder
05. juni 2007 - 09:06 #3
Trykkeren vil foretrække 300 px/cm, men kunne til nød også acceptere 200.

Jeg valgte løsningen at sammenkopier lagene, og det betød, at psd filstørrelsen gik fra 582 MB til 160 MB, og at samme dokument i en pdf-format gik fra 476 MB til kun 25 MB.

Tak for hjælpen.
Avatar billede kujuk Nybegynder
05. juni 2007 - 09:06 #4
>>passiflora

Ønsker du point, så smid et svar.
Avatar billede passiflora Juniormester
05. juni 2007 - 13:20 #5
Jo tak ... gerne ...

Men da skønt at være til hjælp
Avatar billede kujuk Nybegynder
05. juni 2007 - 16:59 #6
Jeg forstår ikke helt selv årsagen til den drastiske ændring. Jeg kan godt se, at mens jeg har arbejdet med dokumentet har jeg en del lag liggende, som alligevel ikke blev aktuelle i det endelige dokument. Dem burde jeg selvfølgelig have slettet.

Men, det er jo heller ikke alt man skal forstår, bare man ved hvordan man kan undgå problemet, så hjælper det jo noget :-)