Avatar billede alex15 Nybegynder
31. maj 2007 - 10:36 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

4 Gb ram, vises som 3? eller hvad er problemet?

Hej Eksperter

Har lige fået min nye computer fra Dell, med vista.. og skulle efter signet have fået den med 4 gb ram.

Men når jeg starter computeren op, står der i vista (denne computer) at der kun er 3 gb ram? er det en fejl? eller har Dell kommet til at give mig 1 gb ram for lidt med? ;o)

- Alex
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2007 - 10:41 #1
der er nogle bundkort der ikke helt kan vise det antal ram.

Mit ASUS a8v deluxe  kan eksempelvis heller ikke vise 4 gb.
Det kunne være sådan et problem du er rendt ind i.
Avatar billede jps6kb Novice
31. maj 2007 - 10:41 #2
Hvad er det præcise tal der står?
Avatar billede alex15 Nybegynder
31. maj 2007 - 11:47 #4
Ja okay..

Der står bare at den har 3070 mb ram..

Men okay, tak for hjælpen, så længe jeg har de 4 gb ram som jeg har betalt for ;o) hehe..

lav lige nogle svar? så i kan få jeres point?

- Alex
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2007 - 12:01 #5
svar
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2007 - 12:56 #6
OK :)
Avatar billede venturer Nybegynder
31. maj 2007 - 14:06 #7
Normalt vil 4 GB ram resultere i ca. 3,5GB. Hvis du så også har et onboard grafikkort der bruger af system ram, så kan det gå yderligere ud over den endelige mængde ram.
Avatar billede plx Nybegynder
31. maj 2007 - 14:09 #8
Om grafikkortet har eget RAM eller ej, burde gå cirka lige op med antallet af adresser der bruges
Avatar billede alex15 Nybegynder
31. maj 2007 - 14:11 #9
Arh ja okay, kan self også være noget med det og gøre.. men ved ikke om mit grafitkort er et onboard grafikkort eller ej..

Det hedder NVIDIA Geforce 7900 GS, hvis i kender det??

(deler lige point ud når alle som skal have point, har aflagt svar)
Avatar billede alex15 Nybegynder
31. maj 2007 - 16:07 #10
Og lige en anden ting? Vista kan lave sådan en test af ens hardware? hvor mange point skal man have for at have en god computer??
Avatar billede venturer Nybegynder
31. maj 2007 - 16:12 #11
Points går til de andre.
En alm god maskine bør have et gennemsnit på 4.
Vista kan gøre fornuftigt hvis bare grafik er 2 eller over, og resten af maskinen ligger omkring 3.
skal det være en gamer maskine bør det kun være disken der ligger omkring 4. Resten skal være tæt på 5 og gerne over.
Avatar billede alex15 Nybegynder
31. maj 2007 - 16:23 #12
Ja okay.. min har følgende:

Processor: 5,9
Hukommelse (RAM): 5,6
Grafik: 5,9
Spilgrafit: 5,8
Primær harddisk: 5,7

Så det er vel okay?
Avatar billede venturer Nybegynder
31. maj 2007 - 17:10 #13
Det synes jeg lyder en helt fornuftig maskine. :)
Avatar billede alex15 Nybegynder
31. maj 2007 - 18:35 #14
Okay, men tak for hjælpen..!

Er i hvert fald også ret glad for den ;o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2007 - 20:21 #15
Onboard grafik har intet at gøre med mængden af ram der vises af Windows ;)
Avatar billede plx Nybegynder
31. maj 2007 - 20:23 #16
Jo, hvis de er overskud af adresser, så ses det da tydeligt. Den del der går til grafikkortet, kan jo ikke bruges til almindelig lagerplads, så det indgår ikke
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. maj 2007 - 20:26 #17
Ikke korrekt.
Har en notebook med XP- 256 mb ram og onboard grafik. Der står 256 Mb ram :D
Avatar billede plx Nybegynder
31. maj 2007 - 21:14 #18
Hvis denne computer ikke vil vise det korrekt (jeg synes nu nok den plejer at vise det rigtigt her også), må du finde det under jobliste>ydeevne
Avatar billede vdh Nybegynder
13. maj 2008 - 10:05 #19
Problemmet er nok det at du har installeret en 32 bit version istedet for en 64 bit version
Avatar billede vdh Nybegynder
13. maj 2008 - 10:05 #20
Glemte lige sorry :-)
Af Windows vista selvfølgelig
Avatar billede alex15 Nybegynder
13. maj 2008 - 10:10 #21
Okay. Og hvad skulle det gøre af forskel da? altså at jeg har installeret en 32 frem for 64?
Avatar billede andsvel Nybegynder
13. maj 2008 - 10:16 #22
Hejsa, Win 32bit har ikke adresseringrum nok til 4 gb ram. du vil derfor opleve du kun får vist 2,5 - 3gb alt efter grafikkort osv..

Istedet kan du kører win 64bit som har adressering nok til det.
Avatar billede andsvel Nybegynder
13. maj 2008 - 10:22 #23
ps. har selv en dell xps 720 leveret med 4 gb ram og win 32bit >:(

måtte igennem en hel del for at få dem til at sende win 64...

Jeg fik dem dog til at sende vista x64 til halvpris.

bemærk! at vis du vil installere x64, så gør det med kun en ramblok i dvs. 1gb eller hvad du nu har..

hvis du prøver at installere med alle 4gb, vil du opleve Bsod. (blue screen of death)

når vista x64 er inde, skal du installere en fix. (finder et link om lidt)

og så kan du genstarte med alle dine ram.

--

Jeg håber dette sparer dig for et par timer i supporten hos dell.
Avatar billede alex15 Nybegynder
13. maj 2008 - 10:26 #25
Er efterhånden så træt af DELL så har helt givet op omkring det faktisk..

Ville så gerne have mit XP tilbage også. Synes ikke der er andet end Fejl med Vista konstant. Men måske det bliver bedre når den nye SP1 kommer til Vista?
Avatar billede alex15 Nybegynder
13. maj 2008 - 10:39 #26
Men ellers lyder det som en meget smart måde som du har gjort det på.
Avatar billede andsvel Nybegynder
13. maj 2008 - 10:39 #27
SP1 er kommet.. du skal bare hente det manuelt da det ikke kører over update.

Jeg kan kun give dig ret mht. DELL - jeg har heller ikke haft andet end problemer!

Det hele bliver kun sjovere af at de ikke yder support på x64 systemer + dere XPS support har lokation i Irland.

--

Det skal siges jeg på egen hånd er ved at have styr på mit system.
Jeg oplever kun nogle problemer med mine grafikkort som kører SLI (det er dog ikke DELL's skyld)

--

hvis du har spørgsmål så fyr endelig løs, da jeg snart har været hele møllen rundt (håber jeg)

/Mads
Avatar billede alex15 Nybegynder
13. maj 2008 - 11:00 #28
Men "sjovt nok" oplevede jeg ikke disse problemer med DELL fra bare 3-4 år siden.

Der fungere deres support langt bedre, forstået på den måde at de ikke sendte problemet videre til et andet firma. (Kan self være at mine oplevelser har været enestående, skal jeg ikke kunne sige). Men min personlige holdning og erfaring er at DELL igennem de sidste 0-3 år, har været i en virkelig nedafgående udvikling hvad der angår support og selve produktet (Computerer).

For blot et par år siden, ville jeg anbetale DELL til alle. Men det skulle jeg have mere end penge for at gøre i dag. Alle de gange har jeg ringet ind med problemer angående denne computer, har det ikke været DELLs fejl. og de kunne på ingen måde hjælpe mig med at anskaffe mig en xp cd. eller hjælpe mig med at instalerer den, da jeg endelig fik anskaffet mig en. - Så er bare så træt af DELL.

Hvilket er grunden til at jeg også har valgt og købe en MAC bærbar frem for en DELL bærbar denne gang.

:)

Ligger deres support for XPS i Irland? - Det er altså også dårlig stil det er!
Avatar billede andsvel Nybegynder
13. maj 2008 - 11:12 #29
Nu er det min første DELL pc, så jeg har ikke noget jeg kan holde det op imod.

Men ja, de er meget tunge og danse med.( Har før snakket i tlf. med deres support i 4,5 time, hvor jeg ialt blev omstillet "koldt" 5 gange. og den sidste var den første jeg snakkede med.)

Jeg skrev en lang klage mail til dem. Gående på både deres dårlige support og deres salg af pc'er med hardware som softwaren ikke understøtter.

Dagen efter ringede DELL's kundepleje, og tilbød at sende win vista x64 til halv pris(yippie 400,- rabat!)

Hvilket jo er helt fantastisk, når man har købt en pc til 24.000,- hos dem.

Men hva´ det virker jo nu.
Avatar billede andsvel Nybegynder
13. maj 2008 - 11:13 #30
(sådan da)
Avatar billede vdh Nybegynder
13. maj 2008 - 22:10 #31
64 bit håndter mere en 3 gb ram og 32 bit håndtere kun under 3 gb. men ser du har fået klaret det
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2008 - 22:55 #32
Xp kan håndtere 4 Gb ram ved at slå sidefilen fra - den er er heller ikke nødvendig med 4 Gb.
Avatar billede johnstigers Seniormester
13. maj 2008 - 22:58 #33
hov...
Xp kan MULIGVIS håndtere 4 Gb ram ved at slå sidefilen fra - den er er heller ikke nødvendig med 4 Gb.
Avatar billede andsvel Nybegynder
15. maj 2008 - 08:26 #34
Men det inkluderer jo også ram på Grafikkortene, ikke sandt?

Mener jeg da jeg har fået fortalt.

32bit kan håndtere op til 4gb(4gb-f.eks512mb)så vil du få vist 3,5gb

--

Ret mig hvis jeg tager fejl. ( så har jeg noget der skal ændres nemlig :P )
Avatar billede smitten1 Nybegynder
15. maj 2008 - 08:31 #35
sidefilen optager ikke fysiske adresser, så det hjælper ikke noget at slå den fra.